Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2362 ggr
Madmax
0

Blanda färg?

Tjabba tjena hallå.

Sitter och håller på med min Tiger tank. Och har blandat 40% av en färg. 35% av en annan samt 25% av den tredje. Använde mig av en spruta som funkade riktigt bra. Men efter ett tag så går sprutan trögare och trögare. Tills slut så haverar den.

Och att använda lösningsmedel i sprutan är lika med adjö. Då "skär" den sig. Hade man haft en glasspruta hade det varit perfekt.

Så hur gör ni när ni blanda till er färg?

denstore
0

Vad är det för färg, och vad är det för spruta?

Madmax
0

Revells färg. Och sprutan är en jag fick efter mitt senaste läkarbesök. Rätt kraftig sådan.

Ett tilläg: Spruta menar jag sådan spruta man får vid tex ett läkarbesök, INTE airbrushen. Kanske var lite otydlig i mitt första inlägg. Sprutan är kanon att "suga" upp färg med.

denstore
0

Hmmh, jag har ätt dålig koll på Revells färger. Är inte det enamel, som Humbrol, ungefär?

Sprutan du nämner är väl gjord i någon form av fet plast. Skulle gissa på att om det är enamel, så räcker lösningsmedlet som finns i färgen för att göra packningar och plast tröga. Själv använder jag billiga engångspipetter för allt blandande. Min erfarenhet är att färgslabbande alltid blir lättare om man kan kasta bort sakerna utan ångest. Ibland när jag använder akryler återanvänder jag iofs pipetterna, men sällan när det är enamel eller lack.

Madmax
0

Har tänk också på att använda mig av pipetter. Vad köpes sådana?

Som du säger, man slipper allt kladd. Och när vi ändå är inne på kladd lyckades jag idag få färg på min tröja. Skulle ta av locket på Revellfärgsburken (i plåt). Håller inte ett finger på locket, bänder upp locket som alltid, locket far iväg och gör en snygg volt med några skruvar och lägger sig på tröjan. Eller den fastnar på tröjan. En snygg sand färg på en vit t-shirt.

denstore
0

Fast färg på tröjor brukar gå att få bort, så länge man inte låter den torka in. På med lösningsmedel direkt, och sedan grönsåpa.

Pipetter har jag köpt lite varstans, men senast på apoteket.

Raven
0

#5: Då kan köpet inte skett i modern tid??? Eller har apoteket börjat sälja pipetter igen? I våras när jag försökte med diverse Stockholmsapotek, var det tji iaf.

Rebell Hobby har annars både engångs- och glaspipetter.

Proosen
0

Färgblandning gör jag på två sätt:

Små mängder görs med hjälp av någon typ av sticka som doppas i färgen och får rågen avrunnen. Sen räknar jag dropparna. Avtorkning och nästa färg och samma procedur där, x antal droppar. Lätt att få samma nyans gång på gång då dropparna blir väldigt lika i storlek.

Större mängder görs med genomskinlig burk t.ex. filmburk, en tejpsnutt och linjal. Gradera upp i mm varje färg som ska i och häll respektive färg i rätt ordning upp till respektive streck.

Alltså, om man ska blanda tre olika färger i följande proportioner 3 delar + 5 delar + 2 delar så blir det ett streck vid 3 mm, nästa vid 8mm och sista vid 10mm. Sen gäller det att slå i färgerna i rätt ordning så proportionerna stämmer.

Lycka till!

Niclas