Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2981 ggr
denstore
0

Vilken/Vilka Airbrushar?

Jag är lite glad i airbrushar, och har frågat lite här och var vilka som som används, och nu känns det som att det kunde vara dax här också. Vad använder ni? Har ni en eller många? Haft den/dem länge?

Skriv gärna också vad ni har för typ av tryckluft att driva dem med.

Själv har jag en hel flock. Egentligen helt meningslöst, då min byggtakt är minst sagt begränsad. :) Men sprutor är kul! För tillfället har jag 5st Rich i olika utföranden, tre Iwata och en Olympos på väg. Funderar på att skaffa ett par H&S i sommar, mest för att ha något att jämföra med. Driver dem med kolsyra, då jag är mer eller mindre överkänslig för ljud.

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tidigare använt en Aztek 470 men den är av EPA-kvalitet så den höll inte måttet i längden. Numera en Infinity från Harder & Stenbeck.

Så här just i början och i utforskarfasen så känns det otroligt bra! Nu handlar det mest om SBS-relaterade tillkortakommanden.

Har också en grävling liggande i behov av lite nytt packningmaterial. En Badger 150 som jag tänkte använda till primer och klarlack framöver när den berömda tummen kommit ur.

Satt härom kvällen och lekte lite med Infinityn och jag måste säga att FPc och Quickfix är helt genialt. Nu kan man kontrollera luftflödet direkt på sprutan tills man är helt nöjd. Det går att strypa ned till 20% av påsläppt tryck.

Quickfixen gör det möjligt att ställa in vilket färgflöde man vill ha och om man sen behöver öppna nålen fullt så drar man bak inställningsringen och får full rörelse på nålen. Sen trycker man in en knapp så är man tillbaka exakt där man ställde in färgflödet. Satt och övade mottling inför en FW-190 och prickarna gick att göra millimetersmå mot tidigare halva planet målat med en färgstöt från Azteken.

På bilden saknas fortfarande FPc'n, men den skruvas dit istället för originalventilen under och bygger inte på sprutan nämnvärt nedåt. Där sitter då en ring som man kan vrida för luftflödet.

Niclas

denstore
0

Var köpte du den, och hur mycket fick du betala för hela kalaset? Har funderat på en sådan till sommaren, för att jämföra med Iwatas HP-CH eller CM-C+:en.

StefanW
0

#1 Den verkar inte vara dum alls!

Själv så kör jag med min Badger Cresendo 175 (2 st). Trivs bra med den, dock så har den inte samma möjligheter som Proosens Infinity. Det är mycket att man kör på gammal vana. Hade jag köpt en airbrush idag, så hade det nog blivit en Evolution eller en Infinity. En bra färgspruta kostar, men det är väl investerade pengar.

Sedan är det bara att öva och öva till man blir kompis med den, man kan läsa och titta på hur andra gör och de ger många värdefulla tips på hur man kommer vidare, fast det sista momentet där man själv lägger på färgen..ja, där finns det inga genvägar.

Trycket varierar mycket beroende på vilken färg och om det är litet eller stor det som skall målas. En grund är att hålla färgen tunn som mjölk och börja vid 1bar, sedan får man fininställa under resans gång…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

denstore
0

Saken är ju att det finns idé att ha lite tjockare färg ibland. I min HP-CH t.ex, så kan jag spruta i stort sett allt från ganska lite förtunnade ackryler, till oljebaserade tunna washer, och ha bra atomisering i alla fall. Linjer från under millimetern, och upp till kanske 3 centimeter. Ventilen för luftmängd på sprutan är för mig mest till glädje när man ska spruta tunna linjer och andra fina detaljer. Det som man löser främst där, är att man kan trixa bort eventuellt overspray, men ändå hitta tillräckligt mycket tryck för att behålla genomströmning. Micron-sprutorna är ännu bättre, men de kostar ju också ganska mycket, men med dagens dollarkurs, så kan man nästan köpa en Custom Micron till samma pris som en fullutrustad Infinity kostar, på de billigaste ställena jag har hittat. Evolution Silverline med FPc ligger i stort sett i samma prisklass som HP-CH, om man importerar, och då tycker jag att Iwatan känns mycket gedignare.

Nu vill jag inte att det här ska bli något märkeskrig, och jag har som sagt inte någon H&S själv, så mina observationer baseras i stort sett på de tillfällen jag har stått och klämt på Evos på mässor och utställningar. Men som sagt, funderar på att köpa in ett par H&S i sommar, så att man kan göra en mer empirisk undersökning.

Azgaron
0

Efter att ha fått lånat en Evolution ett tag så var det ingen större tvekan när jag själv fick tillfälle att köpa en egen. Så numera har jag en Evo silverline 2 in one med fpc och är väldigt nöjd med den. För 1440:- inkl frakten från Hobbybokhandeln tycker jag var ett helt Ok pris.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Jag befinner mig i "Low-tech" änden av spektrumet, jag har en Badger 250 som jag har haft i åtskilliga år (eller århundraden?) den är väldigt "basic" men fungerar fint och har den fördelen gentemot de mer avancerade modellerna att den är jättelätt att göra ren, man sprayar bara lite förtunning pch sen är det klart.

Jag började med en av Badgers Koldioxidflaskor men sedan blev det en kompressor, avsedd för luftmadrasser, den drog för mycket ström i pauserna av sprayandet och då gick proppen i batterieliminatorn, den hade iofs automatsäkring men det var rätt irriterande, så rätt nyligen köpte jag en kompressor från Clas i sjön och försåg den med både tryckregulator och vätskeavskiljare och den funkar fint

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Jo, de där små flaskorna till Badger och Humbrols sprutor har man ju en del dåliga minnen av. Själv har jag lite mer stöt i min. Det är en ca 70cm hög trycktub med cirka 8kg kolsyra i totalt, har jag för mig. Räcker till runt 7-8 modeller, beroende på hur mycket man slösar, och vilken sorts målning. Kan verkligen rekommendera kolsyra på detta sättet.

Men ska du inte ta och byta upp dig ett steg eller två? Visst, det känns kanske som att den är lättare att rengöra, men samtidigt, så tror jag det förfarandet som du beskriver är tillräckligt för många modernare sprutor också. Man måste ju inte riva ner hela sprutan varje gång. :)

Särskilt just nu, då dollarn är på botten. Man kan faktiskt göra riktiga klipp. Och kan man tänka sig begagnat, så är ju Ebay en guldgruva.

Proosen
0

Betalade c:a 3000:- med snabbkopplad slang och allt. Visst kunde man importerat en egen spruta men det känns bra att ha handlaren inom relativt tag bart avstånd om det skulle krångla med något. Köpte min av Puma Hobby på IPMS-Open nu sist och skickade efter FPc'n och slang några dagar senare då han inte hade det med sig vid tillfället.

Nu är jag då nybörjare på det här med lite mera avancerat tänkande inom airbrushing så den här lär väl räcka ganska länge innan jag kört om kapaciteten som Infinityn har. Om det nu kommer att hända någonsin?

Den som lever får se, ev. blir det en billigare grovarbetare istället för 150:an men det känns inte som om det skulle behövas.

Just det! Ytterligare en anledning till att det blev just Infinityn var ett snack med en bekant som är ganska slängd med airbrush. Han tyckte att Evolution-sprutorna var lika bra som de Iwata han testat fast lättare att göra ren och billigare. Ett par nog så viktiga parameterar i ekvationen. Nu hör jag ju andra som säger att Iwatan är bättre på andra punkter men det får i så fall bli någon sådan senare om det behövs.

Niclas

denstore
0

Som sagt tidigare, jag har ingen H&S än, men hur är den enklare att göra ren? Jag menar, antingen kör man någon form av rengörare i sprutan, eller så plockar man isär. Ska man ha isär dem, så kan jag inte se någon större skillnad, då de är nästan uppbyggda identiskt. Men men, man får väl se senare.

I min synvinkel, så har Iwata lite märkligt anseende i Sverige. Vissa tror det är någon slags underverk, och att man kan göra lika bra detaljeringsjobb med en Revolution eller Eclipse, som med någon andra dyrare och mer detaljanpassade sprutor. Det tror jag dock inte är fallet. Ska man ha finlir, så får man köpa spruta för finlir. Däremot är Eclipse en väldigt bra allround-spruta, och Revolution-sprutan är grymt prisvärd. Dock inte i Sverige. Varje gång jag tittar på Iwata-priserna i Sverige, så blir jag lite chockad. Vi pratar ju om nästan dubbla priset jämfört med USA/Asien. Visst kan det vara bra med reservdelar inom räckhåll, men det får ju finnas gränser. Men kvalitetskänslan his de flesta Iwata är grym. Kirurgverktyg!

Jag kan också rekommendera Richs sprutor. De är precis som Iwata tillverkade i Japan, och precis som de flesta sprutor, så bygger de på Olympos design. Deras 200 och 300-serie är väldigt prisvärda för modellbyggare, och ger en väldigt gedigen känsla. Det negativa med de serierna mot t.ex. Richs dyrare, eller Iwata, är att avtrycksmekanismen är en aning förenklad. Jag har hört att proffsen riskerar att slita ut avtrycket, och iom att de är lagrade direkt i huset, så är det i så fall dax att kassera. Dock så bygger jag nog inte så mycket modeller i min livstid, att det är någon överhängande risk. :)

Azgaron
0

Evon är ju min första erfarenhet med spruta och jag kan ju inte uttala mig om några andra sprutor utöver Biltemasprutan jag också fått låna.
Jag skulle gärna vilja prova andra modeller, men det får nog vänta ett tag, och just nu så har jag mycket kvar att lära innan jag kommer upp i den kapacitet som Evon klarar.

Azgaron

Proosen
0

Vet inte hur han menade med lättare att göra ren på en Evolution? Har ingen egen erfarenhet på den punkten. Ska bli kul att höra vad du tycker som kör Iwata nu och förhoppningsvis även testar en H&S framöver. Blir ju lite svårt att egentligen ha någon åsikt för min del då jag gått på vad andra har tyckt och tänkt.

En sak till angående Infinityn som mitt val, Puma säljer i princip enbart den idag då han aldrig fått några klagomål på den. Han för ju annars Evolution-linjen också och det var egentligen en sån jag spetsat in mig på. Men lite fingrande på Ininityn gjorde att jag bara inte kunde låta bli att ta med den hem. Allt känns så jädra gediget på den, känslan i reglagen, ta itu och sätta ihop. Allt har så fin passform och finish att man knappt vill slå i färg i den.

Appropå rengöring av sprutor, nästa inköp på min lista är en ultraljudsrengörare. Kjell och Co. tar 699 :- för den största och då blir det rent som om det skulle varit nytt.

Niclas

Azgaron
0

En ultraljudrengörare låter som en vettig investering! Kanske nått att sätta upp på listan över önskade saker!

Azgaron

denstore
0

Jepp, Ultraljud känns som en bra investering. En sådan slinker kanske också in under sommaren. Ojoj, det blir en dyr sommar känner jag…. ;)

Angående Infinityn, hur är skillnaden mellan nålarna, på 2 in 1? Det skiljer ju rätt rejält i pris, om man handlar från tyskland, och jag känner att jag kanske inte behöver den stora nålen från början.

Proosen
0

Den stora nålen ger en sprutbild på kanske 15-20 mm som störst och hur litet man kan få det vet jag inte riktigt då jag inte hunnit köra mer än några gånger ännu. Med 0,15-munstycket har jag fått till millimeterlinjer utan större problem och då pratar vi om en helnovis på området. Har liksom bara målat heltäckande stora ytor tidigare så jag är ute i vildmarken och trasslar just nu med en massa nytt att lära.

Tycker också att ultraljudet verkar bra, om man nu satsar en massa pengar på en spruta kanske det är bra med schysst rengöring också. Skonsamt är det också om man ska tro alla, har för mig att det rekomenderats någon gång på IPMS-Stockholms site.

Niclas

denstore
0

Fast vad är det för mening med 2 in 1, i så fall? Det verkar ju inte som att den stora nålen har vidare stor sprutbild heller, och det borde betyda att man enkelt klarar sig på den lilla nålen ifall man ska ha sprutan främst för detaljer.

Ibland funderar jag över det här med två nålar. Är det verkligen lönt? Det är ju inte direkt kul att byta nål och munstycke. Inte för att det är så hemskt heller, men med tanke på att prisskillnaden i tyskland är nästan lika stor mellan solo och 2 in 1, att man kan beställa en Iwata Revolution CR bara för att ha till stora ytor.

starhawk
0

#7: Jo jag har råd att "byta upp" mig, men varför? Sprutan fungerar bra och fyller mina behov så varför skaffa en ny dyrare spruta med faciliteter jag inte saknar?

denstore
0

Ibland inser man inte vilka faciliteter man saknar, innan man har provat dem. Många säger att de inte behöver sprutor alls, då de tycker att penslar fungerar lika bra. Personligen håller jag inte alls med. Hade jag hoppat över alla de där åren jag höll på med single-action-sprutor typ Humbrol, Testors och Badger, och gått direkt på en bra double action, så hade jag utvecklats som modelmålare tidigare. Nu var felet att jag blev rekommenderad att starta med single action av allt möjligt folk, och därför fick man traggla sig igenom en hög med skräpsprutor innan man fick en som gjorde jobbet så mycket bättre, och inte minst enklare. Självklart kan man få bra resultat med en single action, external mix, som t.ex. din 250:a, men varför chansa? Trots allt så har ju den sprutan en hel del begränsningar. Självklart beror det ju på vad man bygger och vilka krav man ställer på sina resultat, men t.ex. en Iwata Revolution eller Rich AB-300 klarar allt som en 250:a gör, och oändligt mycket mer därtill.

starhawk
0

Tja skall sanningen fram så finns det en facilitet jag saknar och det är möjligheten att spruta rakt uppifrån, och det skulle väl eventuellt vara en viss vits med tunna linjer så att man kunde fixa detaljer utan att maska av hela modellen, fixa kamoflaget utan maskning t ex. men jag kan inte sprutor så jag vet inte vad jag skulle satsa på i det fallet, och frågan är var man skulle hitta den, jag vill köpa över disk, skulle man hitta någon bra spruta hos Wenzels eller Hobbybokhandeln för Harambee har väl inte?

Denna kommentar har tagits bort.
starhawk
0

#11: Proosen vad är det för artikelnummer på den där ultraljudsrengöraren jag hitta den inte hos Mig & Co?

Denna kommentar har tagits bort.
denstore
0

Bästa är väl att du lånar en spruta av någon, så att du får känna på den först. Eller så kan du ju titta ner till C4 till hösten, så kan du känna på mina. Planerar att ha en liten airbrushprovning, om allt går som det ska. Egentligen behöver man ju lite längre tid än så, för att känna på vad man ska ha, men bara att få prova balansen i de olika gör underverk i min mening.

StefanW
0

Kjell & Company

Titta i vänster menyn, långt ner och klicka på gruppen: Verktyg, lödning  där långt ner står Ultraljudsrengörning, där ser du de två som de har i sitt sortiment.

Art nr: 40491

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#22: Tja jag har inga kompisar i närheten med sprutor, jag har en som har haft en Humbrol-spruta, när han skulle rengöra den fick han ett kamoflagefärgat kök. Att vänta till Hösten? det är Vår nu! Det vore bättre att få reda på vilka handlare som har dom bra sprutorna och vilka sprutor som är bra så att man kunde botanisera bland dom

denstore
0

Hobbybokhandeln har ju H&S, så det är väl att ta sig dit. Rebell hobby har väl Badger. Iwata vet jag inte vem som har i butik i Sverige.

ElLobo
0

Hasse på Hobbybokhandeln har försökt få tag i Iwataagenten men inte lyckats, och verkar nu skippa det märket.

IPMS-Stockholms forum

[Tunnan]
0

Är det någon som känner till nått om märket Airz ?
Hittade detta sete hos Hobbyfixaren för 1150kr

denstore
0

En bekant här nere i Malmö kör visst framgångsrikt med den sprutan. Jag var inne hos dem och drog lite i den, men tyckte den kändes lite tveksam. Kanske är en jättebra spruta, men jag får en känsla av att man borde hört lite mer om märket om det var något i toppskiktet. Grejerna ser ut som en blandning av Rich, H&S och någon av Sparmax sprutor. Men det som talar mot den, är väl att jag tycker den är lite dyr för att vara ett udda-märke.

[Tunnan]
0

Jo, men hobbyfixaren är ju inte direkt känd för att vara billig, man kan nog får tag på den till ett lägre pris.
Jag är mest ute efter en enkel spruta, då jag är nybörjare innom just airbrushing.

stickanw
0

Vilket språk ni har pojkar, de sprutor jag känner till nu för tiden är de man får i akterkastellet när man mår mindre bra.

Och DU i degknådarträsket, även jag blev camomålad, icke att förglömma. Efter det tillfället rörde jag den aldrig mer, dessutom så försvann den senare i en flytt utan någon större saknad.

denstore
0

Vårt språk? Akterkastellet? Degknådarträsket? Skrattande

Tunnan, angående prisvärd spruta för nybörjaren så skulle jag titta på Iwatas Revolution BR. Man kan hitta den på amerikanska webshoppar för runt $70, vilket faktiskt är ett klipp. Den har allt du behöver i början, och kan uppgraderas med nytt backstycke och eventuellt en finare nål.

starhawk
0

#31: Jag antar att jag är DU i degknådarträsket, fast jag har inte hört det uttrycket förr, det brukar mest vara "sörlänning" (han härstammar från Boden, ehuru han bor i civiliserade trakter numera)

#30: Nå Stickan, Degknådarträsket? nu får du allt förklara dig!

denstore
0

Jo, det var väl mest att det lät så kul, just när man kommenterar språkbruket.

Synd att det inte finns någon citat-funktion på den här sajten. Saker blir så mycket lättare med det.

ElLobo
0

#33: >Synd att det inte finns någon citat-funktion på den här sajten.

Men du får väl klippa och klistra, som många andra. Flört

denstore
0

Ser jag ut som en sekreterare, eller? Skrattande

ElLobo
0

#35: Prääsiis!! Glad

WildeSau
0

#34Men du får väl klippa och klistra, som…„

…er landshövding Marjasin ? Skrattande

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

#37: Men det fungerade ju, han blev ju friad! Skrattande

denstore
0

Jag har kollat runt lite under dagen, och tror jag har hittat ursprunget till Hobbyfixarens spruta. Det verkar vara en klon till PrecisionAire Treo XF. Om det sen är bra eller dåligt, kan jag inte säga, men faktumet att jag inte kan hitta några tester eller omdömmen om den, känns lite illavarslande. Om jag inte minns fel, så gick den loss på mellan 1000 och 12 hundra, beroende på utförande inne hos hobbyfixaren. Stämmer det? Och om så är fallet, så skulle jag nog hellre köpt ett mer känt märke.

stickanw
0

#32 Som du Starhawk känner till så gör mitt minne frivolter ibland och jag fick för mig att du bebodde Bagarmossen vilket ju självklart blir Degknådarträsket. Just när jag skickade in min kommentar så ramlade poletten ner, Bandhagen, Bandhagen bor du ju i. Förlåt att jag placerade dig i fel utmarker min vän, inge illa ment.

[Tunnan]
0

Tack för det Denstore, då tror jag nog att kag hoppar över den sprutan.
Kanske borde satsar på en Evulotion eller en Iwatas Revolution som du nämde.

/Janne

denstore
0

Saken är väll att den sprutan inte alls behöver vara dålig. Den kan vara mycket bra. Nackdelen är väl att det i framtiden kan bli kinkigt att hitta delar, då det verkar vara lite av ett udda märke.

Om du känner att du måste handla i Sverige, så hade jag nog köpt en Evolution Silverline. Verkar vara en bra spruta. Kan du tänka dig att handla utomlands, så hade jag nog funderat på en Grex. Det är ett nytt märke, som enligt utsago är väldigt likt Olympos i kvalitet och känsla. Skillnaden är priset….. Till Grex fördel. Finns från England, till bra pris, eller USA till väldigt bra pris. Deras modeller är i stort sett samma prisklass som en Evo, om du handlar från England. Gordon som har www.aerart.co.uk är en trevlig kille, och är framförallt artist själv. När man kommer till många handlare, så vet de ju knappt vad som är fram eller bak, men Gordon verkar kunna sina grejer, och förstår ordet service.

StefanW
0

#41 Deras hemsida hittar du här: Grex Då ser du hela sortimentet.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#40: Tja frivolter, ibland verkar det vara rena saltomortaler! Men jag känner ju dig, tonen är rå men hjärtlig Glad

ElLobo
0

Umeå Modellbyggarforum kan man läsa lite åsikter om ultraljudstvätt.

Proosen
0

Verkar ju vara en mycket bra investering för allsköns rengöring, att tvätta delar hade jag inte en tanke på at man kunde göra.

Niclas

Tails
0

Min Aztek 470 har helt lagt ner nu. Den var underbar ibörjan sen började den bråka och nu är den typ broken. Det är så man nästan kan grunda på en diorama botten men det är nog allt.

Jag fick höra om några kopior på sydbyggarmötet av Badgern eller om det var Iwatan som man kunde hitta för 300-400kr. Var hittar man dom? 

Tackar på förhand// Hampus.

WildeSau
0

#47 Jula har två billiga i sortimentet.

Airbrush 1 Airbrush 2 

Närmaste Jula för mig ligger i Kalmar.

denstore
0

Har du fått något sprutat med Rich:en än, WildeSau?

starhawk
0

Tja nu har jag en Evolution Silverline fPc sedan den 28 maj, men jag har inte använt den än, bara sprutat lite luft med den

TommiN
0

#48 Dom öppnade en Jula butik här i Södertälje precis,har dock inte hunnit dit än,imorgon kanske…

gigabyte
0

Har en jula spruta ,funkar för mig, men vid linjer o dylikt så är den helt värdelös ,men till lite större objekt så är den helt ok ,men det får bli en spruta med utbytbara nålar fram över i höst eller så Fundersam

denstore
0

Själv tycker jag att det här med utbytbara nålar är mest en gimick. Jag har haft ett par sådana sprutor, och aldrig tyckt att det var särskilt meningsfullt. Jag menar, det är ju bättre att köpa två sprutor, med skillda egenskaper, i så fall. Skaffa en detaljspruta för just detaljerna, och en annan spruta för stora ytor. Att hålla på och skifta nålar gör ju hela målandet så mycket krångligare.

Elmis
0

Julas "proffs"spruta verkar vara ungefär som Biltemas vilken jag har kört med ett halvår utan större problem. Dock så har jag inte så mycket att jämföra med.

WildeSau
0

#49 Eeeh, nää Oskyldig

En annan har fått jobba med trädgård och hus i skala 1/1 istället.

Har bara sprutat vatten, men med ett combo-munstycke med 9 olika sprutbilder  Skrattande

StefanW
0

#55 9 olika! Det vore något på airbushen! Bara det inte är samma åtgång på färgen som på vattnet….då blir det dyrt!

Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Tails
0

#55 Den där jetstrålen kan nog inte vara allt för bra för 1/72. ifs.. Hatten av om du kommer med ett plan målat med den… oavsett reslutat.

Mvh Hampus

WildeSau
0

#57 Kanske inte ett plan, men den här som kunde varit med i Kissekatt GB fick sig en väl utspädd weathering igår Skrattande

mjiauuu

Med tanke på nosuttrycket blev han nog inte helt nöjd med resultatet…

Azgaron
0

Glad

gigabyte
0

Skrattande

[Tunnan]
0

Det är nog skuggorna runt munnen han inte är så nöjd med.
Dom hänger ned lite för mycke Flört

Ossby
0

Jag använder sedan ~1 vecka tillbaks en Paasche Talon TG,

http://www.letletlet-warplanes.com/wp-content/uploads/2008/05/paasche-tg-talon-airbrush-300x225.jpg

Överliggande kopp är schyst vid rengörning, en annan kul grej är att airbrushen helt saknar packningar, med andra ord finns det inga som kan gå sönder. ;)

Körde innan med en Iwata HP-BC1P.

http://i190.photobucket.com/albums/z177/astray_red/sale%20items/iwata/hp-bc1p.jpg

Men efter att den började suga tjyvluft så fick jag inte iordning på den, så den såldes.. den nya ägaren fick vad jag vet iordning på den. :)

Använder en vanlig stor kompressor som jag styr trycket på via  vad jag antar är någon sorts ventil?

En mätare ("klocka") med en ratt på är det ialla fall, lufttrycket går sedan smidigt att höjas eller sänkas via "ratten". ;)

denstore
0

Kul att höra lite om Talon:en. Det verkar vara en väldigt prisvärd airbrush, i alla fall om man kan tänka sig privatimport. Har bara sett den i en svensk butik, och det priset de skulle ha var rena skämtet.