Nytt i bygghögen - juni -08, del 2
Startar del 2, då den första nått 100 kommentarer.
Del 1 för juni -08 hittar du här: Nytt i bygghögen - Juni
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Jag hade ju ett väldigt trevligt besök igår av Tunnan & CO som var ute på vift i det sydsvenska landskapet. Så de var här och fikade och kollade på min modellsamling, och sen tog vi en tur till Svedinos bil och flygmuseum. Mycket trevligt och givande ur modellbyggarperspektiv!
Dessutom så fick jag hemleverans av några modeller!
Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#1-3 Den var några fina modeller….den i 1/32 är inte helt fel! (har ingen själv!)
Hoppas att grabbarna som var på besök skriver lite om det och lägger ut några bilder! Det var länge sedan man var där och då utan kamera!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Ni verkar ju ha haft det jättetrevligt! Kul med besök på Svedinos också. Jag har själv aldrig varit dit, men det står högt upp på önskelistan! Väldigt fina modeller också! 
#4 Är det Gripen du avser? Två har jag nu!
Det gick ju en på tradera för bra pris nyligen!
Antar att de gör det när de kommit hem från sin lilla tripp! Tyvärr hade jag ju själv inte med mig kamera, men de hade och tog även bilder med tanke på ditt "brinnande" intresse för vissa fordon! 
Jag hade inte en aning om att där stod en av två möjliga svenskmärkta Canberra! Kul!
#5 Jo det var himla trevligt! Typiskt att man ska bo ett stenkast ifrån också inte ha varit där förrän nu! 
Azgaron

Svedinos är trevligt. Har varit där många gånger. Har de fortfarande kvar många av planen utomhus? Sist jag var där, så blev man lite ledsen över att saker åldras så fort ute.

#6 Ja!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Allt vi kollade på stod inomhus! Dock står ju allting så himla tätt att det är svårt att ta bra bilder! Lite synd att mycket är halvtaskigt bättringsmålat med pensel!
Azgaron

Vilka roliga inköp ni gjort!
Det är sånt här som får "köptarmen" att dra!
Jepp, och plånboken att tömmas 

#10-13 Trevliga inköp ni har gjort! Tillbehör behövs alltid! Plånboken må vara tom, men humöret är på topp!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja nu är min plånbok verkligen tom efter dom inköpen.
Men men så är de.

Strunt i det! Snart är det lön igen och då kan man vara "kung i baren" igen! Fast när det gäller oss, så blir det nog mest i hobbyaffären!

Ja, i slutet av månaden så är det ju GGG i Motala och där brukar man hitta lite smått och gott!
Stefan - Modellbyggare

# 1-3, 10-13 Spännande inköp ni gjort grabbar. (tänk om man fick skriva tjej någon gång) 
"den här är en annan, en Airfix"

#20 Ja, de lyser med sin frånvaro, fast man vet att det finns en del tjejer som bygger mycket fint!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja det är lite tunnsått med kvinnliga byggare här.
#16 Det har du verkligen rätt i Stefan
#18 Ja det blir väl så, har 13 modeller som jag har beställt igenom Wilde Sau 
del 1 #80 Finns Sickan och Vanheden i 1/24 också ? 
del 1 #93 Det var inte bara T 18B hade 57mm kanon.
Då blir det en Tse-Tse snart färdig då ?…
#1-3 Det var storköp då, iallafall i förhållande till skalan.
Håll tillgodo. Akta bara så Stefan inte lägger vantarna på din
J 21. Han kanske ska göra en trillingkärra istället.
#10-12 Många trevliga modeller där. DHC Otter går det t.ex att göra en UN-kärra av från Kongo.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
# 23 Ja den kunde jag inte motstå för det .
Hade mera packning med mig/oss hem än när vi åkte 

#27. Aha! Så det var du som lade beslag på Hurricanen? Jag satt också och lurpassade på den, men missade som vanligt! Fina inköp!
#10 Tack, kul att ni tittade inom och jag hoppas att det inte var både första och sista gången! 
Trevliga inköp ni gjort under resan!
#11 Inte fel att ha lite som ligger å väntar hemma heller!
#12 Ser ju inte fel ut det heller! Blir lite avis på era Drakeninköp!
#25-27 Trevliga inköp Tommi! Och Hurricane är verkligen inte fel!
Azgaron

Är det en Hurricane så måste jag ha den….(har bara inte berättat det till Lotta än…
…eller dom andra inköpen…Ooops
),ja ja..det kommer fram sen när grejorna kommer,måste nog köpa lite godis till henne
,brukar lugna ner henne.

#23: Jodå konverteringsatsen skall enligt uppgift anlända på Måndag, men till Jobbet, och jag har semester den här veckan så jag kan lägga vantarna på den först nästa Måndag, men sen ska det bli en Tsetse… så småningom
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag plockade till mig den här lådan i samband med den stora Sten- & Mineralmässan som hölls här i Kopparberg i helgen.
Vår ännu här boende modellhandlare hade lite loppis på prylar, och bl a fanns ett antal modeller från höstens marknad som reades ut till halva priset. Alla kartonger hade blivit regnskadade i samband med Marken, så nu skulle de bort.
Fast nog tyckte jag mig höra något som liknade ett grymtande när jag ur hyllan plockade fram den här kartongen. Och den hade ju plastomslaget kvar, så den var i perfekt skick! 220 kr var väl inget pris?!
En lite ovanligare modell, eller hur?! Den gavs ut 1987.
Som svar på Testors succe med F-19 Stealth Fighter, gav Revell (som just då hade dåliga försäljningssiffror) ut sin egna could-be, den ryktesomgärdade och hemlighetsfulla B-2 Stealth Bomber.
Advanced Technology Bomber (Top Secret USAF "Bat-Like" Mystery Plane) är rubriken på lådan. Och som ytterligare text lyder: ""Shrouded in mystery, details concerning this mysterious bat-wing aircraft are based on a few probable facts and a certain amount of conjecture. Performance figures can only be speculation, but it is no doubt an impressive airplane."

Uj uj!!Den är mäktig B2:an,mycket imponerande och samtidigt skrämmande flygplan(om man nu är ovän med ägaren av detta plan)
220 kr är billigt i mina ögon,bra pris Lobo

Jasså,huga…den blir maffig!

# 32 Nu har vi var sin ElLobo, kul. Gruppbygge på två kanske, vi får väl skrapa ikapp i Locketorp 
Finns forfarande hemliga vingar X-47P
"den här är en annan, en Airfix"

#36: Ja, ett litet gruppbygge med sluttid vid nästa vårträff i Locketorp? 

Tog en tur till Wentzels idag Där hade dom den där Trumpeteers Hood som jag redan beställt från England priset var 989:- så vi får väl se vad som blir billigast, var det inte någon som ville ha Richeliu? den fanns i skala 1/350 tillsammans med flera båtar såsom Bismarck, King George V, North Carolina osv även en del hangar fartyg bl a De Gaulle (har jag för mig) jag var ute efter det här stället till min Evo spruta (beställt)

Men man kan ju inte hålla fingrarna i styr och eftersom jag tänkt att skrota min gamla Prowler och bygga en ny blev det den här

Samma modell som den gamla men med helt olika dekaler 
Jag gillar inte "Low visibility" jag får kolla dekalerna som blev kvar från den gamla och dom andra Intruderna som ligger i bygghögen

#38 Richelieu i skala 1:350….Aaaargh
!!!
Vill haaa!!!

#39: Jo då den finns på Wenzels, jag kommer emellertid inte ihåg vilket märke!
#32 Ja det där var ju en kul modell!
#38 Verkar vara ett praktiskt ställ!
Prowlern ser ju trevlig ut!
Azgaron
#39-40 den finns från trumpeter hoss wenzels

#44. Ops! Inget dåligt parti sprutor du handlat! Och jag som köper en ny spruta vart femtonde år…….

#45 Ja, det kan verka vansinnigt, särskilt med tanke på att jag har en trave redan, men hela idén är att jag ska kunna hålla i en liten sprutprovning till hösten. Och sen tycker jag självklart det är kul med sprutor. Sprutorna till vänster är Olympos-sprutor, och båda är inhandlade relativt billigt begagnade genom ebay. Den ena, HP-101:an är helt oanvänd, men saknar färgkoppen. Sprutorna till höger är "Triple threat"-paketet som var ett erbjudande från Mike Learn på andra sidan atlanten. Det är överst en Peak C5, vilket är en bra allroundspruta, sen en Mojo, vilket är en av Mike Learn hand-trimmad Rich 213, och längst ner en Moflo, som då också är modifierad Rich, i detta fallet en 033. Den lilla lådan är deras maintenance pack, som innehåller bl.a. extra nålar och munstycken till sprutorna. Sen medföljde stenciler, DVD:er och en T-shirt. Ganska gutt med tre topp-sprutor, och alla grejerna för drygt 3 papp. Dollarn är vänlig för tillfället. 
Va kan du rek till en nybörjare # 46
Vill ha en lätt spruta och inte alltför dyr.
Henke

Hur menar du lätt? Som i enkel att använda, eller lätt som i väger lite?
Enkel att använda

I stort sett vilken double action som helst. Själv tycker jag att toppmatade är att föredra, framförallt för nybörjare. Inte för litet munstycke, då det är svårt att hitta bra blandningar i början, och man faktiskt kan fixa det mesta med mellanstora. Lämpliga alternativ är t.ex:
H&S Evolution, Personligen tycker jag den känns konstig, och jag gillar inte deras avtryck. De kostar väl runt 1400kr, och finns väl att få tag i Sverige. Många i Sverige verkar gilla den mycket.
Iwata Eclipse CS. Har själv haft en Eclipse tidigare, och de är grymma sprutor, kvalitétsmässigt. Bra allround. Kostar över 2 tusen i Sverige, men kan hittas utomlands för runt tusenlappen.
Iwata Revolution CR. Har bara fingrat på en sådan, och visst är den fin, men det känns som att om man ändå ska upp med pengarna, så är Eclipsen mer prisvärd. Runt 1400 i sverige, hälften ifrån utlandet.
Grex Genesis XG. Toppkvalité till bra pris. Perfekt för allroundbruk. Kostar runt 1000kr från England. Trevlig kille som säljer också, som är mycket serviceminded.
Rich AB-300. Sålde en sådan till Leopold här på forumet nyligen. Mycket bra allroundspruta. Kostar också runt tusenlappen. En personlig favorit, faktiskt.
Nu har jag förutsatt att du ska ha sprutan som allround, och att du vill ha kvalité. Självklart kan man hitta billigare sprutar, som t.ex. Clas Ohlsson, eller Jula-sprutorna. Dock så tycker jag själv att det känns bättre att veta att man själv har gjort fel, istället för att vara osäker på om det är sprutan som betedde sig konstigt. Jag valde inte Badger eller Paasche, i.o.m. att de har blivit dyra i Sverige, och jag inte har större erfarenhet av deras senare modeller. Valde heller inga Single Action, då jag inte finner några som helst fördelar med dem. Allt man gör med en single action kan man också göra med en double action.
Hur är Biltemas set?
Hittade spruta + kompressor där för runt tusingen
Men vill inte köpa inna jag vet mera om den
/Tunnan

#51. Jag lade till lite mer i mitt sista inlägg, och det gäller nog för Biltema också. Jag är rätt skeptisk till att snåla på sprutorna. Har själv gjort det några gånger, och de har blivit sålda nästan omgående, oftast med förlust. När det känns rackigt och tattigt, så är det inte kul att jobba.
Okej
Jättebra info :)
De gäller att spara till en bra spruta istället.
Henke
Ja kan man hitta betydligt bättre grejer för samma peng som Biltemas så är valet givet
Tack för tipset denstore

Inte för att låta helt neggo,men jag fick med en Biltema spruta till min nya kompressor,och den var förvånansvärt bra!!…konstigt nog,men den sprutan kanske funkade bra med den nya kompressorrn,vilket min betydligt dyrare Evolution spruta inte gjorde med den nya kompressorn…konstigt.

Man kan ju tänka som så, att om man låter bli att köpa en fem sex modeller i 72-skalan, så har man ju sprutan. Och köper man en bra spruta, så håller den i 10 år ledigt.
Ja de är sant
Man ska nog ta och spara till en bra spruta framöver.
Är väldit sugen på en sån och få börja testa.
Men just nu har ja inte pengar för det.

Känns lite märkligt. men i.o.m. att Biltema-sprutan är en kopia på Olympos HP-100, så är ju grunddesignen sund. Dock så har jag själv ägt några av de där kopiorna, och toleranserna är inte de bästa. Efter att jag hade skruvat isär och ihop ett antal gånger, så började delarna kännas slappa i gängor och spår. Dock så känns det ju trist att du inte är nöjd med Evon. Vad är det som felar?

Glöm inte att luftbiten oftast är dyrare än sprutorna. Och man ångrar inte en bra kompressor (alternativt kolsyra). Samma sak som med kvalitét-sprutor. Bra grejer håller i tio år eller mer.

Nej nej Denstore,jag är nöjd med Evon,en Biltema sprutan funkade bättre med nya kompressorn än evon,men Evon funkar fortfarande bra med gamla kompressorn.
Sen får du kolla om du har någon bra spruta som kan leverera en stor sprutbild,samtidigt som den sprutbilden inte blir dålig..om du förstår vad jag menar Denstore.

#61-62 Skoj att du fick tag på en i 1/48 till slut.

Jajamen,har väl letat lite halvhjärtat efter denna modell,men nu hittade man en….i rätt skala också
.
nu återstår bara en FW Condor i 1:48…..tror inte att jag hittar en sån lika billigt….
#43 Kul modeller du fått tag i!
#44 Det var ju inte så farligt för alla de sprutorna!
#61, 62 Ser ju himla trevligt ut! Skulle inte sagt nej till en sån själv! 
Azgaron

#61-62 Fin modell. Jag har haft den själv, men sålde den i "den stora utrensningen" för några år sedan. Man måste faktiskt säga att det är synd att man så sällan ser de här Monogram-modellerna byggda, då de är klart i klass med Tamiya och Hasegawa från samma årgång.
#65 Jo, faktiskt så är det billigt, även om det låter dyrt. Man kan ju slå sig ihop några stycken, och dela på ett sånt paket, och alla tre får sprutor som är väldigt bra, till ett klart hyffsat pris. Eller så behåller man alla själv…… 

#61. Lyllos! Jag har också varit sugen på en He-111 länge nu och särskilt en i skala 1:48. Jag blir nog tvungen att inhandla en själv!
Den där ser ju trevlig ut Leopald 

Iwata eclipse CS heter sprutan? För jag sneglade lite på ebay och då verkar "Iwata eclipse CS" finnas i ungefär hur många nummer och sorter som helst. Jag httade dock en spruta från england för mindre än 200$ så det låter ju som den?
Är i stort behov av en ny spruta då där är ett gäng vagnar som vill ha färg
Mvh Hampus

Kanske inte hur många som helst.. Här är 2 av de som jag hittade..
Iwata eclipse HP-CS gravity
Iwata eclipse ECL 4500 HP-CS gravity
Vad är skillnaden förutom priset?
Mvh Hampus

Det är ingen skillnad. Det är samma spruta. Men du borde kunna hitta den billigare än $200. I alla fall ner åt 180, inklusive moms, tull oh frakt.
#69 Ja, den ser ju himla trevlig ut! Stefan älskar sånt där tut tut, och vet hur kul den är att bygga! 
Azgaron

Den där är trevlig men en riktig best att bygga med en del gropar att falla i på vägen.
När du tänkt börja bygga den så hör av dig ska jag berätta vilka problem jag hade. Stefan kan säkert fylla på med funderingar han också.
Niclas

73#
Jag tackar så mycket för infon, den har varit till stor hjälp.
Kanske det blir till att beställa en spruta nu i det närmaste :9
# 73 Måste bara få fråga dig vad du tycker om Aztek sprutorna ,,,har en 470 här men inte lyckats få det att funka riktigt som jag vill ännu ,,,,mycket färgsplatter och väldigt smalsprutbild trots olika munstycken….
Köpte en kompressor som inte var bra nog ,,,en Revell Gamma med inbyggd tank på 0,25 liter ,,,,har sedan byggt om den med en petflaska som en expansionstank då funkar det bättre ,,,
Några tips och ideer
Gismo

Aztek verkar vara antingen hatad, eller älskad. Dock så har min erfarenhet mest var inkosekvent beteende. Vi kom absolut inte överens, jag och Aztek. 
Men jag tror det vanligaste felet som folk har är att de inte spär ut färgen tillräckligt. Spottande beror ju oftast på att färgen inte lämnar sprutan på rätt sätt. Om t.ex. färgen torkar på nålen, så stoppas ju färgflödet tillfälligt, och sedan när det väl släpper, så kommer hela blobben på en gång. Använder du akryl eller enamel? Ifall det är akryl, så skulle jag testat med lite acrylic retarder.
Färgen jag provat med såhär långt är den som Hiroboy säljer ,,,Zero Paints ….Proosen här inne på forumet har använt denna färg med gott resultat.
Själv är man ju nybörjare på området ,,,,Färgen är färdigblandad när man får den men tyckte nog att det var för tjock skall testa och späda ut den mera innan jag målar nästa gång.
Har dock ett fönserbyte på gång här i min legenhet närmaste veckan så det får vänta lite.
Vad för konsistens skall färgen ha då ?
Tack för tipsen.
Gismo

Man brukar ju säga som mjölk, vad nu det betyder. 
Den färgen verkar ju vara någon form av thinnerbaserad akryl, så jag hade nog misstänkt att problemet ligger i att de torkar på spetsen. Hur snabbt torkar de på modellen?
Hyfsat snabbt ….
Om den torkar på nålen då hur löser man det på bästa sätt?
Gismo

#82 Jag brukar ha en tops med lite thinner/lösningsmedel som jag torkar av spetsen med lite då och då, det har tagit bort en del problem som jag brottades med….
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Ett bra tips, Stefan. En bomullstuss, liggandes på en tallrik med thinner/isopropanol brukar jag köra ibland, beroende på vilken färgtyp man använder.
Även denna tråden drar iväg åt ett annat håll

…………..

Här är återgång till det rätta spåret 
Lite jag hämtade för någon dag sedan…2 st likadana 109or.

En italiensk 109a 

och en Jollrande Grön Gigant.

Vi tog en liten tur ned till Kristianstad idag. Skulle "bara" handla stötdämpare till bilen på Biltema, men tittade för säkerhets skull in till Hobbyaffären också. En hel hög gamla ESCI bara låg och väntade på mig
.
2st tidiga kortnosade Harrier

Två små trevliga Hotrods.

och till sist en RF-4C

Det som bara skulle kostat en tusenlapp landade på 1500 till huset, 2000 till bilarna och 300 kr till "själen". 
Expediten i Biltema-kassan hade iallafall roligt åt det halvmeterlånga kvittot 

Fräckt. Ibland blir jag lite avis på er 72-byggare. Det verkar mycket vanligare att man hittar fynd i lilliputskalan… 
#90 En fördel med "braille scale" är att lådorna är mindre och kan gömmas lättare för min sambo 

Sant, så sant. Men man får smuggla in dem på ställen där de inte syns så mycket….. 
#88 å 89 Ser ju ut som du gjort en del trevliga inköp!
Om man som jag envisas med att bygga i duploskalan, så blir det inte så lätt att gömma nått! 
Och nu sen finbesöket jag hade och visade upp mina modeller så upptäckte tanten att jag hade flera JA-37or. "Då kan du ju sälja en!" Hur ska jag då kunna bygga olika versioner?
Azgaron
Hehe hon har koll på dig nu Azgaron 
Du får gömma dom lite bättre framöver..
Härliga inköp du har gjort Sau..
Vi kommer och hämtar 12st Modeller framöver :)
Men alla dom är ju inte mina hehe 6st är till Tunnan oxå.
Henke
Ja mina låter du allt bli Henke 
#89 Men…Dom modellerna fanns inte där när vi vara nere för en vecka sedan

Under midsommarhelgen hade Tomas på Modellex återigen en liten loppis vid sin gamla butik i Kopparberg. Eftersom hustrun och jag skulle fika på cafét mitt emot, så passade vi naturligtvis på att gå över dit för att återigen kika på vad som dammats av.
Naturligtvis blev jag ju övertalad (svårt? nä!) och roffade åt mig ett par lådor från hyllorna.
Den här gången blev det en Sikorsky CH-54 Skycrane från Revell (#4490) i skala 1/72.

#97 Åsså har han fått tag på ännu en Revell-Mirage
Vill också haaaa… 

#96 Sikorsky CH-54 Skycrane Den såg trevlig ut! Den är så ful utan last att den blir snygg!?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#98:
#99:
Stämmer gott!