Tips om multislip
För er som inte redan har en men som har funderat på att skaffa en liten multislipmaskin, så kan jag tipsa om att Jula nu har extrapris på en sådan, fabrikat Meec. Just nu kostar den 99 kr istället för 149 kr. Art nr 010-080.
Dessutom har de extrapris på slipstiftset 176 delar, art nr 012-011. 99 kr istället för 139 kr.
Själv har jag ingen erfarenhet av detta fabrikat men har en annan maskin (Ferm) från samma butik. Dessutom finns ju "originalet" Dremel, men då kostar det betydligt mer.

#1: Den var väldigt lik den Ferm jag köpte på Jula för några år sedan …
Jag har också nått liggandes i verktygsskåpet här hemma. Jag har dock inte haft nån direkt nytta av den än.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#4: Ja, det är lätt hänt, men till sådana slip- och fräsarbeten och mycket annat är de faktiskt riktigt bra. Kapa delar när man gör sina konstiga What-Ifs bl a … 
Jag hade en Dremel förut, men sen gick kolen sönder och det gick inte att får tag på nya till den.
Så att betala 1000kr för en maskin som det inte finns några reservdelar till ger ju inget.
Ja, det låter ju himla trist och dåligt av ett så stort märke som Dremel!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ja, rent av ururselt av dom.
Inte utan att man känner sig lite lurad 

#6: Då kanske det bara är bra att man har satsat på ett billigare fabrikat.
Bara att köpa en ny när den gamla är slut - det blir ju ändå samma pengasumma …
Ja en sånn multislip borde man skaffa
Men som Tunnan säger de borde finnas reservdelar till Dremel då dom kostar ca 1000lappen..
Skärpning Dremel

Har själv både ock, och jag har inget illa att säga om den billiga varianten. Önskar bara att man hade en sladdlös…

//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Finns det inga luftdrivna små slipmaskiner?
#11-12
Stefan med nyinköpt airbrush (men som snart får sin ström avstängd)
får nog slipa på det gamla hederliga viset… Handkraft! Sladdlös och luftdriven… 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Jag hade en billig variant först, på den gick inte kolen sönder men jag nötte ut dom, dom var i och för sig typ 5 mm tjocka, sen blev det en Stichling Minidrill och ännu senare en Cotech med en rikhaltig låda tillbehör fast den har jag knappt använt än
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag kan tipsa om att min dremel inte bara får tjäna som slipmaskin. Den fungerar utmärkt som svarv också. Ja sätter en gjutstam i maskinen och avverkar med kniv fil slippapper.
Landningsställen på T18b är gjorda på det här sättet. Genomskinlig plast fungerar bäst,den är lite hårdare, man får passa så det inte går varmt bara.
Peter
Ja det var ju ingen dum idé.
Tack för tipset Peter

Problemet är väl snarast att få biten centrerad och att den inte wobblar, många gjutstammar är ju inte ens symmetriska
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus