Suveränt figurbygge!
Jag tycker att den här figuren är helt klart snygg!
SS-Brigadeführer Reinhard Heydrich
Passar på att göra lite oförskämd smyg?reklam för min site! 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ja håller me
Den var verkligen fint gjord den figuren 
Det är en fintmålad figur ,man ser nästan vilken fasansfullfigur det var, var det inte den polskamotstånds rörelsen som sköt det aset

Den är väl ändå inte 1/35 :s !??
Riktigt snygg!
Vem var Reinhard Heydrich? Se artikel på Wikipedia
Edit: (ersatt artikel med länk till orginal plats på Svenska Wikipedia där hela texten finns att läsa)
//Stefan
Och med den artiklen lämnar jag detta forum
#3 Nä, 1/18 är den visst!
#4 Vilken hemsk gubbe jag fått på halsen! Får väl hoppas att det inte är allför många som tar illa vid sig!
Eftersom jag är dåligt insatt rent historiskt, och mest ser det som en snyggt byggd figur, gjorde jag inga större reflektioner över vem han var!
Azgaron

En mycket snygg figurmålning.
Varför lämnar du detta forum ???
Giga

Gigabyte, var snäll och lämna oss inte, du behövs här liksom många andra. Att Heydrich var ett av förra seklets största rövhål torde väl endast de allra mest rabiata nynazisterna bortse från. Att göra modeller av den typen av förebilder är ett känsligt kapitel där man får ha ett stort mått av fingerspetskänsla. Jag har sneglat ett flertal gånger på den typen av figurer men efter långt och moget övervägande bestämt mig för att låta bli dem. Släkten och vännerna vet precis hur läget är med mitt tämligen stora intresse för ämnet. De vet också att jag har en politisk inställning som är oerhört långt från vad nazismen står för och skulle inte ha några problem med att se sånt i mina vitrinskåp. Men, det som håller mig tillbaka är de människor som inte känner mig och inte ser hela bilden, utan bara brottstycken. Mardrömsscenariot är att någon av barnens vänner säger i skolan att "Vendelas pappa har en staty av Adolf Hitler i bokhyllan hemma…." Man behöver inte ha så mycket fantasi för att inse vart det barkar åt.
Väljer man att göra såna här modeller måste man vara övertydlig med avsikten varför man gör dem. Är man inte det så är risken överhängande att folk läser in sina egna värderingar utan att uppfatta det bakomliggande syftet. Sen skall vi vara på det klara med att i en del fall så är det tyvärr en aningslös glorifiering som är drivkraften i byggandet.
Som modell tycker jag att det var ett bra jobb. Svart är alltid svårt att få till på ett snyggt sätt. Syftet bakom bygget lyste med sin frånvaro i artikeln….
JaguarMkVII
#5 Bara lämna oss så där vind för våg? 
Lite underligt.
Ja, det var då inte meningen att jag skulle få nån att lämna forumet för att jag länkade till vad jag tyckte var ett otroligt fint bygge!
Jag får hålla lite bättre koll till nästa gång jag länkar till nått som eventuellt kan uppröra folks känslor så att de lämnar ett i övrigt trevligt forum!
Azgaron
Tål man inte mera än så, så bör man inte hålla på med att bygga tyska stridsvagnar heller tycker man ju.
Visst, det var en otrevlig typ den där det håller jag med om.
Aja, var och en får ju göra vad som känns bäst
Hoppas du kommer tillbaka Giga 

http://www.track-link.net/gallery/2619
Här är ett annat känsligt bygge. Giga fick mig att tänka på något som jag vet att jag ibland blundar för. Men ibland kan det vara jobbigt med en "SS" vagn i hyllan när Schindlers list går på TV.
Även om det uteslutande är maskinen/stridsvagnen som är mitt stora intresse, ska man nog inte glömma vad/vem det är man bygger och vad det/den gjort i historien och motiveringen för att den ska stå på min hylla.
Min Wittmann figur 1/35 från AFV står på hyllan. Men han har sådant leende där så för mig representerar han mer skogsmulle än en Soldat i SS.
Mvh Hampus
Jo, men det vill ju ha sagt att det inte är Ok som jag tolkar det! Men visst är det ett grymt scenario!
Wittman ligger här hemma i en låda och väntar på att bli byggd, men Wittmann känns som en helt annan story, liksom flera piloter! Fast det kanske är jag som är knas! 
Azgaron

Synd att vissa modellbyggen ej kan visas upp utan att folk ska få en lektion historia framförd. Samtliga på detta forum känner garanterat till grymheterna och de oförlåtliga gärningarna som skedde under tredje rikets existens.
Jättetråkigt att du valt att lämna detta forum gigabyte, hoppas du kommer tillbaka hit. Om du istället blir medlem på andra modellbyggarforum kommer du tyvärr att bli besviken då byggen med provocerande teman förekommer även där. Jag tror personen som byggde och målade figuren av Reinhard Heydrich knappast gjorde detta i syfte att hylla nazismen.
Tails: du behöver ingen motivering till varför du tex bygger en SS-vagn, vare sig du eller plastmodellen kan ändra vad som skett i historien. Det måste vara något slags fenomen som bara finns i Sverige att modellbyggare ska känna något slags dåligt samvete över att bygga vissa sorters modeller.
Som bevis på detta kan jag tipsa om denna filmen från IPMS Israel 2006. Där förekommer många modeller med förebilder från tredje riket, bla flygplan med fullt synliga hakkors och vad jag kan se så verkar inga besökare vara provocerade av modellerna.
En sak till, här är en intressant modellbyggarsajt från Israel. Texten är på hebreiska, men det finns många fina foton på välbyggda modeller.
/Patrik

Mitt inlägg har jag skrivit en gång för tidigare (070417), men kan upprepas:
Här inne bygger vi för vi har ett intresse av teknik och historia i grund och botten. Modellerna är kopior på (oftast) verkliga förlagor i förminskad skala och ej funktions dugliga i annat material. För att kunna identifiera en modell så används samma märkning som fanns/finns på förlagan. Att vi bygger med original märkningen, har att gör med att man önskar återskapa förlagan så likt originalet som möjligt. Flaggor, symboler eller emblem används inte för att på något sätt förhärliga, glorifiera, försmäda eller propagera för religiösa eller politikiska åsikter eller några ideologier
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
det finns tillverkare som tar avstånd till den mörka tid som det var men i mitt tycke så ska man bygga autentiskt så måste det ju till. och det innebär inte att byggaren är en anhängare till diverse filosofier. jag är ingen Stalinfan trots att jag bygger ryska stridsvagnar däremot lär man sig mer om hur det var när det begav sig p g a ma surfar runt och samlar info om modellen ifråga
bifogar en politiskt riktig flagga från min Schnellboot väldigt suddig men ni ser vad som saknas. Symbolen för sol i mitten

#2: !
#5:
??????????????????????????

Jag kan bara hålla med Stefan och instämmer helt i vad han har skrivit.

#17: Ja, flaggan är kanske politiskt riktig och det enda möjliga att använda på modellbyggen i vissa länder, men själv skulle jag absolut komplettera flaggan med ASEA:s gamla logga.
Instämmer här med!
Azgaron
Ni har rätt, jag överreagerade kraftigt ,men jag fick en kraftig tankeställare ,vad håller jag på med igentligen, vad är ok att bygga?

Allt är OK att bygga, så länge man inte förvanskar historien. Själv kanske jag inte hade valt just det objektet, men jag ser inte felet i att göra det, så länge man inte glorifierar personen. Det mesta vi sysslar med inom modellbygge kan ses som moraliskt diskuterbart, men vad gör väl inte det? Det viktiga är väl att man har en kritisk syn på objekten, och att man är beredd att diskutera.

Jag är också inne på att det är OK att bygga allt. En del har kanske åsikter om att man bygger figurer föreställande nazister, andra kan ha lika starka känslor om man bygger figurer av nakna kvinnor, och ytterligare någon av att man bygger irakiska stridsvagnar.
Hoppas du blir kvar här giga!
Jo, tankeställare kan ju vara bra ibland, och visst ska man tänka efter vad och varför man gör saker!
Hoppas som sagt att du blir kvar här Giga! Vi kommer att sakna dina fina byggen här annars!
Azgaron

Det är en knivig fråga, själv skulle jag t ex inte kunna bygga nämnda figur, jag stör mig alltför mycket på vem han var, däremot har jag inga problem att bygga tyska stridsvagnar från andra världskriget, med eller utan SS-markeringar. Svastikan har blivit en laddad symbol, men när man har den på en modell för att orginalet har/hade den så använder man den på ett neutralt sätt, om man däremot döper ett rederi till Svastika International så är det ju lite tveksamt
Så vad som är okey att bygga är ju olika från person till person, själv tycker jag att valet av figur i det här sammanhanget var osmakligt men det tyckte tydligen inte byggaren
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag överregagerade på figuren i fråga ,men fick ett morarliskt spel så att säga ,jo visst stannar jag och ni får förlåta mig för att mitt samvete drabbade er !
Heydrich är direkt ansvarig för många av mina tyska släktingars död pga deras vägran att gå in i ss ,han tvekade inte att utföra morden själv då många av deras ss soldater vägrade skjuta , många var ju deras grannar och kamrater men då han sköt som vägrat av han egen manskap, så sen sköt dom i ren skräck vi får komma ihåg att dom inte var förhädade i kriget än så det skulle vara som vi skulle gå och skjuta vara grannar eller vänner ,det var början till ss och Hitlers skräckvälde över Tyskland o tyskarna , att få berätta detta som dom har berättat för mig med dämpade röster är viktigt både för mig och för er .
#27 Det är Ok för min del! Jag ska försöka tänka mig för nästa gång, men jag vill gärna ha kvar Tommy på mitt forum då han är en otroligt duktig byggare!
Kul att höra att du stannar Giga! 
Azgaron
Du skall inte göra några censur regler för min eller någon annans skull ,är ledsen för att det drabbade dig ,men många dåliga minnen är nazismen orsak till ,det är en tidsedan ,men ligger och pyr under ytan tror att det kommer att vara en tid till utan att det kommer att vara laddat ,då många fotfarande är i livet som blev direkt drabbade av den
#28 Oj då kan jag förstå att du reagerade så starkt! Nä det var verkligen inga trevliga metoder de körde med precis!
Jag kunde inte gärna veta detta, men jag ber om ursäkt för att jag råkade utlösa såna starka känslor hos dig Giga!
#30 Nä det hoppas jag slippa! Jag har full förståelse för att du har tagit illa vid dig! Det är ju alltid så att ju närmre nånting står desto mer påverkar det ju en!
Azgaron
Tack för att du förstår Azgaron ,hoppas att detta inte kommer att ligga till last för mig i mina relationer till dig o andra här på forumet , jag är lite förvånad själv över min starka reaktion på figuren ,var som att se ett spöke från en ond tid komma till liv igen .
Kent .
Jättekul att du stannar giga 
Men har helt förstålse för din rekation…
Henke
#32 Nädå, inte för min del iaf. och inte för nån annan heller tror jag!
Azgaron

Du är mer än välkommen att stanna kvar här och på vilket annat forum som helst Giga. Jag hade mina aningar att det var något sådant som fick dig att reagera starkt. Det som känndes underligt var att inte veta eller förstå varför det blev som det blev just där och då.
Jag och min släkt är förskonade från denna sida av krigets fasor och jag kan kanske om jag tar i förstå men ändå inte vilka fasor folk levde med under dessa mörka år i historien.
Niclas
Nu drar jag en lättnadens suck när jag här och nu får veta att du stannar kvar hos oss giga.
Nu när jag har läst det här så förstår jag fullt ut din reaktion, och jag ryser när jag läser allt detta som nassisterna höll på med
Och när man läser sånt har så väcks det alltid starka känslor i oss
Du har mitt fulla stöd Giga och välkommen tillbaka igen.
/en glad tunna

Det låter bra Gigabyte att se dig här igen! Nu när vi tagit del av det som du skrivit, så förstår jag och de övriga också reaktionen som blev av figuren som visades.
Jag tog mig friheten att korta ner kommentar #4, och länkade till sidan på Wikipedia där hela texten finns.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Jag anade att något sådant låg bakom och har full förståelse för din reaktion, hoppas du är tillbaka i någorlunda normala gängor nu, sådant här är jobbigt att uppleva!
Det är trevligt att du är tillbaka på forumet igen, välkommen åter!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus