Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 2626 ggr
Monster-Mad
0

Scania R580 V8

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er. Tänkte lägga upp nån bild på mitt Scania Bygge.

Håller just nu på med chassi. Ska snart börja på Hytten. Nån av er som byggt nån Lastbil för? Vet inte riktigt i vilken ordning som är bäst med målning av hytt. Antingen vänta tills den e monterad eller lacka alla delar för sig.

Monster-Mad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till

[Henke29]
0

Jättekul att få se ett lastbilsbygge här Skrattande
Ser bra ut oxå..

Lycka till me fortsättningen

Monster-Mad
0

Tackar

Tycker Italeris ritning är lite knas. Står inte mycke om färg. Motor, chassi inredning o lite annat saknar färg beskrivningar.

Letade upp en bild på en R580 motor på nätet men då hade jag redan satt i den Generad Lite irriterande

[Tunnan]
0

Ja det där med beskrivningar kan vara ett litet knussel, det bästa är om man kan får tag på riktiga bilder på objektet innan man börjar bygget.
Vad dom nyare motorerna har för färg vet jag inte, men då jag mekade med dom i mitten av 80-talet så var dom gröna, typ Humbrol 78.

Men bygget ser ju bra ut tycker jag.

/Janne

Monster-Mad
0

Tack. Blir till att reseracha till nästa bygge. Men angående lackning, hur gör ni?

[Tunnan]
0

Vi penselmåla, sprutlacka med sprayburk eller airbrush.

Monster-Mad
0

#6 detta jag inte vet hur jag ska göra "Vet inte riktigt i vilken ordning som är bäst med målning av hytt. Antingen vänta tills den e monterad eller lacka alla delar för sig. " Skrattande

Azgaron
0

Jag tror nog att det är lättast att måla hytten och alla delar för sig iaf om man gör delbyggen och målar.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Tunnan]
0

Alla smådelar brukar jag målar medans dom sitter kvar på gjutstammarna.
Kaross och alla stora delar brukar jag sprutlacka innan dom sätts på plats.
nu bygger jag nästan uterslutande flygmaskiner, och där är upplägget lite annorrlunda.

Monster-Mad
0

ok

Tack för svaren =)

Tror jag målar och lackar det mesta först. tror det blir svårt att polera upp hela hytten när den e monterad. Får se Skrattande

[Tunnan]
0

Det var så lite så, det är bara att fråga på så ska vi försöka att ger hyffsat vettiga svar i alla fall  Flört

Lycka till med byggetGlad

[Henke29]
0

Ja lycka till me bygget nu Skrattande
Ser ifram emot fler bilder framöver..

ElLobo
0

Det här blir intressant att följa! Ser fram emot fortsättningen!

PatrickAnders
0

#3  vad gäller målning av inredning  så var jag inne på Scanias hemsida..där fanns några interiörbilder kanske du kan få lite uppslag därifrån.

Patrick

Monster-Mad
0

#14 har kollat där med, ska kolla lite till. måste handla in lite färg =))

TommiN
0

Själv så jobbar man ju på Scanias gjuteri,så man har väl rattat den modellen på Scanias demo center,det var riktigt kul.

gismo76
0

Hejsan på dig

Läste om din lastbil här intressant har byggt några för typ 100 år sedan ny bygger jag mest Hojar och Rally bilar.

Problemet du kan få om du målar delarna för sig till hytten och sedan sätter ihop dom är att allt kanske inte passar som det skall och det kan bli lim osv där det inte skall vara.

För min egen del så försöker jag bygga så mycket det går och sedan ordna till skarvar osv så dom inte syns och måla men på en lastbil blir det ju helt klart klurigare.

Ser bra ut så långt du kommit skall bli intressant att följa resten med .

Gismo76

PonCar
0

Riktigt intressant att få följa ett rejält lastbilsbygge! Önskar dig lycka till i fortsättningen.

Pontus

starliner
0

Roligt att få se ett lastbilsbygge här och önskar dig lycka till med bygget.

Håller med Gismo76 att det bästa är nog om du först bygger ihop hytten innan du lackar den. Skulle det bli någon skarv som behöver spacklas är det både lättare och roligare att göra på en omålad hytt.

Johnny

[Tunnan]
0

Se där, hur fel man hade.Skrattande
He He, jag är ju inte så van vid att bygga bilar och lastbilar och sånt.
Fast ni har ju rätt grabbar 

Lika bra att jag håller mig till mina flygmaskiner Flört

StefanW
0

#20 Inte då! Prova på, så skall du se att det kommer att gå bra!

Tycker det är riktigt kul att se en civil lastbil! Följer bygget med stort intresse!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

Jag väntar på att det skall komma ut nån modell av 1930 - 1950-talslastbilar. Finns det nåt sånt att få tag i? (förutom Opel Blitz). Det vore kul att bygga nångång.

Pontus

Monster-Mad
0

#19 Blir o bygga hytten först då =)

Till er som blir sugna på att bygga lastbil. Tycker det är mycke roligt.  Modellen har bra kvalitet och detaljerna stämmer mycket bra med orginalet. Har kollat både nätet och irl nu.

http://www.scania.com/Images/03689-011_tcm10-102226.jpg

http://www.keltruck.com/Images/recycling_engine_01_tcm173-82848.jpg

Den andra länken visar den motorn som sitter i modellen.

ElLobo
0

Jag har ännu inte byggt någon lastbil i skala 1/24-1/25 (däremot i 1/72) men har en MB Eurocab (Italeri #734) liggandes. Men den byter jag gärna bort mot någon av följande (om det nu över huvud taget existerar modeller i 1/24-1/25 av dessa) om det är någon som vill byta:  

MAN 5t Mil gl
MB 2628
Renault JE 13, R360, R370, R390, TLM280, TLR280, TRM 2000
Scania L 80S
Sisu SL210, SM260
Volvo F1025, NB88