Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 1482 ggr
theswed
0

Slipa och grund måla ??

har bara bygt en 1:24 bil så jag Funderarde lite när man bygger bilar brukar någon slipa tex karossen och grund måla ??     eller målar man direkt bara rakt av    eller hur gör ni ??

starhawk
0

Jag slipar karossen bara om och där det behövs, sen kör jag en primer först, därefter sprayar man den avsedda färgen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

theswed
0

Hur menar du behövs   ?  för att få bättre yta ojämn…   ??

primer är det grund färg     ??   jag målar med vallejofärg

starhawk
0

Om det behövs menar jag om det är skarvar mellan delarna som inte är jämna och fina, Jag använder Tamiyas primer på sprayburk, har inte Vallejo någon Primer? Jag slutade helt med Vallejo för ungefär ett år sedan

[Henke29]
0

Jag grundar alltid mina modeller innan lackning..
För att få bästa resultat..
Slipar kan man göra som Starhawk säger..

Henke

theswed
0

aha ok     kanske ska grunda nästa jag målar då     

ingen aning om vallejo har någon grund färg       någon som vet ??

theswed
0

http://www.mantikora.se/default.asp?meny=butiken&sid=butiken&kategori=13&tillverkare=54&artikel=719

såg den här    vallejos   frågan om den är vattenbaserad ??

starhawk
0

Primer är väl att betrakta som grungfärg, i många fall fungerar dom även som sealer, dvs den ser till att ingen färg under migrerar upp, och ger en bra yta för efterföljande färg att fästa på.

Om Vallejo har grundfärg? kolla med Hobbybokhandeln, dom har ju massor av Vallejo

starhawk
0

#6: Tvivlar på att den är vattenbaserad, tror inte att vattenbaserad primer fungerar, vilken primer du använder är helt egalt du behöver inte använda Vallejos bara för att du tänker måla vidare med Vallejo ovanpå. Jag sprayar Model Master ovanpå min Tamiya primer, det fungerar utmärkt!

[Tunnan]
0

Men Tamiya och Humbrol funkar inte alls, det reser sig direkt (Krackelera)

/Tunnan

theswed
0

vad synd för jag tycker om att måla med vattenbaserat att lippa starka luktande färger då jag sitter i mitt kök och målar  modellerna ..

starhawk
0

Ja allt är inte så lätt här i världen, sätt dig så att du har spisfläkten bakom modellen, då blir luftdraget från dig så du kan slippa det mesta av lukten, jag brukade spraya i en låda som jag placerade på spisen, sedan drog jag på full fräs på fläkten och gick därifrån, när man kom tillbaks efter en stund kändes nästan ingenting

theswed
0

tack för ditt svar   jo får göra nått sånt    ….

Tails
0

Vallejo har en primer som går att spraya. Den är inte helt vatten baserad men den luktar inte mycket och jag tror inte du behöver spä den. Den fungerade bra för mig.

Mvh Hampus

Proosen
0

Jodå, Tamiya och Humbrol funkar. Gäller bara att lägga i rätt ordning, dvs. Tamiya på Humbrol om det är Tamiyas akryl som avses. Är det däremot Tamiyas sprayburkar så lägger man Humbrol på den och inte tvärt om.

Tumregeln är följande:

Ju hetare lösningsmedel desto Tidigare (OBS! Rättelse då jag skrev fel tidigare) läggs den på, Akryl på enamel och lack, Enamel på lack och lack enbart på annan lack.

Sen kan man väl säga att en väl lagd primer sparar in många svordomar i ett senare skede. Lägg hellre ett lager till med primer om du är osäker och se till att vattenslipa den med t.ex. 600-800 papper och sen bygger du sakta upp topplacken på det.

Niclas

starhawk
0

Skönt att veta, jag har ett par burkar med Humbrol Bronze som jag hade tänkt att ha på min Camaro men jag hade ursprungligen tänkt att prima den med Tamiyas primer först, nu kan jag alltså tryggt göra det igen

[Henke29]
0

Tack för infon Proosen Skrattande

[Tunnan]
0

Jag la en tunn primer med tamiyas grundfärg på burk innan jag målade med Humrols färger, men det gick inte alls
Men det var i fel ordning då kanske
Får testa tvärt om .

Tack proosen

starhawk
0

Jag har åtskilliga gånger sprayat Model Master över Tamiyas primer utan några problem, Humbrol spädes ju med samma förtunning så varför skulle det vara annorlunda? Är det olika sorters primer i sprayburken och "vanlig burk" jag har bara fått tag i sprayburken

[Tunnan]
0

Samma här, men jag målade iof med H-27002, en polerbar aluminiumfärg.
Kan var det som är problemet
Ähhh, jag vet inte, men jag kommer inte att göra om felet iaf Flört

/Tunnan

Proosen
0

Hmmm!?

Såg att jag skrev lite tokigt här ovan, det är tillrättat nu. Generad

På det stora hela funkar det med nästan vilka blandningar som helst men jag rekomenderar alla att använda samma typ av färg hela vägen för att slippa överraskningar. Har man börjat med enamel så kör det hela vägen till slutlackering och samma med akryl och lackfärger. Håll er till samma sort eller åtminstone samma typ av färg.

Till detaljmålning går det utmärkt att dra på enamel med pensel över en akrylfärg utan större problem. Men större ytor är inte att rekomnedera då det kan bli konstigt.

På en billack kan det vara idé att blåsa ett lager med klarlack för att försegla modifieringar och slippa sk. ghost lines. Ett lustigt fenomen som kan uppstå vid starkare lösningsmedel i färgen. Om man t.ex. slipat bort emblemen på en bil så kan de krypa fram igen som en skuggning i lacken, rakt igenom primer, färg och klarlack. På ett av mina byggen såg allt bra ut tills klarlacken kom på och vips så hade jag en förhatligt gjutskarv snyggt och prydligt vid c-stolpen igen! MORRRR……..

Klarlacken är ofta lite snällare än själva färgen och gör att lösningsmedlet i färgen inte kommer åt plasten under primern lika lätt. Fick lära mig detta på Scaleracers av två billackerarer och tydligen var det vanligt att man gjorde/gör så inom kustomlackerandet för att inte få reaktioner med spacklet.

Niclas

theswed
0

#13  va bra då får det bli vallejo     tack tack    :)