Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 898 ggr
gismo76
0

Maskering av rutor till bilar

Hallå på er finns det någon här inne som har ett bra tips på hur man kan maskera insidan av rutor för att sedan måla ramen runt rutan.

Nyare modeller har ju färdiga bara att sätta ditt och måla.

Bygger en äldre Toyota Celica nu Tamiya där det inte finns med några sådana och tejpar man för att sedan skära ut går det ju ej att  se var gränsen för rutan går …

Gismo

Azgaron
0

Vanlig genomskinlig tape borde gå utmärkt att använda! Det har jag gjort när jag maskerat några av mina cockpitar.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Marcusjohnson717
0

Jag använder uteslutande Bare Metal Foil till att maska huvar/rutor. Onödigt dyrt och svårt att få bort kan man tycka - men den är tunn så du ser alla konturer och den läcker inte in färg, så mer kostnaden/jobbet tycker jag det är värt.

//Marcus

Azgaron
0

Jo, men jag misstänker att de konturerna inte syns på insidan av glaset!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

cyberdemon
0

Tamiyas maskeringstejp tycker jag funkar bäst när jag ska spraya rutor på någon "softskin". lätt att skära i tejpen och den är följsam runt kanter, dessutom lossnar den lätt efteråt utan att slita med sig underlaget

/thomas

Proosen
0

Om du har sån där fin "skuggning" på insidan som ska målas svart kan du ta en mjuk blyertspenna och färga in knottret med den först. Sen använder du t.ex. Tamiyas maskeringstejp och då ser du var du ska skära för blyertsen syns genom tejpen.

Sudda bort överskottet av blyertsen efter du skurit rent tejpen och måla svart. Annars kan du köra med spritpenna och måla på fri hand, ev. missar tvättas bort med T-sprit eller liknande.

Niclas