Bilder
Försökte hitta en tråd om det på forumet säkert en fråga som komit upp typ 100 ggr :) undrar hur lägger man upp bilder för visning direkt i en tråd ??

När jag skall lägga in en bild i ett inlägg, så lägger jag till den längst ner i kommentaren Bifogad fil.
Direkt efter det som kommentaren är publicerad så klickar du på ikonen med bilden så öppnas den i ett nytt fönster.
Ställ markören i bilden och högerklicka, välj Kopiera. Sedan går du tillbaka till kommentaren och så ställer du markören under ditt namn till vänster, där det står Hantera inlägg. Klicka och det kommer upp en liten lista där du väljer Redigera inlägg.
Ställ sedan markören i slutet på texten, högerklicka och välj Klistra in.
Nu ligger bilden i inlägget, men är ofta för stor (max är ca 375 px)! Markera bilden så att du får upp små vita rutor i hörnen på bilden, ställ markören på rutan i nedre hörnet, tryck in vänster mus knapp och dra den diagonalt mot mitten tills den har fått en storlek som passar in. Därefter publicerar du inlägget igen.
Det låter kanske krångligt, men det är det inte! Blir det problem så tveka inte att be om hjälp! De flesta av oss tycker att det är både roligare och lättare att läsa en tråd om man kan se bilderna direkt, utan att behöva klicka i varje inlägg.
Om du använder Mozilla Firefox
Lägga inlägg med text, OK
Redigera inlägg med text, oftast OK, ibland white screen.
Lägga inlägg och bifoga bild, OK
Redigera och klistra in bilden, Nä Nä.
Här måste man tyvärr använda sig av Internet Explorer.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#1 #2 tackar lite mikel innan man kom på hur man gör men nu vet jag tackar :)

#4: Ja, nu börjar du få in greppet. Jag justerade bilden i bygghögen lite, men ett par gånger till så vet du också precis hur mycket du behöver dra in bilden. Det kommer! Snyggt jobbat!
Finns det nått som hindrar att bilden blir oproportionerlig? Normalt om man drar i hörnet borde den bli det, men jag har kunnat få bilden lite hur som helst ibland.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#6: Som det är nu så får man själv hålla koll på hur man förvanskar bilden, men det har jag för mig också kommer någon lösning på i nästa version. När man skriver artiklar skalar bilderna om sig automatiskt i inlägg #0, men än så länge inte i resten av kommentarerna. Och inte i vanliga trådar.

#6: Det enklaste sättet att få en snygg bild, är ju att skala ner bilden till 365 punkter och spara den på nytt (kanske under nytt namn) innan man lägger in den. Så som du gör nu.

#4 tack tack jo man lär sig alltid :)
#7 Ja, man får ju hoppas på lite trevliga förbättringar i den nya versionen.
#8 Jo, jag tyckte att det verkade enklast att göra så eftersom den passar direkt då. 400x300 brukar jag ha, men det blir så lite så det märks inte ifall man drar lite fel.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#0-10
Jag har försökt luska ut hur Mozilla beter sig
När man försöker klistra in en bild blockeras ett popup-fönster.
http://www.mozilla.org/editor/midasdemo/securityprefs.html
Enl. detta skall man lägga 4 rader i user.js. Raderna ditlagda men trots det fungerade det inte perfekt då man endast fick en tom bild hämtad från cachen.
När man kollar bildegenskaper på den tomma bilden blockeras ytterligare ett popup-fönster. (Visas på bild här).
I detta fönster kan man välja vilken bild man vill lägga upp samt att den skalas automatiskt. Efter det får man återigen editera och då ta bort den först uppladdade bilden. Den som endast visades som en tom ruta.

#11-12 Skall se om jag kan få fram något angående Mozilla.
Stefan - Modellbyggare
#13 Det popup-fönstret jag visar i #11 får jag inte fram alls i Microsoft Explorer. Kan vara så att den funktionen är spärrad.
Borde vara det fönstret ni använder för att lägga in bilder till artiklarna.
Fördelen är att bilden blir nedskalad automatiskt.

#14 Det stämmer! Jag var så förvånad över att du fick upp det fönstret, det borde inte vara möjligt i denna versionen av plattformen, men, men tekniken är underbar ibland! Jag skall försöka skriva lite om de förändringar som kommer (har inte så mycket information själv) dock så har det kommit förhands besked på att det med största sanolikhet kommer att ske senast om en månad! Fortsättning följer….
Stefan - Modellbyggare

#6-7 Jag brukar använda en pappbit med markeringar på som jag kollar bilden med, så får jag rätt propotioner på bilden.
"den här är en annan, en Airfix"