Mercedes 540K cab

Lycka till med fina Mercan
.
Ser momsigt ut, Giga!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#0. Vad fin! Jag blir så sugen på något liknande!! 

#0 Härligt! Byggde en för många år sedan (finns i plasthimmeln)
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Va rolit att få se en sånn go bil här
Lycka till Giga..
En sann klassiker! Enligt många en av de vackraste bilar som byggts. Själv har jag en Mercedes 540 med specialkaross från Zindelfingen i form av en byggsats från JoHan som väntar i bygghögen… Lycka till med skönheten!
pontus
Tack för glada tillropen in för bygget :o) men jag får skärpa mig med stavningen, cromkåka ,cromkråka skall det vara ;o)

#7. hehe…det kanske var "Flåklypa Grand Prix" du tänkte på!?
Mycket snyggt så långt Giga! Snyggt med krom emot det svarta!
Azgaron
Tack Azgaron ! skall måla karossen vit ,undrar om man skall anv sprutan ,eller köpa någon orginalfärg på spray från tex volvo (den pärlvita ) med grund färg ,fördelen är att man vet att grundfärgen går ihop med topplacken .
Ser riktigt bra ut Giga
Ja varför kan man inte får göra en egen version av modellerna man bygger, i alla fall ibland.
Ser bra ut med det röda till! Lite artistisk frihåt får man väl ha!
Azgaron
tack tunnan o Azgaron ,jo lite frihet vill man ju ha ,och då man inte bygger i utställnings klass än( om 20.000 år eller så ) så spelar det mindre roll ;o)
He He det är väl utställningsklass på dina byggen redan.
Åtminstonne så tycker jag det.

Jag tycker det ser strålande ut, dessa gamla Mercor är så jädra snygga! Snacka om sköna kurvor!
Om du med utställningsklass menar sånt som t.ex. Augie Hiscano gjorde när han levde och liknande byggen så kommer nog inte många på det här jordklotet upp i den klassen. Bara så du vet tänkte jag.
Niclas
Mycke snyggt gjort Giga 
Tummen upp
Tack proosen o henke:o) #20 vilka byggen av Augie ,!
Ser väldigt fint ut så långt! Finns det egentligen nån vackrare 30-talare? Motorn ser ut att vara likadan som i min 500K.
Pontus
Tack pontus . Modellen är en bra o lätt bygge, bland annat så är framvagnen i ett stycke bara att limma dit ,det som blir svårt är topp lacken ,att få glans utan att få färgsläpp är en utmaning ,men skall lägga ett lager klar lack så får man väl se hur det blir .
Lita små damm blev det ,men är nöjd så långt

#25-27 Nu börjar den verkligen ta form! Tycker att lacken ser bra ut. Vad blir det för färg på inredningen?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#29 tack
. Säten blir mörkröda ( läder original ) lägger en halvmatt klarlack över dom sen så får vi se om det liknar läder ,sedan är resten svart med undantag för instrument panel ,trä eller vitt får se om jag vågar mig på en träimitationhistoria

#30 Satin är väl det som blir närmast "läder look" som du skriver. De snyggaste träimitationerna på instrumentpaneler och dörrsidor jag har sett har nästan alltid varit dekaler…Att måla är nog inte det lättaste, men värt ett försök!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ser ju mycket bra ut Giga! Lycka till med träimitationen!
Azgaron
#32 tack Az :o) var det inte du som gjorde en fin träimitaion ?
Mycke fin Merca du håller på med Giga
Lacken har du fått väldigt fin lyster på.
Ja den lacken har du lyckats bra me Giga 
Ska bli kul att se resten sen oxå..
Lycka till me fortsättningen
Tack tunnan
,vitt är en lätt färg att få upp glansen på plus att värmen gjorde att man kunde blåsa på bra utan att få färgsläpp ,torkade nästan omelbartbums ,har lackat lite bilar, så det sitter väl i även om det var många år sedan ,jag funderar på att försöka att lacka med en tvåkomponentsfärg ( matt bas sen klarlack ) vid nästa bil bygge ,men då är man väl begränsad till spray burkar ?
Kul att du gillar den Henke:o) ja nu är det bara att bygga på 
Ja sånna fina gamla bilar gillar man ju oxå 
Har modellen vatt bra tycker du ???
Jo den har haft fin passform så lång och lättbyggt ,Monogram är tillverkaren ,det är min första av det märket ,men tycker så långt att den är mycket bra kvalité…..
Jasså du har lackat bilar
Kan inte jag får skicka upp min kofångare på bilen min.?
På bakkofångaren så har färgen släppt på ett ställe, bilen är en 01a och så släpper redan färgen…illa
Men dom kör ju bara med sketfärger idag, vattenbaserat skit som inte håller lika bra som dom tidigare gjorde.
Men dom är ju iof bättre för miljön.
#40 jo miljön har ju sitt pris ,men fy för den lede vad med skit jag har andas in under den tiden jag sysslade med billack ,tur att man gav upp den linjen ,men nu är det helt andra bullar övertrycks dräkter och dom vatten baserade färgerna har blivigt mycket bättre .
OKej
Då kanske man kan våga sig på att prova en sånn Monogram framöver då 
#33 Jo, på Jaggan om inte annat! Lite små ytor, men det gick ju rätt bra ändå!
Azgaron
#43 jag skall titta på ditt in lägg ,få se om jag vågar mig på det .

#44 Länk: GB#6 Azgaron - Jaguar XJS - Airfix 1/43
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
tack för länken :o)

#46 Nöjet var på min sida! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Fantastiskt snyggt bygge av en fantastisk bil! Lycka till med fortsättningen i sommarvärmen -se upp så att inte plasten smälter!
Skön sommar!Pontus
Tackar poncar ,det verkar som sommaren blir het o torr om det inte slår om till midsommar så blir det problem med betet för våra sommar hästar ,man börjar att känna en viss oro, förra sommaren regnade bort , tvära kast ,klimatförändringar eller naturliga variationer ,???

#50 Mycket snyggt, hoppas att du lyckas att få bort tumavtrycket som inte syns på bilden i allafall.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
glömde att byta namn på en del av bilderna 

#54 Sådant händer även mig! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#53. Mycket stilig modell Giga! Håller med om att dessa gamla mercor är bland de finaste som byggts! Denna modell gör verkligen förebilden rättvisa!
Suveränt snyggt byggt giga.
Heja! 
Ja, den ser mycket fin ut! Bra byggt Giga!
Azgaron
Ja den är oehört fin din Merca 
Bra jobbat giga
Tack alla ! Han som sålde (clas59 om jag inte missminer mig) han har haft nöjet att ratta eller åkt med i en sådan en gång för länge sedan ,skrev han i ett medelande som låg i modellen ,inte utan att man blir lite grön på clas

Mycket fint bygge!
Tack ElLobo ,den blir ett bygge rätt ur lådan, inget extra, det får bli när jag har gjort några bilar .just nu går all kraft till att få ihop den någorlunda ,men det är klart roligare än vad jag trodde ,nästan lite roligare än leran ;o)
Oj…det här är fint
supersnyggt.
Tummen upp åter igen Giga…
Tack tunnan :o) Vitt är en förlåtande färg ,det finnes lite missar här o där ,så att säga, men är på det hela nöjd med mitt bygge så långt ,man får väl inte vara så petig dom första gångerna ,och låta byggglädjen styra ,men skulle vilja kunna göra lite flammor o sånt och få till det som proosen o gismo svenis med flera gör ,men vem skulle inte det 

Väldigt fint bygge av en mycket vacker vagn!
Har lite abstinens på såna här linjesköna skapelser nu när det varit ett par 30-talare här på forumet och spökat.
Niclas
Ser mycket snyggt ut Giga!
Azgaron
Tack proosen o Azgaron :o) ,men som sagt den har sina missar som inte syns på fotot .
Vilken skönhet! Lite småmissar vad gör väl det -det är som jag sagt tidigare: det är helhetsintrycket som är det viktiga (tycker jag i.a.f). Skall väl själv ta mig an min Merca 500K, när jag nångång lyckats få färdigt Aston Martin-projektet.
Pontus
Tack poncar ,skall göra lite bättringar, skall lacka om skärmen o lite polering ,sen är den klar :o)
#72-75 Sieht toll aus, Deiner Luxuswagen 
Viel Glück beim fahren 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#72-75: Mycket snyggt! Läckert bygge!
# 76 #77 man bugar o tackar
jag började plåta på trappan hemma ,men så kom tor med sin hammare o drog en skvätt vatten över oss här, så det blev till att löpa in i garaget ,blev lite mörka bilder där av, men å andra siden så märks ju inte mina missar så mycket då ,funderar att plåta i totalt mörker vid nästa bygge 
Snyggt bygge Giga. Skulle vara kul att få se i verkligheten någon gång
Gismo
Mycket snyggt bygge!
Johnny

Den var dejlig.
Urläcker Giga
/Tunnan
#79-82 tack så mycket
,fotot förskönar den lite ,men är nöjd med mitt modell knåpande ,skall försöka att höja ribban på nästa bil bygge .
Giga
Jättefint bygge Giga 
Gillar den bilen skarpt..
Bra jobbat
Henke

#72-75 Den blev hel läcker!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tack Henke o Stefan ,kul att ni gillar min bil 
Ja den är kanon giga 
va blir de härnäst för bygge ???

Wunderbar Giga! En utsökt pralin du byggt! Hatten av! 
#88 Tackar SvenErik
#87 vill göra ett Dio London sommaren 1940 en gata med bomb som desarmeras ,har hittat ett foto som som inspiration källa ,få se om jag hittar några figurer som passar till diot
De där låter som en kul ide giga..
Hoppas vi får se det diorama bygget framöver här..
Ja det där med dioramabyggen kan ju allas våran giga.
Det har han ju bevisat här några gånger. 
/Tunnan

Vad fin den blev:D
Mycket snygg kärra Giga! Den har du verkligen lyckats med! 
Azgaron

Väldigt vacker vagn du byggt!
Tycker att just kombinationen vit med röd inredning är fantastiskt snyggt!
Niclas
#92-94 Tackar så mycket !
Mycket fint Giga! Visst är det en härlig cab. Läste i #60 att du köpt den av clas59. Faktiskt var det av just honom jag köpte min (ännu obyggda) Merca 500 K! Han verkar ha ett outsinligt lager av trevliga gamla 30-talsklassiker. Såna tycks bli allt svårare att få tag i och priserna tenderar att gå upp, tyvärr.
Grattis till excellent bilbygge!
Pontus