Vaxa och rubba klarlacken
Hejsan
Undrar om det finns någon här som kan komma med lite råd på vad för typ av rubbing och vax som är lämpliga att använda till plastmodeller.
Tamiya har ju egna produkter eller går det bra med produkter som används till vanliga bilar….

Tjo!
Skickade just iväg ett PM till dig angånde frågan du ställde, tog lite tid då familjen också vill ha sitt.
Men för övriga intresserade kör jag ungefär samma svar här i repris.
Jag har använt en massa olika produkter och en del har funkat och andra inte. Dessa funkar:
Sonax Polish och flytande hårdvax funkar på lackfärger men inte på akryl. Kan funka på enamel men testa först så det inte blir något tok. Den kan lösa upp lacken och lämna en tråkigare yta än innan man började polera och vaxa.
Meguiar's Crystal cleaner, polish och carnaubavax är kanon men även här måste man testa så lacken tål lösningsmedlen i cleaner och polish, vaxet är lugnt det klarar de flesta färgtyper. Men åter igen, testa först!
Min favorit tills något bättre dyker upp är dock Tamiyas rubbing compounds. Jag har coarse, medium och finishing som jag använder efter en första omgång med micro-meshdukar ned till 4000-grovlek. Micro-mesh använder jag endast om jag har mycket skrot i lacken och/eller det är apelsinskal i mängd. Annars kör jag enbart med compounds på en mjuk bomullstrasa, gamla urtvättade t-shirts är perfekt. Har testat med slitna sängkläder av linne också men trots att det känns mjukt och fint så kan det repa en mjuk lack. Så, bomull är grejen för polering. Gärna bomullsfroté, åter urtvättat slitet gods som är extra mjukt och fint.
Hoppas att det här gav lite kött på benen i det nervkittlande arbetet med att polera upp en lack.
Lycka till!
Niclas
Mmmmm tackar så mycket igen Niclas …..
Låter som jag har mycket jobb och mycket kvar att lära mig om den ädla konsten att bygga en modell.
Men kul med att lära sig nya saker hela tiden tycker jag
Jag skall handla på mig Tamiyas Compounds och testa mig fram hur det blir.
Tack ännu en gång
Gismo

Nema problema!
Här är vi till för att låta kunskaper frodas och spridas som frön i vinden. Det var ju himla schysst pris på HLJ för pastorna, måste nog passa på att fylla på lagret. Inte för att det går åt speciellt mycket men slut lär det väl ta vad det lider.
Niclas
Japp och det är jag tacksam för allt kan man ju inte utan att fråga men kul att lära sig nya saker.
Handlar till 90 procent från HLJ för att just priserna är så otroligt bra man för inte ha för bråttom bara med tanke på deras leveranstider.
Gismo