Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 965 ggr
Maysula
0

Vit blir rosa!!!!!!!!!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag behöver hjälp!

Nu har jag råkat ut för detta igen! Min Corvette är gjuten i röd plast

Jag har tvättat och mattat ner ytan innan grundning med en grå grundfärg på sprayburk som jag använt dom senaste åren.

Huven bl a skall vara vit, har sprayat med en vanlig sprayburk.

Det som händer är att plasten på nåt sätt migrerar och missfärgar det vita till Rosa. Inte så kul som ni förstår.

Nån som råkat ut för detta och funnit en bra lösning??

Thomas

starhawk
0

På bilden ser det ut som om det röda lyser igenom, hur många lager har du lagt på? annars är det väl bara att låta det lagret torka ordentligt innan du lägger på ett nytt det lär väl inte migrera genom ett "torrt" färglager

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Maysula
0

Nej, det lyser inte igenom. det ser fint ut i början, men sen så

kommer det rosa fram. även den grå primer får en lätt rosa ton!!

Har testat tidigare med flera lager men det hjäper inte tyvärr

Thomas

ElLobo
0

Jag är nu ute på mycket svag is, men om jag kommer ihåg helt rätt, så har jag för mig att jag har läst att en del använder gul färg som grund för att dels skydda mot oönskade färgeffekter och dels för att få fram det vita lite extra.

starhawk
0

Det skall nog vara grön för att neutralisera rosa, jag kommer ihåg när jag jobbade på sjukhusets data-avdelning, på den tiden var det grön text på skärmarna, efter en lång stund framför en sån såg det vita papperet rosa ut. Fast migrerar det röda så långt så fortsätter det väl ut, vad du behöver är en "sealer" det finns för vanliga (skala 1:1) bilar men är visst rätt giftigt och plasten klarar väl inte av det, men finns det någon variant avsedd för plast? skall kolla

starhawk
0

En del primer-färger är tydligen sealer också det gäller bara att hitta rätt (förhoppningsvis)

StefanW
0

#0 Jag håller med #3 De gånger som jag har haft röd plast som jag skall ha vitt så grundar jag med gul!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#6: Om det funkar är det väl bra, annars är komplementärfärgen grön men jag tror ändå att en sealer är bäst

StefanW
0

#7 Har faktiskt inte provat med grön, men det blir till att testa!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare