Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 1002 ggr
PonCar
0

Nostalgitripp från källarförrådet...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag baxade in de slutkörda vinterhjulen i källarförrådet stod en pappkasse i vägen och i den fanns bl.a en kartong med okänt innehåll: gissa vad jag hittade i den? Jo minsann några av mina gamla ungdomsförsyndelser i bilbyggsatssammanhang! Vilken nostalgi! Helt plötsligt fanns dom där igen framför mig -den metallicblå El Caminon, Cheva Blazern, Quicksilver och Dr Feelgoods 39 cheva delivery. Hade helt glömt att jag sparat dessa. Jag bifogar några bilder, så får ni dela mina 1980-tals Monogram-minnen. Och spana in den djärva färgsättningen på motorer o underreden. Men nästan alltid omålade karosser -de var ju liksom ändå i färg… Undantaget El Caminon som är penselmålad metallicblå, med mycket dammknottror i lacken -på bilden ser det nästan ut som flake-lack!

El Camino underifrån -kolla in de gröna flammorna på guldfärgad bränsletank! Fräckt va.

Något demolerad Cheva -39:a delivery…

Wao! Monograms "Quicksilver" med glastak! Och flammorna sen…

Ja, tänk va. Det var lika kul då som nu att bygga, men kanske kraven på finish har höjts litegranna sen dess. FlörtPontus

gigabyte
0

Är onekligen lite avundsjuk på både Anders E o dig Poncar som upptäcket denna trevliga hobby redan i unga år ,fina ungdoms minen poncar ,har du alltid byggt så fint ?! Din Quicksilver är läcker !

PonCar
0

Hmm… Kameran förskönar nog verkligheten en aning. Det är mycket överskottslim i skarvarna (man använde ju humbrollim på tub då -med känd "ketchupeffekt…) Men jag såg att jag faktiskt varit så abitiös på Quicksilver:n att jag lagt in "riktig" matta av gul filttyg i den. Även denna har alltså omålad kaross och flammorna fanns med som dekaler. 39-chevan funderar jag på om man kanske kunde göra nåt av?

Pontus

AndersE
0

Nostalgi är fint!

Dina bilder påminner mig om en sommar då jag gjorde i ordning ett byggbord på gräsmattan och byggde någon 60-tals amerikanare. Härligt att för en gångs skulle kombinera den hobbyn med sol och frisk luft, men solen och värmen gjorde att färgen torkade alldeles för fort. Inget vidare byggresultat, men ett kul minne.

Läckra bilar PonCar - tänk att man ändå sparar en del…

PonCar
0

Ja, morsan tjatade ju jämt o ständigt om frisk luft när hon kom på en sittandes hukande över byggsatsen i lim-ångorna… Att bygga utomhus måste ha varit den ultimata ventilationslösningen, med risk för ett och annat grässtrå eller fluga i lacken då.

Pontus

PatrickAnders
0

härliga bilder Pontus… kul att ha lite gamla grejer sparade Glad

ja sitta ute måste ha varit perfekt Anders..men som sagt färgen torkade nog fort  Skrattande

Patrick

Azgaron
0

Fina bilar Pontus! Och härligt med lite nostalgi!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

Det var flera gamla "goa" modeller….ärlig nostalgitripp!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare