Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 1764 ggr
Azgaron
0

Mina Mussar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är två av mina pågående P-51 projekt! Den första är Millikans Missippi Mauler som ingick i en dubbelsats med en 262 eller nått sånt. Säljaren hade delat på dem. Tyvärr fick jag av den anledningen inte med färgförklaringen.

Modellen har fått utstå lite färgexperiment, och har precis fått vit färg som grund för de enligt vad jag har hört dåligt täckande dekalerna. Kanske målar stripsen för hand istället.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Azgaron
0

Den andra är en Fujimi i 1/48 och ska väl bli den kända "Big Beautiful Doll".

Har inte bestämt än viken ev. beväpning jag ska ha på den. På bilderna verkar den bara ha dropptank om jag inte kommer ihåg fel.

Azgaron

ElLobo
0

Intressanta byggen! Speciellt nu när jag har "råkat" samla på mig några stycken jag med. En påbörjad -B, en -C samt en -D i oinspekterat skick. Och dessutom en snart klar australiensisk Cockatoo. Glad

Azgaron
0

#2 Låter intressant! Är det Malcolm huv på din B eller vanlig razorback? Låter kul med en Australiensk Musse.

Azgaron

ElLobo
0

#3: Jag har inte hunnit undersöka innehållet än. Det kom från WildeSau och räknades som skrot …

Min lilla australiensare är en whiff och ska väl snart börja visa upp sig lite grann i någon tråd nära dig.

Azgaron
0

#Ok, var det nått av det du införskaffade nu i helgen?

Trevlig whiff! Ser fram emot det!

Azgaron

ElLobo
0

#5: Ja, -B och -D var låda & påse som han mer eller mindre räknade som skrot. Han behövde inte tvinga mig mer än en gång att befria honom från dem. Glad

Azgaron
0

#6 Kan tänka mig det Glad

Azgaron

Azgaron
0

Usch! Jag vet inte om jag gjort nått fel vid konstruktionen av motorn och inredningen, men det var ett … att få ihop kroppshalvorna. Speciellt vid motorn på undersidan. Sitter just nu och håller med ena handen och skriver med den andra. Vet inte hur länge jag ska behöva hålla då det spjärnar lite.

Azgaron

ElLobo
0

#8: Ibland trilskas det ovanligt mycket! Men se upp så att inte fingrarna också sitter i klistret … Glad

TommiN
0

ja för då har du verkligen hamnat i klistret!!!Skrattande.

Azgaron
0

#9 å 10 Hehe, lyckades undslippa det den här gången Glad

Det verkar ha gått ganska bra och än så länge sitter det ihop. Bild kommer sen.

Azgaron

ElLobo
0

#11: Låter bra! Då är det bara att vänta på en bild.

starhawk
0

#8: Jag kan rekommendera dessa utmärkta klämmor, dom har utmärkt grepp genom dom självinställande fötterna och kraftig fjäder

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

#13 Tack för tipset! Var hittar man såna?

Azgaron

Azgaron
0

Här är en bild!

Azgaron

starhawk
0

#14: Dom finns på Clas Ohlson, dom har en svart sort också i en sats med olika storlekar dom har större fötter och hårdare fjädrar, dom större har så hårda fjädrar att jag inte vågat använda dom, den här färgade satsen har mer lagom fötter och fjädrar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

#16 Tack! Ska kolla på det nästa gång jag ramlar in på CO.

Azgaron

[Henke29]
0

Samma här :)

[Tunnan]
0

Mmmmmussen är mitt favoritplan.
Mera sånna

Azgaron
0

Precis! Mussar kan det inte bli för mycket av! Glad 1/144, 1/32 och 1/24 hade varit kul också.

Azgaron

[Henke29]
0

Ja det är fint plan :)
Skulle va kul att ha ett gän fina Mussar på lager :)

Azgaron
0

Ja, det hade varit kul! Kom precis på att jag har ett par svenska liggandes också Glad Hur kunde jag glömma det? Förvånad

Azgaron

pebben
0

ja musse var ett piggt plan  Räcka ut tungan

det ligger t o m 2 i min hylla men även en p-47a från el lobo som jag är lite mera byggsugen på har ju hunit bygga några mustanger i mina dar men aldrig någon razorback …så vi får se

//pebben

ElLobo
0

Apropå Mussar, så glömde jag ju bort mina två Dubbelmustanger i sammanhanget! Flört

Azgaron
0

#23 Skrattande

Jo, P-47 är ju kul plan de med, och finns även de i bubbletop Glad

#24 Ja, twinmussen är ju ett kul plan. Kan man säga att det är dubbelt så kul som en vanlig musse? Glad

Stretar vidare med Fujimin! Har fått dit vingar och roder, men passformen är inte så bra som man skulle kunna önska. Jag ska ha dit en bit ram under huvluckorna och det verkar inte va så lätt gjort som det först såg ut. Kan ha nått att göra med att den kanske skulle varit på plats när kroppshalvorna limmades, men det var så stretigt att jag inte vågade försöka med risk för att kanske bryta sönder den mer än den redan pga packning och eller transport redan var. Ska ta nån bild också.

Azgaron

ElLobo
0

Apropå kadaduan i #2, så finns den nu presenterad i en liten artikel.

CAC Cockatoo -- RAAF

pebben
0

#25 lo  p-47 bubbletop har jag hafft det är just razorn som blir en ny upplevelse!…fast den har ju inte mustangens linjer

visst är det härligt när allt passar? 

//pebben

Azgaron
0

#27 Ja, det är alltid trevligt med olika versioner av samma plan. Nån P-47a är det väl tänkt att det ska bli framöver. Gärna i lite större skala. Funderar på att hitta musse i B-version utan Malcolmhuv också.

Ja, det är trevligt när saker å ting passar som de ska. Om alla vore lika fina som Shinden, hade man lätt kunnat bygga ett helt gäng snabbt och lätt, och fylla hyllorna med. Fast det kanske är tur att byggtakten inte alltid är så hög, så man hinner komma ikapp med hyllorna också Glad

Azgaron

Azgaron
0

Okej, här kommer en bild på de borrade kulsprutorna. Första gången så jag hoppas det duger! Glad Såg att jag kommit lite snett på en (ej i bild), men jag vet om jag ska försöka rätta till det, eller ens kan.

Azgaron

ElLobo
0

#29: Om du inte tycker att det stör för mycket, så undrar jag om du inte ska låta det vara. Men det där ser du nog själv bäst.

Azgaron
0

Så här ser den ut nu med vingarna på. På bilden syns också ramen, samt ett par fälltankar och bomber jag passade på att limma.

Azgaron

Azgaron
0

#30 Det har du nog rätt i! Ska kolla hur det ser ut med färg på.

Här är en bild på den andra mussen efter maskering och två tunna lager silver. Nu syns det kanske inte så tydligt här i 400x300, men i 3k x 2k så syns missarna rätt väl Glad

Azgaron

ElLobo
0

#32: Får låta bli stora bilder och närsynta åskådare! Flört

Azgaron
0

#33 Hehe, jo, jag får väl göra det. Jag drog på ett lager till nyss. Får se hur det ter sig sen. Funderar på att passa på att experimentera lite till när jag ändå håller på.

Har inte bestämt hur jag ska göra metallen på den andra mussen än. Man kanske skulle beställa lite BMF i olika nyanser till både plan och bilar. Dessa lär ju inte bli de sista med NMF som jag gör. Har ju en Hase Sabre i 1/32 om inte annat. Glad

Azgaron

ElLobo
0

#34: Ja, man kanske skulle pröva lite BMF till de större planen. De tänker jag definitivt inte penselmåla i alla fall.

Azgaron
0

#35 Nä, det är nog risk för att det inte blir så snyggt då. Proosen sa ju att det inte var så dyrt att beställa från tillverkaren, så man skulle kanske göra en beställning. Med barn som har födelsedag i antågande så blir det inte så mycket över till hobbies och sånt. Och snart är det ju Jul Fundersam

Azgaron

Azgaron
0

Lillmussen demaskerad!

Azgaron

Azgaron
0

Hmm, ibland blir det inte som man tänkt! Fundersam Nåja, det är väl bara att jobba vidare.

Azgaron

Proosen
0

"Hmm, ibland blir det inte som man tänkt! "

För mig är det tvärt om, ibland blir det som jag tänkt mig. Skrattande

Fast det händer oftare att det blir som för dig tycker jag. Att det inte riktigt ville bli som det såg ut i skallen när man tänkte ut vad man skulle göra.

Nåja, som du påpekar. Bara att ta nya tag och prova igen.

Niclas

Azgaron
0

Nä, man får vara glad om det blir som man tänkt. Det konstiga är att på undersidan har det klarat sig hyggligt bra, men jag kan inte komma på vad skillnaden skulle vara.

Jepp, på't igen bara! Fast ibland tröttnar man, men nu  var det inte värre än lite vit färg somdessutom bara ska vara som förstärkning till dekalens vita. Hoppas ju att de svarta fälten är mörka nog.

Azgaron

[Tunnan]
0

Även jag kan hålla på med att det inte alltid blir som man har tänkt sig.
Denna modellen som jag bygger här är en A-36A Apache (P-51 Mustang) av märket Condor.
Den är inte helt lätt att bygga då man måste bygga om lite här och där, men som sagt…bara att bita ihop och göra nya försök.

[Henke29]
0

De var en del spackel där Tunnan ;)

Azgaron
0

#41 Ser ut som ett intressant bygge! Och som sagt är det bara att bita ihop.

Azgaron

Azgaron
0

Jag gjorde en liten färgtest.

Azgaron

Azgaron
0

Först målade jag blank svart, och sen målade jag halva med silver och andra halvan med polished aluminium. Därefter polerade jag lite med mjuk trasa. Det syns inte så bra i bild men aluminiumen blev väldigt blank. Tyvärr blev den inte så jämn och hade kanske krävt nått lager till. Silverfärgen blev i princip jämn och fin men inte så blank.

Båda färgerna hade torkat i ungefär en vecka innan jag  strök på blank klarlack. Som någon hade påpekat tidigare, så vart det inget bra med klarlack på silver. Färgen löstes upp direkt. Aluminiumen verkade klara det bra.

Får väl ta och prova med färgspruta sen.

Azgaron

[Tunnan]
0

Nej klarlack på silver är ingen höjdare, den missen gör man bara en gång He - He !!!!!!!!!!!

[Tunnan]
0

#42…Ja möe spackel går det åt, får snart köpa en ny tub Flört

Azgaron
0

#46 Ja, och tur att det var på en testbit och inte på planet Glad

Azgaron

[Tunnan]
0

Jaha…så förståndig var ju inte jag direkt.

Azgaron
0

Jag har nog gjort den missen tidigare också, men jag tänkte prova lite olika varianter, och trodde att det kanske skulle spela roll att den torkat i en vecka, men det gjorde det ju inte. Tänkte prova med Pledge också. Jag kan ju passa på att prova med spruta också, nu när jag fått låna en.

Azgaron

[Tunnan]
0

Ok, meddelar sedan om hur det går.
Tror inte att det går det heller.

Azgaron
0

Med klarlacken, nä det tror inte jag heller, men i övrigt så borde det se bättre ut om jag lyckas spruta jämnt dvs. Den poloerbara aluminiumfärgen blev ju snygg på insugsfläkten till harriern iaf.

Azgaron

[Tunnan]
0

Vilka färger kör du med?
Jag har kört med Humbrols innan, men jag tycker dom har blivit sämre när det gäller dom polerbara färgerna.
Just nu så kör jag med Mr Metalcolor, ska även testa Xtracolors polerbara färger.

Azgaron
0

Detta är Humbrols. Jag har några av deras polerbara, men de har ju hängt med ett bra tag, för att inte säga ganska länge. Det skulle vara kul att prova nån av de andra kända metallfärgerna som Alclad m.fl.

Undrar just om det är lika illa med pledge/future på silverfärgen?

Azgaron

[Tunnan]
0

Ingen aning, har aldrig testat dom.
Enda felet på Metalcolors färger är dom dunstar lätt om man inte lägger på locket snabbt efter man använt dom.

Azgaron
0

Då gäller det att man håller koll så man inte glömmer bort det. Det verkar inte vara några problem med att lägga future på silverfärgen. Det löstes inte upp iaf. fast det borde den ju inte då futuren är akryl.

Azgaron

[Tunnan]
0

Nej, för då vore det nått fel som var trasigt He -He Glad

Azgaron
0

Jepp! Glad

Azgaron

Azgaron
0

Musse i nattjaktversion! Glad

Azgaron

Azgaron
0

Hehe, skoja lite bara! Så här blev det svarta underlaget för metallacken som ska på sen. Jag hade ingen bra lösning på hur jag skulle montera planet för målning runtom på en gång, så jag hoppas att det här funkar bra det med.

Ett problem är att "Big Beautiful Doll" har ett schackrutigt mönster på nosen, och då det inte fanns med några dekaler så är det nästan så att jag funderar på att göra nån version med enklare färgschema. Är det nån som har ett bra tips på hur man maskerar schackrutor snyggt?

Azgaron

Proosen
0

Två problem och två möjliga lösningar, kör i en pinne där propellern ska sitta, ta inte en för tjock så du spräcker itu halvorna bara. Fäst heller med en klutt häftmassa runt om pinnen, sen är det bara att köra långsam roll i färgmolnet.

Schakrutor gör du genom att första måla det vita och sen kommer det roliga/hysteriska/sammanbrottsframkallande jobbet med att skära till smårutor av t.ex. tamiyas maskeringstejp och sätta dit. Det tar lite tid men är fullt genomförbart, kolla hur min Roadrunner ser ut så långt. Inte en enda dekal på den hittills, fast det blir nog några tunna svarta streck till randningen av fartranden/flamman på var sida.

Lycka till!

Niclas

Azgaron
0

Tack för tipsen Niclas!

Får nog ta och använda häftmassevarianten då det sitter en axel ivägen. Så länge det inte får några sviktande tendenser bode det nog gå bra. Sen kan man väl alltid köra ner pinnen i ett block frigolit.

Hehe, det var just den här "roliga/hysteriska/sammanbrottsframkallande" biten jag hoppades slippa Glad Det gäller väl bara att försöka skära till rutorna i rätt storlek. Det bli till att titta på bilder och beskrivning så man får till rutorna nått sånär rätt. Det blir säkert kul att maskera motorluckorna så att det passar.

Funderar på ifall det är bäst att göra den biten först och sen maskera det innan man målar metallfärgen.

Det såg ju bra ut! Lite pill med maskeringen kan jag tänka.

Tack, det behövs! Glad

Azgaron

WildeSau
0

#63 Tips på färg kommer på julafton…
Köp lite av Musse Piggs schackrutiga färg. Skrattande

Det finns inga färdigstansade papper annars på Panduro eller någon annan pysselaffär ?

Förmodligen hittar man alla motiv utom just det man behöver och de lämpar sig väl sig bäst på plana underlag.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

#63 Hehe, ja det hade nog varit praktiskt! Glad

Får ta och kolla på panduro och se vad de har. Om inte annat så kan jag passa på att fylla på lite färg och nån pensel.

Misstänker nog att det kan vara så Glad

Azgaron

ElLobo
0

När planet är färdigmaskat och klart för målning, dyker det säkert upp färdiga schabloner och annat lämpligt! Flört

Azgaron
0

Ja, det gör det säkert, och det skulle inte förvåna mig! Tror det finns dekaler, om inte annat borde det finnas då det är en rätt känd kärra.

Azgaron

Azgaron
0

Jag har försökt, men kanske har jag inte tålamod nog eller så hade jag inte rätt teknik och för klumpiga fingrar och fö dålig syn Glad men jag gav upp schackrutorna den här gången.

Azgaron

Azgaron
0

Det finns dekaler till ett annat schema, men jag tycker det var lite trist och så står inget om vilken färg som avses. Så är det nån som har dekaler och schema i 1/48 till nån annan kärra och inte behöver dem själv så är jag intresserad.

Azgaron

Azgaron
0

*putt* Glad

Azgaron

Azgaron
0

Dekaler är numera fixade, så nu återstår att fixa ett underlag att sätta dekalerna på.
Inte heller denna blev så bra som jag tänkt. Jag kanske ska byta till 0,4 munstycket så jag får en lite bredare stråle.

Azgaron