Hur gör ni?
Hur gör ni när ni målar med airbrush, med färgen.
Blir ju alltid en del färdigblandad färg kvar. Har ni små burkar då som ni förvarar färgen i? Var kan man isåfall köpa det? kollat runt på nätet bla biltema men inte hittat nåt. Känns surt att behöva slänga överbliven färg

För det mesta kastar jag den, om jag inte ska måla med samma kulör samma dag. Inte mycket annat att göra. Tunnad färg har ingen vidare hållbarhet.

"Tunnad färg har ingen vidare hållbarhet. "
varför inte?
om man har en sluten burk håller det väl?
Ett tips är att gå till en fotohandlare och fråga efter de där små burkarna med lock som de brukar förvara film i.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Njae, det blir i alla fall inte samma resultat, härdar inte likadant. Har testat att behålla färgen utspädd, men det blev skit när man använde den senare, så jag skulle inte rekommendera det. Och för mig har det varit samma, oavsett om det har varit Tamiya eller Gunze akryl, eller Humbrol Enamel. Misstänker att det blir en kemisk reaktion så fort man tillsätter förtunnaren.

#4 ok, tack, känns dock pissigt =)
får väl spara det tills man e klar med modellen

Det kan ju funka för dig, men har i alla fall inte gjort det för mig. Och jag bygger så pass lite, och får ännu mindre färdigt, så jag tycker inte det är värt att chansa längre. ;)

Själv har jag ett eget motto när jag laddar airbrushen med färg och det är… hellre för lite än för mycket.
Det är alltid bättre att blanda till en extra liten skvätt färg om den skulle ta slut vid målningen än att behöva hälla ut eventuellt överskott i avloppet.

Jag blandar till färgen först i en Badger-burk sen skättar jag i lite i taget i en annan Badger-burk och späder det vartefter jag sprayar, då blir det som regel bara en liten dutt kvar i spray burken och den gör jag ren, sen kan man förstås ha kvar en specialblandad färg oförtunnad, men den gå ofta att använda till nåt annat
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Mina erfarenheter av utspädd färg är blandad men man kan väl säga att enamel har mycket begränsad hållbarhet medans akryl håller sig ganska bra en längre stund.
Om det skulle vara någon skillnad på färgen efter en tids lagring har jag inte tänkt på, kanske är det så men inget jag lagt märke till.
De gånger jag tankat ur färg ur Tamiyas sprayburkar och slagit över i just filmburkar har det hållit sig i en halv evighet. Tror nog att jag fortfarande har slattar kvar som legat flera år utan att de blivit konstiga. Eventuellt har det tjocknat något men det går ju att späda med förtunning till sprayviskositet igen.
Det är intressant att höra om annorlunda härdning på en utspädd och lagrad färg. Måste kolla om jag märker någon skillnad framöver, blir ju inte bra om man ska fortsätta lacka samma objekt någon tid senare och färgen inte beter sig likadant som första gången den användes.
Fast annars så spar inte heller jag på färger i någon större utsträckning, blandar hellre för lite och gör en slatt till om det behövs.
Niclas

Framförallt märkte jag skillnad i matthet och vidhäftningsförmåga på sparad färdigblandad.
Misstänker att det är som färdigblandad grogg. Låter bra, men smakar sämre….. ;)

brukar göra så att tar en stror pensel dopar i den färg jag ska ha sen droppar jag lixom av i airbrush behållaren har en spruta med behållaren på ovansidan sen tar jag en pippet spär med så mycket vatten som behövs funkar bra behöver alldrig ha några extra burkar
sen kan man ju ha pippeterna till färgen också förstås 

Ett tips vid blandning direkt i koppen är att ta i förtunningen först och sedan färgen. Varför då då? Jo, för att slippa få den första duschen med outspädd färg som lagt sig längst ned i koppen och aldrig blivit omrörd. Bättre då att det kommer en aning förtunning först som inte riskerar att täppa till eller gå tungt om man kör med fint munstycke och nål.
Niclas

#12 tack för det tippset ska tänka på det det är därför det blivit stopp i bland för mig :)

Jag kör som regel att jag blandar färdigt färgen på en "färg palett",har som små gropar i perfekt för att blanda färg i,och sen så in i sprutan,och hellre så gör jag en ny laddning med färg än häller ut resten.