Haha ja de blev london dimma där igår 
Ungefär samma rök som de blev me en viss Sierra när vi var iväg och hämtade min gamla 99a en ggr i tiden,,
fiiin rökläggning 
Öhhööö…ja just så var det Host Host Host.
Du, den där hulda, hon kan lägga rökare hon 
Ojoj, ja där rök det etter värre! Härlig kärra!
På en kurs jag gick så fick vi videofilma och redigera, och då gjorde vi en plojversion av nått bilprogram. Där ingick ett inslag där vi startade min Merca, som tydligen drog in olja, med påfölande rökmoln! Tyvärr har jag inte videon.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
# 4 Ja till och med rökringar He He…
Jo, lite rök blev de allt
Fick putsa linsen ren efteråt…nej då, så farligt var det inte.
Väcker lite minnen från min första lägenhet med garage (Underjordiskt). En äldre herre samma bilsort samma motor och förmodligen ställd så att den fick för mycket olja. Man såg ingenting på hur länge som helst där nere när han körde och handlade eller liknande
det var bara att ställa upp ett par dörrar och hindra porten från att åka ner

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Vilken härlig 2-takts dimma! Låter ju så himla gött!

Jo det är når visst med dom oljeeldade djungeltrummorna
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Nej det är nått visst med dom, och jag kan säga det att den går inte så illa heller när man väl har fått den varm.
Om jag inte minns helt fel så är det lite puttsad i insugen och så sitter det en specialgjord ljuddämpare som är concav i ena ändan och convex i den andra.
Vilken som är bak ock fram vet jag inte men detta gör så att det blir en turbolens innuti dämparen som gör att det blir ett extra sug utåt med avgaserna, och det i sin tur gör så att det sugs in mera luft/bränsleblandning i motorn.
Lite Turboaktigt kan man säga enkelt och billigt.
Så den drar iväg rätt bra för att vara en liten 750 kubikare.
Så den är inte orginal…utan snarare orginell 
#12 Det borde vara en 850-kubikare på original 38 ystra hästar. Om den inte är borrad något så kanske det är en 45-55 hästar med polering och avstämd pipa. Kör han med orig enkelförgasare eller trippelsolex ?
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#13 Enligt bror min så är den en 750 i den med enkelförknasare
850 satt väl bara på Monte-Carlon, Sport och GT:n om inte jag minns fel.
Osäker föresten om den satt i GTn
Hur pass polerade insugen är vet jag inte, vet bara att han har putsat lite där som han sa med ett leende på läpparna.
Enkelt att kolla. 8 topplocksbultar på en 750 och 12st på en 850.
850-motorn kom 1960 i standardsaabarna.
GT 750 såldes till 1962 då den ersattes med
SAAB Sport med 850-kubikaren i sportutgåva.
När långnosen kom 1965 byttes namnet från SAAB Sport till GT850.
Har för mig att det blev någon lite ändring i motorn också, så att det inte går att byta alla delar sinsemellan.
Min morbror var teknisk fotograf på SAAB och han hade alltid roliga bilar som t.ex förserie 9000 Turbo och en fin gammal SAAB 93 som andrabil . Tävlingsavdelningen lånade hans 93 för att "förbättra" den lite. Efter lite omportning, avstämning av ljuddämpare hördes han flera kvarter bort när han kom. Helt underbart att sitta i bilköer mitt i sommaren med full värme för att den inte skulle koka 
Ha Ha ja just det ja, det fanns ingen vattenpump på dom va utan det var självcirkulerande?
Eller var det bara på dom gamla 92:orna som det var så på?
#16 Ja, iallafall 92:an hade termosifonkylning som så fint heter.
93 och framåt hade vattenpump , men det är ju inte direkt kylaren som inkommande luft träffar på först. Kylaren blev även större på sena 93:or och 95/96:or.
Nä just så, den sitter ju som sagt bakom motorn…inte framför. 
Jag kan intyga att detta är en -62a, alltså har den 850 kubik-motorn med enkelförgasare (Solex 40). Det står lite mer info om bilen på http://www.garaget.org/?car=78947
Okay då, jag ger mig
Kan inget om Saabar 

Tack Hulda för uppvisningen, klart det ska ryka! Det har däet väl alltid gjort när SAAB har uppvisningskört någon av sina kärror, J29 och alla därefter!?
Finns inget som låter så häftigt som en råmande djungeltrumma i skogen.
Niclas
Näe det är ju sant
Och rallytokiga är vi här i GULLABO-Trakterna också.
Ska iväg en sväng nästkommande lördag till Kristianstad och kika på Momentum Kong Christian Race
En stor rallytävling med rund 250 Anmälda.
I år så kör dom den klassiska kuppen med, och där iblan massor med Huldor Her He.
Såååå Gasmask på 

#12 Tvåtaktare trivs bäst med avstämda pipor (avgasrör) Ska försöka ge en enkel förklaring på dess funktion. Man strävar efter att ha ett så lågt tryck som möjligt vid avgasporten när den öppnar, helst vacuum. Om trycket är för högt i avgasröret när avgasporten öppnar kommer avgaserna i cylindern delvis att tryckas ner i vevhuset via spolkanalerna och blanda ut färskgaserna, inte önskvärt. Den tryckvåg (avgaserna) som färdas genom pipan kommer att orsaka ett undertryck i pipan när den lämnat den, dvs ett övertryck reflekteras med ett undertryck och vice versa. Om man tajmar pipan rätt kommer den återvändande tryckvågen att träffa avgasporten precis när spolkanalerna stängt men avgasporten ännu är öppen, vi erhåller alltså ett övertryck i cylindern (tvåtaksmotorkompressor). Man låter alltså pipan suga med sej en del färskgaser ut i avgasröret för att sen trycka tillbaks dom in i cylindern. Formen på pipan är avgörande för bra spolning i cylindern, att pipan är konisk har att göra med tiden på hela förloppet, tajming så att säga.
"den här är en annan, en Airfix"

#23 Det var en ordentlig förklaring, tackar! 
Stefan - Modellbyggare
Tack Buran
Det var en fin lektion detta här, nu vet jag bättre.
Men vet du nått om den här ljuddämparen som jag nämde om?
Det är en rund dämpare med den ena gaveln konvex och den andra koncav.
För enligt vad jag har hör så ska ritningen till den komma ifrån den tiden dår allas våran Carlsson på taket for fram i skogarna.
Förmodeligen Saab egen ritning till Rallybilarnas avgassystem
/Tunnan

Aha…Ok
Den jag menar ser inte ut som på bilden så den kommer efteråt i så fall.
Om det nu finns nån som du säger, fö den märks i så fall inte av ett dugg i rallyskogarna, för dom knattrar på bra.
Men den du visar här känner jag igen i alla fall.
En del brukar har en sån där tass i slutet, vet inte om det har någon effekt, kanske mest på ljudet 
Ja Rally kan va kul när de är lite större tävlingar me och att de är Klassiska bilar me..