Lämplig nybörjarsats bil?
Finns det nån lämplig bilbyggsats i 1:24 för nybörjare?

Finns massor som är bra som inkörsmodell, det handlar snarare om vad man vill bygga och hur mycket det får kosta.
Tamiyas bilar ramlar ihop av sig självt nästan, underbar passform med andra ord. Kostar en slant men är toppen!
Monograms gamla bilar är också lättbyggda, idag hittar du dem under Revells märke i skala 1/24
Revell har inga bilar i just 1/24 men väl i 1/25 och där får du i mångt och mycket bra passform i de flesta men i de äldre kan det behövas lite fnulande för att få ihop allt snyggt och prydligt.
AMT/ERTL/MPC där de flesta ligger under AMT's etikett idag är ömsom vin ömsom vatten. En del riktigt fina, speciellt av de senare utgåvorna men det mesta är återutgivna gamlingar som ger mycket byggande per krona men kräver lite mer av byggaren.
Fujimi är också lättbyggda, liksom Aoshima och Hasegawa. Typiskt japanska modeller kan man säga, lite dyrare men väldigt bra.
Airfix-bilar är inte värda pengarna i de här skalorna men deras små racing- och rallybilar i 1/43 är mer prisvärda och väl värda att titta på.
Niclas

Ett tillägg:
Många av de japanska bilarna är sk. curbsides, dvs. de har ingen motor under huven utan endast det som syns från undersidan är ingjutet i bottenplattan. Inte alla men väldigt många, kolla med säljaren eller hör efter här igen om det är någon speciell bil du hittat och är sugen på.
Niclas
Det var en fin sammanställning, som även för mig kommer till nytta ,proosen .Är sugen på ett bilbygge till så …..
Hejsan ett litet tillägg till det Niclas skriver innan.
Just om Hasegawas satser en del av dessa innehåller en del metaldetaljer eller även kallad fotoets går även att köpa till andra. Om man inte byggt innan så kan detta ställa till lite problem har jag själv märkt.
Annars tycker jag Niclas fick med en bra beskrivning på alla märken.
Själv skulle jag börja med en Tamiya typ Rally bil.
Sedan finns det en sak med alla dessa märken som ger många timmars jobb kul när man lär sig men jobbigt under tiden.
Det är alla och stora dekaler som ingår i en del av modellerna.
Lycka till med köpet och är det något så är det bara att fråga på vi är ju några här inne som bygger och byggt en del bilar.
Gismo76

Bra tillägg Gismo, etsdelar kan vara rätt pilliga att få till. Speciellt om det ska bockas och grejas innan de kan limmas på plats.
Just dekaler kan stjälpa ett aldrig så fint bygge och förstöra ett gott humör på nolltid. För säkerhets skull kan det vara bra med en mindre dekalintensiv modell tills man fått häng på det där med dekaler.
Niclas

Ja själv bygger jag en Ford Fairlane Thunderbolt ´64 i skala 1:25
Den tycker jag passar till mig som e nybörjare.

Tjena Magnum!
Antar att du håller på med Revells modell och den är fin, inga större fallgropar utan den är ganska rättfram.
Älskar bakljusen på 60-talsfordar, stoooora och runda! Just 64 Fairlane är ju en helt fantastisk design tycker jag.
Har en Thunderbolt själv som tyvärr måste få åka i badet då den blev förstörd i lacken. Den ska dock få samma lack igen då jag gillar just den kombinationen som jag gav den.
Finns ingen vettig bild på den, men jag skickar med en bild på undersidan där man kan se en del av färgen. Humbrol 99, matt gul i botten med Modelmasters turnsignal amber ovanpå så blev det en ljust gul metallicklack.
Niclas

Ok. Din blev väldigt fin.. Hoppas min blir det också :P

Nu blev den ju inte så fin eftersom jag slipade sönder lacken och den legat i sin lilla låda och skämts sedan dess. En dag ska den väl bli klar är det tänkt, liksom så många andra av mina byggen.
Niclas