Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 6420 ggr
denstore
0

Var köper man superlim billigt?

Som sagt, någon som vet var man köper superlim billigt? Helst både lättflytande och i gel-form? Mitt senaste projekt har ätit upp två flaskor och en liten tub.

StefanW
0

Jag köper mitt på olika ställen, beroende på vad jag skall ha. Priset varierar, men större affärskedjor brukar ligga bättre till än den lilla butiken. M.a.o. inget direkt tips på Sveriges billigaste!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

denstore
0

OK, tack för svaret. Känns lite surt bara att vräka ut 150kr lim på en modell som kostade i stort sett samma. :(

WildeSau
0

#0 Biltema, Harald Nyborg, Jem & Fix och Cheapy är de billigaste häromkring.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Det finns ett nytt märke på lim som visst skall vara lika bra som superlim men lättare att använda finns på Rebell Hobby och Hobbybokhandeln, heter Gator nägonting, skall testa det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Orso]
0

#1   Vad bygger du för underliga saker om det går åt så mycket skräplim?

Själv håller jag användningen av superlim till en minimal nivå.
Delvis för att det känns som jag ska utveckla en allergi mot ångorna om jag använder för mycket, men mest för att det är så fruktansvärt dåligt egentligen. Det härdar ju snabbt (oftast) men har ganska dålig fästförmåga om det inte gäller människo hud. Men det var ju det som limmet är framtaget för.

Orso

StefanW
0

Så här står det om Gator:

Gator's Grip Hobby Glue

45ml/flaska
Gator's Hobby Glue är ett giftfritt, icke gulnande transparent lim baserat på akrylpolymerer. Det är speciellt framtaget för att limma fotoetsade detaljer, snabbt, flexibelt och mycket stark. Du har tid på dig att passa in delarna samtidigt som du inte måste sitta och passa på torktid med medföljande kramp i armen :-) Med andra ord alla superlimmet fördelar utan alla dess nackdelar! Kan målas över med både vatten-och oljebaserade färger.

(Hämtat från Hobbybokhandeln)

Har inte provat det ännu men kommer att köpa en flaska för att testa, då det är giftfritt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

WildeSau
0

#6 Tunnan och jag köpte Gator Glue på Rebell förra månaden.

Jag provade att limma resindelar också med det och bitarna trillar iallafall inte isär.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

denstore
0

#5 Jag håller på med en Horizon T-Rex, alltså en vinylmodell. I stort sett bara superlim fungerar bra till vinyl. Möjligtvis epoxy, men det är något jag hatar att pilla med. Utöver det rena limmandet, så är superlimmet lysande för spackling i min mening, särskilt gel-varianten.

[Orso]
0

Då förstår jag. Jag har själv aldrig testat vinylbyggsatser.

Jag vet inte om jag inbillar mig men jag har ibland hittat superbilligt superlim men jag tycker att även kvaliteten på limmet varit "billigt" Så jag har gått över till dyrare lim från t.ex. Loctite.
Eftersom jag använder så lite så gör priset inte så mycket.

Är det fler än mig som haft samma erfarenhet med billigt lim?

[Orso]
0

Glömde ju säga:
Biltema Superlim - Gel 14,90 och normal 9,90
Micro bildelar  superlim 3-pack 19:- har inget gel

denstore
0

Det som jag brukar ha mest problem med, är att de billiga sorterna brukar komma i såna där små metalltuber. Då torkar de ju ut av sig själva. En sak man ska komma ihåg, är att superlim trivs bäst i kylskåpet. Det håller sig mycket bättre där.