Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2344 ggr
gigabyte
0

Sd,Kfz. 222

Hej skall  försöka mig på en Leichter panzarwagen, en hjulburen liten historia ,en tamiya byggsats , med följer  tunnor o dunkar som lite extra grädde på moset

Sven-Erik
0

#0. Ska bli kul att föla Giga!

pebben
0

ja här står dak versionen i hyllan  och den gammla ligger och väntar på sin tur! den är utan ets och dunkar tamiya har ju gett ut den 3 gånger rätt så kul att bygga faktiskt

blir det här en grå ? eller har du några speciella planer?

//pebben

Sven-Erik
0

#1. Eh….vart lite fel där! Självklart skall du inte "föla"! Jag menar alltså följa! Generad

pebben
0

Aha började tro att du bytt ut chryslern mot nått gammalt ök! Skrattande

//pebben

[Tunnan]
0

He He…Ja det där med stavningen kan vara lite marigt ibland
och har mn sedan fingrara som prinskorvar så blir det lätt flera tangenter samtidigt Generad

Sven-Erik
0

#4. Haha!! Jo, det blir lite fel ibland! Fast det kanske inte är sån dum ide´, med de här soppapriserna! Fot i munnnen

#5. Det går gärna lite fortare än den egna förmågan klarar av…

gigabyte
0

#2 jag tror att det får bli en ökengul historia o det är lite fotoest o metall pipa . #3 Haha men jag visste vad du menade ,men visst blir det lite kul i bland när fingrana springer i väg på tangentbordet :o)

gigabyte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har byggt  lite, fått ihop lite länkarmar o kardan,  har målat dom svarta, men vet ej om det är orginal ,nästa moment blir lite tyskgul över, få se hur det tar sig ut sen .  en bild

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=00e40ce7-2806-4140-a293-425e0153cc8b&Filename=Bild 334.jpg)

Azgaron
0

Bra start, Giga! Ska bli kul att se hur den blir sen.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

pebben
0

se där nästan klar! Skrattande 

//pebben

gigabyte
0

#9 tack Azgaron :o)

#10 mja pebben, men har ju i alla fall kommit i gång :o) och det är en kul historia att pilla ihop som du sa,,passformen på bygget är enastånde !Hoppas att det kommer att vara lika bra på resten av bygget :o)

pebben
0

jo dom är inte så dumma alls!  det ända pillet på din version som jag kommer ihåg är nog bur luckorna i ets! jag tog en smal platt tång och böjde dom lite i taget funkade fint Räcka ut tungan

lycka till med fortsättningen av bygget (själv håller jag på för fullt med min stug III igen)

//pebben

gigabyte
0

hej på er ! Har inte gjort så mycket, men fått i allafall målat hjulen o lite på underredet 

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=389207a7-0a0e-4671-9f38-86fde4c2ce61&Filename=Bild 335.jpg)

[Tunnan]
0

Ja men det är ju inte så illa det
Jag har inte gjort ett skit på mina byggen här ikväll.
Ska börja lite smått nu tänkte jag.

Ser mycke bra ut Giga, kul att du är igång igen.

gigabyte
0

Tack tunnan, jo det är skönt att kunna börja bygga nu :o)

Sven-Erik
0

#13. Looking good! Cool

gigabyte
0

tackar sven erik ,du för ett tagsen så börjad du med figurer  hur går det med gubbarna ,har försökt med lite figurmålning till mitt diorama men det blr inte så bra kan  lungt säga ,spec ansikterna blir dåliga ni får se när jag gör färdigt diot i västa vecka .

pebben
0

vad har du för färg till nunnorna giga?  det brukar bli bättre om man blandar lite vitt i ansiktsfärgen. blanda också lite wash och lägg på det brukar bli bra blir det för mycket så ta en pappers tuss och dutta lite.   o lycka till

//pebben

Sven-Erik
0

#17. Njae..det blev väl inte så bra! Får inte till linjerna på ansiktet… Gör som pebben skriver, funkar nog bättre än mina taffliga försök!

Azgaron
0

Jag kör ju rätt mycket med Citadels färger, och brukar börja med Bronzed Flesh som grund. Sen läger jag på ett tunt lager med Chestnut wash och lite brunt längs ev. kanter runt ansiktet. Därefter bygger jag på med en kombination av målande och torrborstning med mer och mer vitt i hudfärgen. Till sist har jag nästintill vitt på kindben och nästipp. Som avslutning kan man lägga ytterligare ett lager Chestnut, riktigt tunt.

Azgaron

[Henke29]
0

Ser jättebra ut Giga :)
Kul att börja bygga igen..
Ska me försöka ta tag i mitt byggande har vatt för mycke nu på sistone..

PatrickAnders
0

ja det ser bra ut giga.. jag har själv byggt en sådan en gång i tiden..jag tyckte att den var ganska rolig att bygga.. men jag minns  "kaross"-halvorna lite knepiga att få ihop på den jag byggde… hoppas din modell har bättre passformGlad

gigabyte
0

#18 19 20 Tack för tipsen ,ansikts målning är det som jag har svårast för, skall försöka med AZ rek nästa gång

#21 tack henke ,hoppas att du får tid till dina byggen nu fram över :o)

#22 tackar Patrick A ,har torrpassat halvorna dom passar fint ,men är en tamiyabyggsats = lika med god passform över lag tycker jag :o)

gigabyte
0

Har grunad med lite vitt inne o målat pipan o kanon lavett  är lite blank på bilden men färgen har inte torkat än ;o)

gigabyte
0

Glömde bilden Generad här är den :o)

Azgaron
0

Ser bra ut och nymålat som sagt!

Azgaron

Sven-Erik
0

#25. Inspirerande! Kul att du är igång och bygger, och bra blir det också!

[Henke29]
0

Ja de ser jättebra ut Giga Skrattande

[Tunnan]
0

Ja jag tycker det är så kul att allas vår Giga är tillbaka igen
Och som du säger S-E, han kan det där med bygge också.
Sre väldigt bra ut giga.

WildeSau
0

Snyggt bygge och kanonen ser kanon ut Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

gigabyte
0

Tack för alla lovord :o) ,själv så mår jag allt bättre i mina leder eft en tuff behandlig i två veckors tid ,men nu jävlar skall det byggas ,

giga :o)

[Tunnan]
0

Det är rätta takter…sånt vill vi höraSkrattande

Fyy, det är ingen höjdare när lederna krånglar.Ledsen
Nu vet ju inte jag vad du lider/lidit utav, om det reumatism eller nått sånt, men hur som helst så är det kämpigt värre.

Jag har själv ont i ryggen nästan jämt då jag lider 2st diskbråck som inte är så lätta att göra någonting åt i nuläget.Ledsen

Men det är starkt av dig Giga att du återhämtat dig så pass snabbt
Heja Skrattande

PatrickAnders
0

gott att du mår bättre..led-problem är inget vidare..

och insidan på ditt bygge ser fint ut …

[Henke29]
0

JA de var jättekul att du är bättre nu Giga Skrattande
Starkt jobbat..
Kul att ha dig här igen på foruemt

pebben
0

tamiya = passform? tja man brukar ju säga som så att ta en tamiya modell  kassta in en limtub i lådan skaka om och vipps så är modellen klar!  Räcka ut tungan  kanske inte helt sant men det låter bra! hehe men fin passform har dom alltid hafft!

Gott att du mår bättre! att gå och ha ont är då ingen höjdare!

bygg så det knakar giga!

//pebben

gigabyte
0

Hej på er ,jag har målat o byggt lite när man ändå går hemma ett tag till ,målade kardan o tråg o länk armar svart vet ej om det skall vara så orginal ,men kunde inte låta bli ,det svarta sticker så gott mot det gula ;o)

pebben
0

ja då synns detaljerna  bättre! vet inte heller vad det var för färg under men skulle gissa att det mässta var grått?

//pebben

Azgaron
0

Nä, troligen är mycket av det gult, men det ser bra ut med kontrasten!

Azgaron

[Henke29]
0

Ja de ser bra ut Giga Skrattande

gigabyte
0

tack alla :o) det var nära att jag målade tråget rött o  silver färgad transmision ,men får väl bygga en personbil för att få utlopp för dom drifterna !

[Tunnan]
0

Skrattande

pebben
0

äh inte hålla igen på kreativiteten nu giga och det är ju under så fram me blankfärgen nu bara o lite bmf så blir det fint! Skrattande

//pebbloid

Azgaron
0

Glad

gigabyte
0

Så där nu har jag fått på överdelen på min sd 222 .en kul vang att bygga, mycket roligare än dom vanliga plåtmonstren som jag har petat ihop här .en lita bild då

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=191303eb-d386-473d-a95a-092e3c86a71c&Filename=Bild 339.jpg)

[Tunnan]
0

Sedär ja, ser ju bra ut så långt giga Glad

[Henke29]
0

Ja de ser jättebra ut giga..
Skulle nästan vilja bygga en sånn här liten trevlig sakSkrattande

Azgaron
0

Ja, det ser ju bra ut som sagt!

Azgaron

Sven-Erik
0

#44. Snyggt Giga! Kul modell som du får till bra!

gigabyte
0

Tack för ert bi fall :o) har nu bara hönsburen kvar (nätet i ramen på tornet) så skall det målas i morgon

gigabyte
0

Tack för en trevlig länk orso ,får se om jag vågar mig på ett lite udda bygge ,men det skulle vara kul !

[Orso]
0

Det är ju mycket flyg på den här siten så då blir den ju flygrelaterad.

Här är en text jag hade sparat om den:
Two German SdKfz 222 four-wheel armoured cars were acquired and operated by No. 2 Armoured Car Company RAF Regiment
in the Middle East 1942-43. Some modifications were carried out, such as seven jerricans lashed over the front
bumper and held in place by a single canvas strap. Mesh guards were fitted over the headlamps, and the spade
was replaced by a GS shovel. The vehicles remained a well weathered sand colour, with RAF roundels painted
on the glacis and rear hull
plates. One carried the registration RAF415 on the front and rear bumpers. A large amount of kit was stowed
on the rear deck. Crew uniform was a mixture of RAF KD and Afrika Korps items.

Det är ju ingen stor ombyggnadsövning. Det är mest nya dekaler och lite ny last.

Orso

Azgaron
0

Låter som ett intressant projekt! Skulle vara kul att ta sig an!

Azgaron

gigabyte
0

#52 Det skulle jag nog kunna klara  med lite dunkar o nya avskärmare vid vid strålkastarna och spaden ,men det får bli en annan gång ,men kul ide orso ! ,nu har jag fått på  tysk gul på den lille krabaten ,har försökt med lite vädring genom att skrapa fram grundfärgen ,det som jag ville få fram på detta vis var sandens slipverkan ,blev så där ,men man måste ju pröva nya vägar i bland ;o) märken o hönsbur skall limmas på. plus en del damm till.  en bild

Azgaron
0

Ser bra ut Giga! Jo, man måste ju prova på nya tekniker emellanåt, annars lär man sig ju inte nått nytt! Fast ibland tar det emot eftersom man tycker att man inte vill förstöra en modell eller det man redan gjort!

Azgaron

gigabyte
0

jo man måste pröva nytt ibland ,det som stör mig är nog blaffan på fronten där blev det för mycket ,men det går ju att fixa ,då det är en öken historia så kan man inte lägga någon rost i skarvar o så vad är lämpligt att vädra med i öken klimat ? hur gör ni för att få en nerslipad yta av sandstorm ?

PatrickAnders
0

tjusigt  Giga.. Glad

gigabyte
0

Tack Azgaron o patrick A ,funderar på att försöka med en annan typ av färg än tamiyas ,tror att jag skall blåsa över den med oljebaserad ,o sen dutta med silver i kanterna som sandslitage sen damm på det ,Men kan man lägga en lacknaftebaserad färg på en spritbaserad (rödsprit) var det inte tunnan som fick göra det misstaget ,eller???

[Tunnan]
0

Ööhh, det känner jag inte till:
Måste har varit i sömnen i så fall. Oskyldig

Ser jättebra ut giga  Glad

gigabyte
0

tack tunnan ,men i morgon så målar jag om den med en öken gul lacknaftebaserad färg ,parca eller nått sånt ,så får vi se hur det blir ! Det är fult att inte måla var det någon filosof som sa o det har jag tydligen tagit fasta på ;o)

cyberdemon
0

schysst 222:a  :)

är det deras nyutgåva, den som kom i höstas?

gigabyte
0

#61 tack cyber ,ny utgåva mja jag vet inte men var väldigt fin passform på modellen ,skall måla om den nu i kväll och lägga silver innan på kanterna o sen tyskgul över, slipar fram silvret med stålull sen, få se om det blir trovärdig vädring .

gigabyte
0

Hej på er ! Har målat om den med pactra ökengult lite mera åt gräddgult än tamiyas tyskgula ,nu blev den som jag ville ha den har vädrat lite  men skall plocka på den lite hjälmar o annat pyssel sen vitt damm över hela, kan nog bli bra, en bild då

[Tunnan]
0

Vackert gigaCool
Å vad du bygger bra, jag gillar dina byggen skarpt.

/Tunnan

gigabyte
0

en ny bild då den andra var väl suddig

gigabyte
0

tack tunnan ,hoppas att du tycker om den när det är en bättre skärpa på den ;o) den är väl så där, men blir väl ok när jag har fått på lite skrot på vangnen ,det gör så mycket med lite rekvisita Skrattande

[Tunnan]
0

Ja den blev ännu bättre nu med den andrabilden.
Lite extra prylar piffar alltid upp. Glad

PatrickAnders
0

hur bra som helst Giga.. du har blick för det där med att måla och få till slitage osv..

Sven-Erik
0

#65. Jättesnyggt Giga!!! Blir alldeles till mig! Så ska en slipsten dras!

Azgaron
0

Mycket snyggt Giga! Men du får akta så den inte blir toast! Glad

Azgaron

gigabyte
0

tack alla !Kul att ni gillar min lilltank ,tycker om den formen på den, är lite lustig ,lite skalman över den  på något vis .

[Tunnan]
0

He He Skrattande
Får göra en Sov och ätklocka i miniatyr och har bredvid  Räcka ut tungan

gigabyte
0

Du en sån klocka hade inte skadat , men då skulle den vara med modellbygge på urtavlan ,sova, äta ,modellbygge, skulle vara helt ok ;o)

[Tunnan]
0

Skrattande

[Henke29]
0

Den blev kalasbra Giga Skrattande
Hoppas på nån bild till Giga..

pebben
0

kanoners giga!  den blev ju kalas hehe inte så illa för en byggsats från 1975?  jag har börjat lite på min krupp som också är från -70 talet men med nytt flak och figurer den är också kul att bygga o än så länge bra passform.  vad blir det härnäst?

//pebben

gigabyte
0

tack henke o pebben ! men hej på dig pebben ,hur går det för dig ? o kul att du har fått upp byggångan o kruppen är ett en liten lustig sak ,skall bygga den, är lockad av lite  udda bilar o plåtvangnar :o)

gigabyte
0

Nu är min lilltank färdig ,lite bilder då

gigabyte
0

vy bak

gigabyte
0

sida

PatrickAnders
0

den blev väldans bra den Giga.. bra gjort Glad

Patrick

[Henke29]
0

Ja den blev kanon Giga :)
Tummen upp

gigabyte
0

Så den sista

PatrickAnders
0

härligt sliten  i färgen Glad  snyggt

[Tunnan]
0

Mycke snyggt giga.
Du får till ditt slitage så bra…hur gör du ?

/Tunnan

gigabyte
0

tack alla ! Hur jag gör ,först då den gula basfärgen sen lite silver o grafitpulver på kanter o fogar sen tunnt med gul bas igen sen lite tunnt vitt som damm ,o lite rost pulver från MIG ,det är väl det som jag kan ,men mycket att lära än ,jag är urkass på wach ( har till och med svårt att stavade rätt ;o) )

Sven-Erik
0

Jättefint Giga! Verkligen toppklass på det bygget! Ser realistisk och övertygande ut! Man bugar…..Skrattande

[Tunnan]
0

Ha Ha bra sagt giga…då är vi 2 om den saken Skrattande

Azgaron
0

Ja, den har du lyckats med Giga! Mycket fin!

Azgaron

gigabyte
0

Tack sven-erik o Azgaron :o) Topp klass, mja det är väl ingen topp klass ,men har tagit ett litet steg fram ,och hoppas att man kan bygga någon gång lika bra som er .

WildeSau
0

Den blev mycket fin.

Du har fått bra snits på vädringen, så jag tänker nog norpa ditt recept till att använda på min Tiger Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

gigabyte
0

Tackar wildesau :o) Hoppas att du kommer ha nytta av mina små "råd"

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.