Det fanns en svensk variant i ett ex och större som skulle användas om ryssen kom över norra delarna av Östersjön.
Ska se om jag kan hitta tidningen där det stod om den
Enligt artikeln en Mercury stjärnmotor på 980hkr men blev vinglig i farter över 75km/h så den befanns vara farligare för den egna besättningen. Så enligt försvaret blev den nerplockad på F4 men det sägs att den gick igenom isen på storsjön ett rykte som inte har förnekats av försvaret
Kanske ligger den kvar vem vet
Ett lite roligt scratchbyggeobjekt kanske
Sorry att jag kapade tråden lite

Kul modell! Det är en som står på önskelistan för min del, mycket för att den är så ovanlig och spännande konstruktion. Man kan undra hur kallt det hade varit att sitta fram och försöka manövrera kulsprutan….brrr
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Som hämtat från en Bondfilm från kalla krigets dagar… Lynxarna månde bäva! Tänk att konvertera en såndär till ultralätt flyg!
Pontus
Det finns en liknande i modden Forgotten Hope till BF1942.
Där kallas den NKL26. Också den verkar styra med de främre medarna.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Pistvakt har bytt upp sig! Detta var bland det märkligaste jag har sett. Skall man alltså sitta inne i den där "frysboxen" och försöka se nåt ut genom springan framtill? Är detta en konstruktion ur verkligheten eller bara nåt som existerar i den dataspelsvirtuella världen?
Pontus
#6 Nu är min ryska lite knagglig men det går ju att fuska.
Den har funnits och verkar ha använts vid försvaret av Leningrad.
NKL-2 Kör genom Babelfish väl translate a Web page.
Finns i modell från Armor Model i 1/72.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
liknar nåt ur Starwars
Ja, såna associationer får jag också!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Jo dom där var ju rätt kul, men den som användes mest var ju transportvarianten NKL-16/41 dom beväpnade NKL-26:orna användes mest för räder
Och förresten så heter fordonstypen Aerosan
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus