Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1602 ggr
ElLobo
0

Tröjor?

Då ämnet t-shirts har kommit upp och börjat diskuteras, så är det väl lika bra att göra en egen tråd om detta!

Här kommer några tidigare inlägg från en annan tråd:

_Buran:
_Dags för en t-shirt tycker jag.

_StefanW:
_Låter som en bra idé! En logga +eget namn!

_Azgaron:
_Ja, det hade varit kul!

ElLobo:
Vi får kanske ta och titta lite närmare på det här! 

Tunnan:
Som sagt…det skulle verkligen vara trevligt
Kostar lite, men det kan det vara värt. 

_Proosen:
_Det där med tröjan låter ju jättebra tycker jag, om jag får tycka något så ska det lämpligtvis vara en Fruit of the loom-tröja som bas. De har bra kvalitet och lär hålla några tvättar framöver, mina har gjort det tidigare i alla fall.

_Henke29:
_Ja tycker oxå att en T shirt skulle va kul  

TommiN:
Ja det där med tröjor låter kanon!! 

_gigabyte:
_Tycker att tröjor med en fräck logga, skulle vara toppen !! 

Annette:
Hur mycket får tröjorna kosta? Är det någon av er som kan ordna fram eller har kontakter i tröjtryckar branschen? Det är nog det billigaste och smidigaste sättet.

I Skaraborgs Ponny Avel har vi tryckt upp jackor och sweatshirts med loggan på. De tröjor vi tryckte upp var av den lite dyrare sorten.

ElLobo
0

Då är ju först och främst frågan om vi ska ha en T-shirt, en sweatshirt eller kanske en jacka?

Vad tycker ni?

ElLobo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skissade på ett snabbt förslag på hur en T-shit skulle kunna se ut …

Upplägget går ju att använda på annat än T-shirts också.

ElLobo
0

En förstoring av vad som syns på tröjan …

Motivet på bröstet skulle antagligen vara i svart, färgtryck blir många gånger mycket dyrare.

WildeSau
0

Det låter som om det får bli en tröja med ett grundtryck för att få ned kostnaden.

Personlig logga får fixas till på annat sätt.

Det finns papper som går att köra i bläckstråle- eller färglaserskrivare. Bara att sätta på plats efteråt mha ett strykjärn.

Glöm inte att fråga vad som gäller för ifokus-loggan först. 

Tröjor från ett annat forum

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

#4: Nej då, självklart måste vi inhämta tillstånd. Stefan och jag har redan diskuterat detta. Och som syns i #3, så har jag lagt in både bildraden från Scala (för att visa att vi bygger allt möjligt) samt IPMS Sveriges logga. Även dessa måste vi ju ha tillstånd för att använda. Men se bilden i #3 mer som ett litet exempel på hur det skulle kunna se ut.

ElLobo
0

IPMS Dalarna tog fram vita t-shirts med svart tryck för några år sedan och efter vad jag har hört så har vår NASA-vän i Hedemora tydligen lite känningar inom branschen. MiF SIA fortsätter sina undersökningar och återkommer med rapport … Cool

ElLobo
0

Och med anknytning till #1, så måste vi sedan komma överens om var trycket ska sitta och hur stort det ska vara.

Azgaron
0

Jo, en tröja hade ju varit kul! Ska bli spännande att se vart detta leder hän.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Orso]
0

Jag tänkte komma med lite åsikter.
Det ser snyggt ut men vitt blir lite anonymt som igenkänningstecken.

Mitt förslag är en knallblå tröja med stort vitt tryck på ryggen. Varför det?
Jo.
1. Blått och vitt är ju färgerna på "ifokus"-loggan och hittar man en riktigt klarblå färg så känns den lätt igen.
Att trycka i en färg blir dessutom billigare än flerfärgstrycket.

2. Dom flesta kommer ju stå böjd over modellborden och då syns inte loggan på bröstet. Därför den stora loggan på ryggen. Den kompletteras gärna med en namnskylt på bröstet.

Jag vet inte om alla är medlemmar i IPMS men den här siten är väl inte ansluten till IPMS så kanske vi ska lämna den loggan utanför (Själv är jag med i två IPMS föreningar men jag vet att det finns dom som är tveksamma till föreningen)

Hur är kvaliteten på "hemmatryck" nuförtiden?
Den erfarenhet jag har av dessa T-shirts ligger några år tillbaks i tiden men då började trycket flagna efter ett par tvättningar. Inte så snyggt. Kanske proffstryck lönar sig ändå trots priset.

Orso

ElLobo
0

Tack för dina synpunkter! Fler kommentarer önskas!

Lite kommentarer från mig angående dina synpunkter:

1. En sådan där helblå tröja är inget dumt förslag. Den syns ordentligt! Snyggt!
Och ett vitt tryck syns bra mot den tröjan. Men däremot har flerfärgstryck egentligen aldrig varit aktuellt p g a kostnaden.

2. Själv är jag ingen beundrare över varken ryggtryck eller stora tryck. Visst har du rätt med ditt motiv bakom detta, men som sagt, inget jag uppskattar, och väljer ofta att bära något annat klädesplagg istället.

3: Visst är det så att många är tveksamma till IPMS och de flesta av Sveriges modellbyggare har valt att inte vara medlemmar, men i det stora så arbetar vi i samma anda som IPMS. Av våra medlemmar här på sajten är omkring 10% medlemmar i IPMS Sverige. Och bildraden från tidningen Scala tycker jag är speciellt bra med tanke på att vi bygger lite av varje.

WildeSau
0

#9 Ett stort tryck på ryggen och personligt tryck på framsidan blir nog bäst, ja.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Orso]
0

Jag håller med om att stora ryggtryck är vedervärdigt. (Har sånt på mina arbrtskläder) Men med tanke på att både jag och Proosen hade namnskyltar med både namn, "nick" och Avatar utan framgång så är jag lite tveksam till en liten logga på bröstet.

Men ärligt talat, något med en jätteblaffa på ryggen är inget jag skulle ta på mig i privatsammanhang.

Orso

Azgaron
0

Nä, egentligen inte jag heller, men på en show som Open eller vilken som helst där det ändå springer omkring folk med IPMS på sina tröjor så skulle det inte väcka lika mycket uppmärkamhet eller?

Azgaron

gigabyte
0

#11 det blir bra  tycker jag, men en svart med vit text, och ett proffstryck är att föredra, då det som ni säger ,håller vid tvätt .

Annette
0

Jag (som inte ens har med saken att göra Flört) tycker att Orsos förslag är jättebra. Varför blanda in IPMS om det är Modellbygge iFokus som är den gemensamma nämnaren? Det räcker väl gott att ha det som på den blå tröjan i exemplet.

[Henke29]
0

Ja en sånn snygg som Orsa hadde vatt bra :)
Då syns vi och då är de bra reklam oxå…

[Orso]
0

Jag gjorde en snabbsökning på google och tog dom första firmorna som kom upp:

xpressBOX (http://www.xpressbox.se/) tar 214:- för en tröja med enbart texten MODELLBYGGE iFokus men då ser det inte rätt ut.

Tröjbutiken (http://www.trojbutiken.se/) här i tjockholm tar mellan 160-200:- för en tröja med max A4 storlek på trycket. Priset beror på antal tröjor (1-20) men där kan man få en logga tryckt.

Detta ska bara ses som ett exempel på vad priset kan vara, inte som någon företagsrekommendation från min sida.

[Henke29]
0

Okej
Va bra att du tog fram lite priser..
Men man får ärlit talat ge en liten slant för sånna specialgjorda T-Shirt..
De sistnämnda me Stockholm tycker ja lät bäst…

ElLobo
0

MiF SIA meddelar:
Herr Sajtvärd, tavarisj Buran och undertecknad har och kommer att ha lite överläggningar angående lokala entreprenörer vad gäller specialdesignade kläder för Modellbygge iFokus.
Vi återkommer med närmare besked i början av nästa vecka. Fortsätt komma med förslag vad gäller tröjsorter, färg, tryck eller broderi, utseende och annat.

Skrattande

Azgaron
0

Låter lovande tycker jag! Ser med spänning fram emot detta!

Azgaron

[Tunnan]
0

Ja det här blir bra
Ska bära den med stolthet. Cool

gigabyte
0

#21 jepp,Cool

Proosen
0

Tjing för att inte brodera, är så kass på det.

Låter ju bra det här med tröjorna, ska bli skoj att se vad det landar på och vad man får för pengarna.

Niclas

ElLobo
0

#23: Ja, jag lovar, blir det brodyr, så ska väl åtminstone du slippa brodera …

[Henke29]
0

Ja de där låter ju kanon :)
Jättekul att nått är på ggr me T-Shirt…

ElLobo
0

MiF SIA meddelar:

Arbetsgrupp Tröja har haft överläggningar med lokal entreprenör när det gäller en Modellbygge iFokus-tröja.

Alla tillstånd är klara, logotyp-fil överlämnad och en provtröja är på eget bevåg under framtagande.

I dagsläget handlar det om en blå pikétröja med logotyp-brodyr på bröstet samt nicknamet broderat på ärmen.

Mannekäng är kontrakterad och förevisning sker så snart provleverans har skett …

Azgaron
0

Låter lovande! Ser fram emot att se lite bilder!

Azgaron

[Henke29]
0

Ja de ska bli kul att få se ett prov hur ni har gjort..Skrattande

ElLobo
0

#28: Det är Buran som är drivande och framåtsträvande i det här ärendet, så det är han som ska ha äran. Bra gjort! :applåd:

Proosen
0

En Piké-tröja låter ju jättebra tycker jag, både snyggt och skönt att bära.

Kommer modellen att vara i klass med det man kan se i modemagasinen eller blir det något åt Starfix-hållet istället!?

Oskyldig 

Niclas

ElLobo
0

#30: Glad  Jaa, jag vet inte riktigt vad man ska säga … men du får väl låta det bli en mycket spännande överraskning …

gigabyte
0

Det låter toppen med en pike tröja !

ElLobo
0

Ja, en pikétröja är ju som Proosen säger både lite skönare och lite snyggare än en t-shirt, och med brodyr så behöver man inte bekymra sig om att trycket ska blekna eller gå sönder i tvättarna. Nackdelen blir väl att det kanske blir något dyrare än t-shirt men tittar vi på priserna Orso hade tagit fram i #17, så hamnar vi väl enligt förhandsinformationen inte alltför långt ifrån dessa priser trots allt.

[Tunnan]
0

Här finns ännu ett företag som trycker dekaler och gör tryck på tröjor

Buran
0

Hej alla modell älskare. En uppdatering på klädfronten. Piké tröjan som är aktuell är av klassisk modell med 3 knappslå, ärmavslut med mudd, samt sidslitsar och förlängt bakstycke. En riktig slitvarg som tål industritvätt. Materialet är 65% polyester / 35% kammad förkrympt bomull. Den här kombinationen gör att den inte krymper vid tvätt och är behaglig att bära även i varm fuktig luft (badhuspersonalen gillar den). Väntar på information om teckensnitt innan det blir en prov brodering. Kommer att lägga ut bilder så fort den är gjord. Priset torde hamna på 250-300kr st. Självklart kommer den att hålla Aerospace industri standard. Cool

"den här är en annan, en Airfix"

gigabyte
0

En god beskrivning Buran ,och ett bra pris tycker jag Glad

StefanW
0

#35 Det skall bli spännande att se provexemplaret!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Buran
0

En uppdatering på tröjfronten. Om allt går som planerat kommer jag att bära en broderad t-shirt på Grefvens Glue Galore i helgen. T-shirten (blå) skall ses som ett provexemplar, så kom gärna och berätta vad du tycker om den. Ser ut att bli en spännande helg det här Flört

Buran

"den här är en annan, en Airfix"

gigabyte
0

skall bli kul att se tröjan ,även om det blir perfoto ,för mig i alla fall, så … kan man tänka sig en liten mannekäng uppvisning  Buran  ?

StefanW
0

#38 Nu är jag avis…..Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

Gnager sönder mina naglar av spänning och förväntan. Flört

ElLobo
0

#38: Du kommer att överglänsa hela Galoren! Cool 

Snyggt jobbat! Det här blir nog jättebra!