Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 4632 ggr
Proosen
0

Chevrolet Impala 1959

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag som den obotlige tidsoptimist jag är hoppat på ytterligare en tävling, denna gång med ett nästan oemotståndligt pris.

Roger Nordhagen, en av arrangörerna till VeCoMoCo, håller på att lacka upp en sådan kaross. Den ska bli svart med true fire-flammor och den ska de som vill bygga ett komplett chassi/inredning till. En Jury kommer att utse vinnaren som då får karossen från Roger.

Jag håller på att bygga om inredningen till någon slags Tuck 'n' roll och ny kardantunnel.

Motorn blir en ZR-1 med centrifugalkompressor rejält tillbakaflyttat för att allt ska få plats bakom kylaren.

En lite teaser kommer här och resten finns att beskåda här.

Niclas

StefanW
0

Kul att se! Det blir lite pyssel att få ner den spisen! Ser fram emot fortsättningen av bygget.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

hehe du är hopplös proosen! men snyggt blir det så jag önskar dej lycka till! Glad vi håller tummarna!

//pebben

[Henke29]
0

Oj oj de här ska bli kul att följa :)
Härligit projekt du har satt igång Proosen

Proosen
0

Tack allihopa!

Har just plockat ihop för idag och nu ser det ut så här. Motorns nya bostad börjar ta form och en första omgång spackel för att ta bort glipor i klädseln är på.

Niclas

Azgaron
0

Lycka till Niclas!

Nordhagens lackeringar går ju inte av för hackor precis! Är förresten medlem på WeCoMoCo forumet, fast det var ju ett tag sen jag var där! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

#4 Gjorde du "ribborna" i stoppningen av plasticard och ramade in med koppartråd? Den nya torpedväggen ser bra ut!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Just så, Plastruct's 2mm halvrund styrenstav och 0.6mm koppartråd till piping. Spacklat med vanligt modellspackel utspätt med etylacetat och dit penslat.

Bestämde mig för att det skulle sitta ett värmepaket i mitt bygge trots herrejössesmotor och åkafortstuk så därför fick fläkten sitta kvar på högersidan. Ska väl kopplas upp med ett par slangar från motorn vad det lider.

Niclas

Proosen
0

Mera bilder på den långsamma processen att scratchbygga och ändra en massa detaljer finns här

Fast nu börjar det se ut som om det mesta krånglet är klart och då ska det väl snart bli lite finish på skrotet också.

Har ingen 59:a kaross så en 60:a agerar stand-in så länge.

Niclas

[Henke29]
0

Klar häftigit bygge Proosen Skrattande

Va blir de för färg på karossen sen ???

Proosen
0

Karossen kommer jag med lite tur att inte behöva bry mig om, den är priset i en tävling där deltagarna bygger ett chassi till en 59:a Impala från Revell.

Men om jag inte tar hem den tävlingen ligger en svart basfärg med blå pärlemor/candy nära till hands.

Men jag håller tummarna att mitt bygge gillas av juryn och då blir det en svart kaross med blåaktiga true fire-flammor på. Roger Nordhagen heter lackeraren och här kommer en bild på hans shoebox med just den färgkombinationen på.

Niclas

Sven-Erik
0

#8. Väldigt inspirerande bygge Proosen! Grymt!

[Henke29]
0

Grymma flames han hadde på sin bil…
Du kommer särket att vinna Proosen Skrattande

StefanW
0

#10 Hur får du till de flammorna?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Kolla in Killer paint och Mike Lavallee's arbeten, det är han som "uppfunnit" metoden. Eller åtminstone gjort den konsten stor och lyft fram tekniken.

Den görs med schabloner och frihandsmålning med airbrush, även på stora bilar används airbrush och det är en fröjd att se just Mike måla en bil. Har varit några program på Discovery tidigare med honom. Det ser löjligt enkelt ut när han lägger sina flammor.

Det finns en hel del häftiga bilder på siten, för dem som följde The Ozbourne's så var det just Mike som lade lacken på sonens BMW. Hittade ingen bild på siten vid en snabb genomgång men det finns som sagt mycket häftiga lacker att häpna över.

Niclas

Azgaron
0

Ja, det är otroligt snygga lackeringar han gör! Man kanske skulle sätta igång och träna på allvar!

Azgaron

StefanW
0

#14 Skala 1:1 kan jag köpa….men hur gör du för att skala ner det till 1:25???

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Ja då får man verkligen öva om man ska kunna göra sånna snygga flames i skala 1:25..
Men snyggt blir de..

Hmm vill ha en Airbrusch men har ej råd just nuGråter

Proosen
0

Inte jag, Roger, hur gör han för att skala ned det till 1/25?

Jag har ingen aning för det här obruten mark för mig, har väl inte heller någon spruta ännu som jag kan lita på vid såna här lackeringar. Fast det skulle vara kul att testa lite framöver när det någon gång blir ny spruta.

Niclas

Proosen
0

Trots elaka förkylningen så har jag tagit mig lite tid för bygge nu i kväll. Skrinlade centrifugalkompressorn och plundrade en annan låda på en liten godbit. B&M dubbelkompressor med tillhörande kylare som ska sitta på sidan om är det tänkt med en glugg i mitten.

Snart drar det ihop sig till målning då det mesta nu är mer eller mindre klart för lackering.

Niclas

Azgaron
0

Ser grymt ut, Niclas!

Azgaron

[Tunnan]
0

Häftigt med kompressorerna framför motorn, har jag aldrig sett förrut
Snyggt byggt Proosen

[Henke29]
0

Ja de där håller hög klass Proosen Skrattande

PonCar
0

Huva -vicket kraftpaket!! Det blir drag i den där Impalan vill jag lova… Lycka till med resten av bygget Proosen!Glad

Pontus

Proosen
0

Tack ska ni ha, kör upp en bild till på kvällens resultat. Det kom på färg i inredningen så nu börjar det ta sig på den punkten. Piping och accentfält på dörren blir rött, typ Humbrol 19 för att bryta av lite granna. Instrumentpanelen ska sprutas i ljusgrått för att matcha resten.

Kompressorinstallationen satt bl.a. i en bil som (tror jag?) Matt och Debbie Hays (stavning?) byggde någon gång på 80-talet fast jag snodde prylarna ur min Pro-Street Lincoln från Revell.

Niclas

Sven-Erik
0

#24. Det blir så tjusigt Proosen! Kul med lite moderna tilltag på gamla bilar! Me like! Skrattande

[Henke29]
0

Ja de där ser som sakt kalas ut :)

Azgaron
0

Ser bra ut Niclas! Ska bli kul att se hur det ter sig med det röda sen.

Azgaron

Proosen
0

Så var det dags för ytterligare en uppdatering på det här bygget, börjar närma sig slutet. I alla fall inredningen, har lite kvar att göra på chassi/motor men det är nog det lilla på bygget just nu.

Nåja, här kommer en bild på hur inredningen blev med piping målat i rött, ganska snyggt tycker jag själv och frugan godkännde också så då får det duga.

Måste bara försöka tillverka en kustomratt efter eget huvud nu, har en halvvild idé om hur den ska se ut fast jag vet inte om det är genomförbart? Måste i alla fall testa så jag återkommer i det ämnet framöver.

Niclas

[Tunnan]
0

Kan bara säga två ord som passar här, och det är…Grymt snyggt!Cool

[Henke29]
0

Ja de där röda gjorde pricken över iet så att säga Skrattande
Kanon

Azgaron
0

Det blev ju snyggt med den röda pipingen!

Azgaron

gigabyte
0

#28 mycket smakfullt gjort ,snyggt Proosen !

[Tunnan]
0

Vad menas igentligen med pipning?

WildeSau
0

#33 Piping är en insydd stoppad dekorrand, gärna i en avvikande färg.

Jämför med en kederlist mellan kaross och skärm på t.ex en gammal SAAB 93 eller 96.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
0

Tack Sau
Det ska jag fråga brorsan om han vet detta, han har ju en gammal 96a 2-taktare trubbnos vid namn Hulda Glad

Sven-Erik
0

#35. Hehe…och jag som just skrotat en gammal Saab två-taktare! Fot i munnnen. Men sätena är kvar, någon som vill ha ett gammalt Saabsäte??

[Tunnan]
0

Har du bara sätena kvar, inget annat intressant?

[Henke29]
0

# 36 Ska höra me den där Saab älskaren Flört
Han som har 2 taktaren..
Brukar puttra me den till olika bilträffar på sommaren snacka om att dom kollar efter när vi kommer hehe..

[Tunnan]
0

Den puttmobilen står här nere i ett utav våra garage.
När han ska starta den nu lite längrefram så kommer han att lägga hela byn i ett rökmoln.
Vi konserverade motorn innan han stälde av den i höstas

Host-Host Räcka ut tungan

Proosen
0

Finns ju knappt någon bil som låter att gå så in i h-e som en gammal djungeltrumma! Tänk en 850 Monte Carlo, njuuuuuuun dun dun dun dun dun putt putt putt Glad

Fast den här specialaren är ännu elakare, vet inte men det låter som den har två motorer! 

Niclas

Sven-Erik
0

Hehe..2-takt är jäkligt ballt! Låter, som sagt, att gå så in i norden! Men oftast så låter det mer än går…Glad

Har inte kvar något till gammel-saabar. Jag har sålt ut en massa bröte för att få plats med lite nytt! Cool

[Tunnan]
0

He He, jag brukar kika lite på rally i mellanåt och då kör dom med historiska bilar ibland.
Bäst vad det är så får man höra ett våldsamt ylande i skogen och man tror att det är någon gammal sportbil som är i antågande.
Men ut ur skogsbrynet kommer det en som du sa djungeltrumma i inte fullt så hög hastighet som det lät som innan.
Men det går att köra rätt fort med dom ändå då det är bra väghållning i dom.
Och så osar det så gött me…Host Host…Cool

[Henke29]
0

Haha ja de där me gamla Rallybilar är härligit..
De var mer sport då än va de är nu..
Men visst de är kul att få se nya Turbo bilar fara fram i 180 på rakerna Skrattande

Ska få åka me min granne i hans 940 nu i vår så ja får be en stilla bön så att man klara sig från den åkningen hehe..
Han kan gasa han..

Proosen
0

Tror nog att jag skulle behöva ett par extra brallor med mig inför en åktur i skogen med någon som kan vrida ratt och hantera bil på tvären, huga! Fast fränt vore det att få känna på lite mer fart än man är van vid att ratta själv.

Å då kom vi fram till mitt rattande, har knåpat ihop en ratt av lite koppartråd, gjutstam och en överbliven rattkrans från skrotlådan.

Så här ser den ut i detta nu innan den finslipats, kromats och målats lite snyggt. Men det återkommer jag till senare när det har blivit klart.

Niclas

StefanW
0

#44 Oj, den blev läcker i formen!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

Men brukar det inte vara 2 rattar Räcka ut tungan

Nej…Fy på migGenerad

Häftig ratt ProosenGlad

gigabyte
0

Läcker ratt, snygg form, o fint hantverk av dig proosen !

Proosen
0

Jo det brukar vara två men de sitter på kofångaren och kallas Dagmars efter någon bystdrottning på 50-talet

Cool

Niclas

[Tunnan]
0

He He Skrattande
Ja eller så kan man har extraljus med så kallade bröstvårtorFlört

Azgaron
0

Det var därför ingen gillade Edseln, den hade fel attribut i grillen! Glad

Snygg ratt!

Azgaron

Proosen
0

Vaddå?

Det är väl snyggt med en toa-ring istället för dagmars!?

Niclas

Azgaron
0

Jo, jag tycker den är snygg, men den vart ju en flopp på 50-talet, just på grund av detta, även om det inte var hmm just toa-ring jag tänkte på! Glad

Azgaron

starliner
0

#52: Tror jag vet vad du tänkte på,men nämner inte det här.Oskyldig

Johnny

Azgaron
0

Nä, kanske bäst! Det står nämnt i boken 50-talare om jag inte minns fel.

Azgaron

Proosen
0

Så fick jag då lite tid för den här igen, måste sätta upp farten lite på den då det nog närmar sig bedömning från de enväldiga domarna på Scaleracers.

Kolla här för lite utförligare beskrivning och fler bilder.

Niclas

gigabyte
0

Snyggt Proosen ,du är en djävul på finlir ,ögongodis i högklass!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Azgaron
0

Ser alldeles förbaskat bra ut Niclas!

Azgaron

PonCar
0

Fantastiskt läckert Proosen! Den ser ut att kunna spränga ljudvallen. Ska bli spännande att se den med kaross också. Verkligen snygg interiör.

Good luck! Pontus

Proosen
0

Nu är den snart klar, deadline imorgon och den blir färdig ikväll. Har kvar att måla avgassystemet en vända till och få dit det så är det helt klart sen.

Inredningen är färdig så långt jag nu kom innan deadline, skulle väl ha varit bälten där också men kanske kommer de dit senare när allt ska slutmonteras.

Kommer inte att limma fast framhjulen och inredningsbaljan mot chassit då jag tror att allt måste flyttas runt lite för att få det att linjera med kaross och underlag.

Kommer mera bilder separat senare när allt är färdigt, sen återstår det att se om jag får äran att montera Rogers kaross eller om jag ska göra i ordning min 60:a istället. Hur som helst får ni veta vilket det blir så fort jag vet något mera om utgången i denna tävling. Tyvärr har många hoppat av eller försvunnit ut i periferin under resans gång så i dagsläget är vi bara två som ska tampas om juryns gunst.

Niclas

PonCar
0

Vi väntar med spänning på resultatet! Och på flera bilder förstås. Försökte f.ö leta på Wikipedia efter "dagmars", men de flesta matchningarna gällde "drottning Dagmar" och nån obskyr film med den tveksamma titeln "Dagmars heta trosor"!!Generad. Ingenting om kofångarutsmyckning.

Ratten du gjort ser helfin ut, men jag skulle inte vilja slå pannbenet i det rattnavet, aj,aj…GladPontus

Azgaron
0

Mycket snygg ratt och panel Niclas! Jag skulle nog inte heller vilja slå pannan i de rattnavet! Glad

Lycka till!

Azgaron

StefanW
0

Vi håller tummarna för dig! Lycka till!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Tack grabbar!

Rattnavet har tillkommit som ett led i minskade sjukvårdskostnader, inga trafikoffer som ockuperar sjukhussängar i onödan. Eftersom vi bilister nu ska bära våra egan kostnader så var det här den enda hållbara lösning.

Niclas

StefanW
0

#63 To funny)

Den var bra! Gillar humor med lite ironi!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Hehe, ja det förutsätter förståss att de inte överlever! Glad

Azgaron

starhawk
0

#63: Aha, det är därför den heter Impala Skrattande

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Glad