färger
nån som har en eller flera färgbilder eller vilka färger. eller var jag kan få tag på dom på
sPz Abt.504 Italien/Tunisien. alt 508 samma ställen
och det handlar om Tigervagnen
Har hittat en bild men den går inte att skriva ut pga dålig kvalitet och att bläcket tog slut när jag försökte
Ev behöver jag transportband till samma vagn senare

"On 1941-03-17, it was ordered that all vehicles in Africa should be painted Gelbbraun RAL 8000 and Graugrün RAL 7008, with the base colour being Gelbbraun RAL 8000 with one-third of the base colour covered by Graugrün RAL 7008. The edges should be feathered. The areas to be painted with Graugrün RAL 7008 was not to be painted with Gelbbraun RAL 8000 first, though. Small items shoudl be painted in only one colour. On 1942-03-25, it was ordered that Braun RAL 8020 and Grau RAL 7027 was to be used in stead of the current colours in Africa, once stocks of Gelbbraun RAL 8000 and Graugrün RAL 7008 ran out. The pattern was to be the same. All four colours were matt."
http://www.panzerworld.net/colours
Men det beror helt på vilken Tiger du ska bygga med. Där var nog någon tiger i tunisien som tycks vara lite grönare i tonen men detta är inget jag är 100 på.
Mvh Hampus

Hehe.. Den har man varit inne på. Att tolka av bilderna så tycker jag att du fångat färgen precis. Hade jag gjort en initial tiger i tunisien så hade jag nog gjort precis så. Avgasrören är imponerande helt klar.
Jag tycker du borde prova på tamiyas initial tiger med, Azgaron. Jag tror du hade lyckats även med den.
Mvh Hampus

#2 Bra länk! en till i mina favoriter nu 

Håller på att bygger en grön Tiger. Kommer bilder senare.
#4 Tack Hampus!
Ja, Tamiyas initial Tiger hade nog varit kul att ge sig på!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Humbrol nr 94 brown-yellow över hela tigern. Lägg ett lager med ljusare nr 94 sedan för solblekningen. Tror inte att det behövs nån kamo målning, för vad jag förstått hadde inte de första tigrarna nån kamoflage helst inte de i Afrika. Men jag kan ha fel!

Det förekom många "ej reglementsenliga" målningskombinationer enligt vad jag läst i olika faktaböcker. Speciellt mot slutet av kriget tog man den färgen som fanns tillhanda när pansar och övriga fordons färg skulle bättras på eller målas om. Även färgburkar med samma RAL-kod kunde ha markanta skillnader i färgton beroende på vilken tillverkare som färgen kom ifrån samt vilken datum den var producerad.

Jag fick en grym bok av min sambo med färgbilder tagna precis efter kriget på vissa av de tyska vagnarna. Om man ska säga det kortfattat.. Be en 2 åring måla en skokartång med grönt och brunt så har du ungefär vad tyskarna gjorde. Där är en bild på en marderIII där cammon ser ut till att vara målad med insperation från Mr.bean. Granat i färghink.. RUN!
Mvh Hampus

Personligen är jag ganska skeptisk till den hyffsat anala inställningen många idag har till färger och kulörer, men samtidigt kan dra långa och djupa samband med tolkningar från svartvita foton. Egentligen är inte heller färgfoton att lita på, då kemikalierna har förändrats en hel del under 60 år. Själv kommer jag nog att bygga min Initial Tiger I ärtgrön, för det var trenden för 10-15 år sedan, och jag har fastnat lite för det utseendet. 

Granat i färgpyts….. he he, hade bara fattats konturerna efter en förvånad pansarkollega på vagnssidan 

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

11# Kör på ärtgrön om du känner för det, jag brukar dra in grått ellr vitt i min gröna panzarcammo för den som Vallejo erbjuder ser inte helt rätt ut. Med det menar jag att den klär inte mina modeller .. tycker jag då.
Mvh Hampus
Här är lite mer om Tiger I och den grön-gula färgen
och ett bygge på IPMS Deutschland
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Jag ska kolla i min bok om Tigern om jag hittar några bra bilder.