70-tal / J23
Jag skulle tro att modellen var tryckt i färg, men jag valde nog att måla för att ge ett bättre intryck?
Någon mer som byggt i papper?
Trevlig papperskärra, Anders!
Byggt i papper, nja, jo, jag har nog provat på att bygga en Pagod vid nått tillfälle.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Har aldrig fått till någon pappersmodell värd att visa upp!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Jag gjorde ett par egna flygplanskonstruktioner i papper minns jag. Men var de finns nu… Det är ju ett om möjligt ännu bräckligare material än plast. Vet att jag annars byggde finlandsbåten Ilmataar i pappersbyggsats som jag fick av min morfar. Tror han hade köpt den på Hobbybokhandeln i Stockholm. Den bör faktiskt finnas kvar nånstans i sommarstugan, om inte mina syskonbarn fått fatt i den förstås…
POntus
Den skulle va kul att få se om den nu finns kvar Pontus
Ja Bilbana var kul.
Tyvärr så ägde inte ja nån bilbana de var min bror som ägde en.
Fast inte Scaletrix ja tror märket hette Aurora eller nått sånt..
Men han hadde en hel del bilar till dom..
Små var dom oxå och gick bra me pluss att dom hadde lyse vissa bilar oxå så vi körde ofta på kvällarna bara för att få se lyserna i mökret :)
Har ärlit talat funderat på att skaffa nån ggr framöver en bilbana men de finns 3 st bra märken nu ute..
Vet inte vilken man skulle ta ??
Några som har bra tips ??
Edit: Flyttade över detta inlägg till tråden: Kombinera hobbies…
//Stefan
#6 Skriver du månne i fel tråd…?
;-)

#2: Jodå, jag har byggt i papper, fast inte något flygplan utan ett castle, närmare berstämmt Caerlaverock Castle som ligger i Dumfriesshire, inköpt på plats givetvis
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Det finns faktiskt rätt mycket pappersmodeller - ibland gratis att ladda ner på nätet. Det finns byggnader, bilar, flygplan, båtar och mycket annat.
Knappast ersättning för en plastmodell, men om det inte finns i plast! Som underlag för ett scratchbygge duger det säkert.

#8 forts, det här var faktiskt min första pappersmodell och den blev riktigt lyckad, om jag får säge det själv, eller vad tycks?

Snett framifrån

Snett framifrån från andra hållet

och bakifrån
#10 Lite färg på så… ;-)
#10 De såg ju inte så tokig ut!
#11 Intressant länk!
Azgaron
#10 Den gillar jag Starhawk!! ,Är sugen att bygga en borg nu
eeee

Apropå pappersmodeller …

#13: Fast den här kan vara svår att få tag på, köpte den i giftshopen vid slottet
#14: Ja den skulle jag inte nämna i samband med pappersmodeller, den är ju i en helt annan klass, nåt man bara skulle drömma om att få till
#14 Ja den är grym! Pappersbygge i den högre skolan kan man väl säga.
Azgaron

#10 Den var snygg!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Hoppsan ja de gjorde ja nog..
Hmm för mycke Red Bull eller ??
Aja små missar får ni nog drass me när de gäller mig 
Jag funderade på att bygga den för länge sen men det blev aldrig av.
Kul att få se den byggd.
En pappersmodell har faktiskt blivit byggd.
Fjällbäcks "Bastarden" Byggd i papper efter en ritning i Allt om hobby. Hjulen kommer ifrån någon plastbyggsats. Motorn byggd av skruvar och motorkåpan knackad i aluminium.
Orso

#19 Den var fin!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ser fin ut Orso! Trevligt bygge!
Azgaron

#19: Snyggt bygge Orso, fast strängt taget är det väl inte en pappersmodell utan snarare ett kompositbygge
#19 Handknackat i aluminium…
Wow - och snyggt resultat!
#19 Kanon fint bygge Orso ,ögongodis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Den där du Orso, den har du fått fin…verkligen.
Tänk vad man kan åstadkomma med lite papper, skruvar, aluminiumplåt och färg
fantastiskt 
Äkta multimediakit! 
Azgaron

#26: Nja Azgaron, multimedia innebär typ video och ljud, det där är snarare en kompositmodell
Nä, en dator som kan spela upp både bild och ljud är en multimediadator, men även modeller som innehåller delar av olika material tex ets vitmetall och resin, brukar kallas multimedia just pga detta. Fast även jag tycker att det låter lite konstigt! Det borde finnas ett bättre ord för såna modeller.
Azgaron, som hoppas han inte har fel och får stå i skamvrån! 

#28: Nja, jag har aldrig hört multimedia i modellsammanhang förr, men ett bättre ord är ju komposit, som betyder ett sammansatt objekt av flera olika material, t ex glasfiberarmerad plast som ju består av glas och plast

#28: Nej då, du behöver inte alls stå i skamvrån! Du har helt rätt, dessa färdigkompletterade modeller kallas multimedia kits. Efter vad jag har förstått har dessa blivit mer och mer vanliga de senaste åren.
Jag håller med om att multimedia låter fel då det inte rör sig om media. Komposit blir det väl egentligen inte förrän den är ihopsatt isåfall, men ändå ett bättre ord på nått vis.
Tack ElLobo, det var skönt att höra! Jo det är väl rätt vanligt numera, fast de kostar ju ofta därefter. Ett tag kallades de ofta för high-tech vilket kanske skulle kunna vara mer passande.
Azgaron

Multimedia: Datorstödda presentationer eller produkter baserade på kommunikationsformerna text, grafik, animation, ljud och bild/video.
Således är en modell knappast multimedia, men det är väl reportrar som spökar igen, dom har ju ofta använt uttryck som dom i själva verket inte förstår

Förmodligen är det väl från början ett missförstånd eller en förvanskning av uttrycket mixed media som används inom konsten, och som "refers to an artwork in the making of which more than one medium has been employed."
Wikipedia beskriver uttrycken som "There is an important distinctions between "mixed media" artworks and "multimedia art". Mixed media tends to refer to a work of visual art that combines various traditionally distinct visual art media. For example, a work on canvas that combines paint, ink, and collage could properly be called a "mixed media" work - but not a work of "multimedia art." The term multimedia art implies a broader scope than mixed media, combining visual art with non-visual elements (such as recorded sound, for example) or with elements of the other arts (such as literature, drama, dance, motion graphics, music, or interactivity)."
Tänk, trots att det funnits informationsteknik sedan urminnes tider så kan vi fortfarande inte alltid kommunicera på ett korrekt vis eller bruka rätt ord för saker å ting. 
Azgaron