Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 1754 ggr
PonCar
0

Aston Martin rullar vidare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har idag äntligen fått lite tid till mitt byggprojekt. Ekerfäljarna "whashade" (?) med mattsvart (för att framhäva ekrarna) och därefter kunde hjulen monteras.

PontusGlad

gigabyte
0

Fina fälgar o inredning och snyggt motor med gula tändkablar läckert poncar !

Azgaron
0

Ser mycket snyggt ut Pontus! Washen på fälgarna gör mycket!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

Det ser väldigt trevligt ut!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Ser jättefint ut tycker jag, fast jag skulle vilja att du testade en sak på inredningen.

Ta och lägg på en supertunn wash med en yttepytte mörkare brun än den du målat med. Då ser det inte så platt ut utan att det för den skull inte blir mycket ändring på nyansen du redan har. Den är jättesnygg.

Fälgarna ser väldigt bra ut, så bra blev aldrig den jag byggde i forntiden innan någon berättat om wash, torrborstning och allt vad man lärt sig till dags dato.

Niclas

PonCar
0

Tack för alla uppmuntrande tillrop! #4: tack för tipset Niclas, det kan nog vara värt att testa. Jag har faktiskt gjort det på baksätet, men var kanske i fegaste laget och använde litet väl utspädd mörkare färg. Man är ju rädd att överdriva effekten. Ett annat knep jag testat för att få fram rätta "läder-looken" på tex säten är att slutligen gnugga litet, litet vaselin e.dyl på dem, speciellt där man kan anta att de är som mest utsatta för slitage.

När det gällde ekerfälgarna målade jag i princip över allt krom med ganska kraftigt utspädd mattsvart, så att färgen huudsakligen hamnade i fördjupningarna. Sedan, när färgen torkat, gnuggade jag försiktigt bort det svarta från "ekrarna" med hjälp av litet t-sprit på en tops. (Märkte dock att man fick vara försiktigt -på ett par ställen försvann även kromet, men det märks som väl är inte så mycket). Nästa moment blir dörrinsidorna, där handtagen skall "kläs" med Bare Metal Foil, så att de blir kromade. Pillgöra…

Pontus

PonCar
0

Testade att polera huv, baklucka och taket med lite vax ("the final detail Model Wax") som jag köpte på CCM-open. Verkar funka rätt bra för att få upp glansen även på såna ställen där lacken blev lite matt från början (tex bakluckan). Funderar bara på om Bare Metal-folien fäster även på vaxade ytor? Jag måste ju fixa till kromlister runt fönstren o dyl. Jag väntar nog med att vaxa resten av karossen tills listerna är på plats. Var förstås tvungen att testa karossen igen, nu när hjulen kommit på. Passform? Nja, sådär. Jag tycker karossen har en tendens att hamna för långt fram i förhållande till hjulens placering. Bakhjulen tar liksom i bakre skärmkanterna. Får se hur jag ska lösa detta nu då. I värsta fall får jag ta loss hela bakaxeln o korta av kardanen och flytta fram stötdämparna några mm i hjulhuset. Annars tycker jag det börjar arta sig. Den ser ju rätt grym ut!

Azgaron
0

Ser mycket snyggt ut Pontus! Vaxet tycks ha funkat fint tycker jag! Ska bli verkligen spännande att se den klar!

Azgaron

[Henke29]
0

Ja de där ser väldit fint ut Pontuus :)
Hmm ska man även vaxa modell bilar nu oxå :)

Henke

[Tunnan]
0

Grymt snygg lack
Vad har du för klarlack?

/Tunnan

gigabyte
0

Visst är den grym pontus ,en klar o fin lack ,mera bilder på din nya ögonsten ,så får även vi lite ögongodis att smaka på !

Proosen
0

Ser mycket fint ut, läcker färg. Inredningen gör sig otroligt bra mot det mörka yttre. Tror nog att du får på folien om än med lite sämre vidhäftning än utan vaxet. Vaxa efter folien på nästa bygge så är du flott sådan små problem.

Om det inte är rejält konstigt med hjulen bak så skulle jag strunta i det och låta saken bero helt enkelt. Annars kan du göra en riktig fuling och bara ta loss hjulen och limma dit dem off-set på bakaxeln. Lovar att ingen kommer att märka det om du inte pekar ut det åt dem.

Niclas

PonCar
0

Lovar att det kommer fler bilder vartefter jag hinner fixa mer med bilen -det går ju inte så fort direkt. #9: Jag har faktiskt inte klarlackat alls, utan bara sprayat med Tamiyas Maroon red många tunna lager (minst fyra eller fem) ovanpå grå primer. Den vinröda tamiyasprayen var ganska knepig eftersom den var extremt transparent och rinnig -fick ju slipa ner på olika ställen flera gånger och spraya igen. Annars har jag bara goda erfarenheter av Tamiyas sprayer -det blir bra ytfinish.

Återigen tack för tipset Niclas! Det är ju förstås mycket enklare att lite diskret flytta hjulens position än att ge sig på hela bakaxeln. Får se hur jag gör, men det lutar nog åt en justering.

Gokväll! Pontus

PonCar
0

Puuuh… Har ägnat ett par timmar åt att pilla med BMF (Bare Metal Foil) för att få till listerna runt rutorna. Minst sagt tålamodsprövande sysselsättning! Nu sitter de i alla fall där och jag tycker dt blev hyfsat resultat. Får gå efter med fina penseln på ett par ställen där det blev lite skrapmärken av X-actokniven.

Pontus

PonCar
0

Å här ännu en bild… (Hur gör man för att "klistra in" flera bilder i samma inlägg??)

Detta var en pärs! Nu tar jag en paus i bygget för ikväll.

Pontus

gigabyte
0

Snygga Lister poncar,skulle vara kul att lära sig ,får väl köpa och sätta igång :)

Proosen
0

Ser ju onekligen ut som om du lyckats väl med listerna. A och O vid foliering är vassa knivar och mjukt handlag. Själv kör jag med specialtillverkade grejer för att få ned folien i skrymslen och vrår. Har en oval plaststicka som jag slipat och polerat till en slags rundad knivliknande spets på, jättebra att ha och trycka ned längs med lister och annat. Tops är en bra vän också, liksom en mjuk bomullstrasa.

Nå, det börjar närma sig slutmontering nu så jobba på i lugn och ro så blir det en kanonmodell framöver att vara stolt över.

Niclas

PonCar
0

Själva tekniken är ju egentligen inte svår. Men det är pilligt, går åt många "kasserade" folieremsor och ett och annat kraftuttryck innan man får dit dem där man villha dem. Tååålamod är en förutsättning. Har sett att somliga av er använder nån slags chrome-färg från tex Alclad. Blir det bra resultat, dvs ser det "äkta" ut? För i vissa lägen funkar folien inget vidare utan man måste i alla fall måla och för mig har det hittills blivit Humbrol silver -och det ser ju så lagom kromat ut… (mer som aluminium).

Tacksam för tips om bra "kromfärg". Pontus

Azgaron
0

Att döma av bilderna så ser listerna jättefina ut! Det har du gjort bra Pontus!

Nu är nog Niclas mer hemma på det här, men av vad jag sett och läst så är Alclads crom så bra som det bara kan bli om man lägger på det rätt på ett välpolerat (svart) underlag! Lite ömtåligt dock, har jag hört!

Azgaron

StefanW
0

#13-14 Ser mycket bra ut!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Kolla min Cop Out så får du se om du gillar Alclads kromfärg. Den är lite pysslig att hålla på med så i långa loppet är det nog BMF som gäller trots allt.

Niclas

jeepsventa
0

Supernice !!! …. tebaks te barndomen på Sportvagnsceter i Göteborg……

Modelmaster har en chromeliknande färg , har den i butiken , som funkar bra till mindre detaljer ! har använt den till sidolister oxå o det ser ganska bra ut d me !

Håkan /Lundgrens

Proosen
0

Ja, MM's silverfärg är den bästa att dutta i småskador på krom med. Finns nog ingen småburk som är så blank som den, finns alltid i lagret hemma sedan den upptäcktes för många år sedan.

Niclas

starhawk
0

#13-14: Såg ett avsnitt av Wheelers Dealers där dom tog bort kromlister. Dom ville inte ha sådant där "amerikanskt bjäfs" (bilen var ursprungligen amerikansk och kromet var inte orginal)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
0

Om det var samma program som jag såg på starhawk så var det en Porsche 911 dom renoverade
Det satt bl,a några fula klumpar till stötdämpare på som inte såg så bra ut på den bilen.
Crome passar jättebra på äldre bilar, men från 70-talet och uppåt passar det inte lika bra, inte på alla iaf.

starhawk
0

#24: Jovisst var det en Porsche 911, och dom där klumparna på bakre kofångarna var ju vansinniga, fast beträffande kromet vet jag inte, tyckte det såg rätt bra ut, annars är jag inte så där intresserad av amerikanskt bjäfs

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Själv tyckte jag att det var fel att ta bort kromlisterna. Om de var originalmonterade, så ser det ju oftast inte fel ut. Personligen tycker jag att 911:an ser som bäst ut de sista åren på 60-talet, då det finns lite kromlister och liknande.

gigabyte
0

Jag älskar dom ,allt härlig glänsande krom ,dessa fint gjorde crompalats ,ge mig en burk autosol och en rejäl kromfångare så är jag lycklig :) och en rejäl spis i ett väl tilltaget motor rum inte så förbenat trångt som i dagens bilar där ett lamp byte är ett cirkusnumer för ormmänniskan moritz !

Häls kromkråkan giga .bling ,bling :)