hej alla
jag heter patrick, och har precis registrerat mig här.
tänkte presentera mig lite
jag är 39 år och har väl haft modellbyggar-intresse ända sedan barnsben. men jobb, och familj och hus har tagit det mesta av tiden dom senaste åren så det har varit dåligt med byggande.Fast under det senaste året har intresset börjat komma tillbaka mer så nu känns det som att det börjar bli dags att starta något bygge eller renovering av gamla byggen som farit illa i flytt osv..och vad kan vara lämpligare än att gå med i detta forum för att hitta inspiration?
när man tittar på alla fina projekt här så blir man ju hur sugen som helst att sätta igång 
mvh patrick
Hejsan och varmt välkommen Patrick
Jättekul att du har hittat hit :)
Du kommer särket att trevias här..
tack Henke! Jag stormtrivs redan :) det verkar finnas en trevlig "jargong" här medlemmarna emellan.. det är något som jag gillar
Ja absolut :)
Detta är ett jättebra forum..
Ja trivs oxå väldit bra här..
Sen är de jättekul att få ha träffat många om dom här på byggmöten i Locketorp..
Välkommen Patrick!
Trevligt med ännu en av dessa "återfallsförbrytare" 
Du kommer säkert att finna inspiriation till att åter börja bygga.
Vi umgås ganska otvunget här, har trevligt tillsammans och har t.o.m haft två modellbyggarträffar i närheten av Skövde. Speciellt skoj var det första gången då man fick gå runt och försöka lista ut och lägga ihop ansiktena med alla Nick-name man lärt känna innan. 
mvh, Janne
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Tack Janne! jag kan tänka mig att det är kul på "byggträffar" då man får träffa likasinnade och samtidigt kan få tips av olika slag . Ja "återfall" är rätta ordet . men nu får det nog inte bli som i pojkrummet med flygplan hängandes från taket och hyllorna fulla..med hänsyn till frugan får man hitta nån lösning
tur är att vi har ett rum "över" som nu kan komma till användning
….

Som sagt…välkommen
,trevligt med flera återfallsförbrytare,är själv en sådan,men sen är ju en av kriterierna att du laddar upp lite lite bilder på dina byggen
,vad bygger du mest??
hej Tommi ..ärligt talat så har jag inte några bilder ännu att ladda upp
men ska försöka ta några i helgen på de som klarat sig bäst.. det jag mest byggt är pansar och figurer i skala 1/35.. huvuddelen av byggena har varit tyska wwII … av någon anledning fanns det mest av dem i 1/35 när jag byggde för 20-30 år sedan
hmm inser nu att det ÄR längesedan jag var "aktiv"… hu vad tiden går 
Välkommen Patrick
Trevligt att du påbörjat ditt plastbygge igen.
Ja här finns många plastnördar ska du veta och trevliga är vi allihop
.
Slänger lite skäft ibland gör vi ju, men det sätter bara lite extra krydda på det hela.
/Janne II

Välkommen. :)
Hej och välkommen hit Patrick!
Som sagt finns det mer än en återfallsförbrytare här! 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
hej och välkommen ner i lerpölen. Är själv en återfallsbyggare som började igen efter ett antal år tack vare den här sajten. och här har jag stannat

Välkommen Patrick! Kul med fler pansarbyggare! Vi är ett gäng här inne nu, måtte leran spruta! 
Ska bli verkligen kul att få se några av dina byggen sen 
13 varför blankt det måste man putsa tacka vet jag matt det kör man med högtryckssprutan
tack för alla trevliga svar…
hmm har gjort en "inventering" i samlingen nu på morgonen.. och i detta sällskap vet jag inte om jag vågar berätta hur det såg ut
.. .. kan iallafall säga så mycket som att jag är på väg till hobbyhandlaren.. för att införskaffa diverse prylar
för renovering och reperation är ett måste
..inte så konstigt med tanke på att de har flyttats runt, sen kan jag tänka mig att det varit några" små fingrar" framme också .. för där låg diverse my little pony-grejer också 

Om det är riktigt blankt behöver man ju bara skaka av bilen lite lätt så ramlar smutsen bort av sig själv ju! 
Skyll på småfingrar du, du behöver inte skämmas för att du leker med småponnyprylar när ingen tittar. 
Skämt å sido, det ska bli skoj att se dina alster framöver. Det bästa med det här stället och liknande är att det får ens färdigheter att förbättras med raketfart. Man kan bara inte låta bli att testa alla spännande tekniker och material som serveras på detta rejäla smörgåsbord i styrenvärlden.
Niclas
De är sant här får man jättebra tips mm.
Sen är de jättekul att få lite beröm mm och tips om hur man ska göra mm..
Välkommen hit Patrick
MVH Johnny

Välkommen hit!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja vilken härlig stridsvagn du har köpt även figuerer :)
Då har du några timmar framför dig ikväll 
nja blir nog i morgon bitti..ska bort ikväll…men men man vet ju aldrig…kanske börjar senare ikväll..man kan inte vara säker nu när det börjat klia i fingrarna 
välkomen hit Patrick A
#21 Ser ut som ett himla trevligt inköp!
Azgaron
jo Azgaron det var roligt 

Intressant, vad är det för skala? det pågår en del Tigerprojekt nu så det kan kanske poppa upp lite överblivna delar, vad är det som saknas?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
hej starhawk.. skalan är 1/35 ..det som fattas är lyktorna och kulsprutan jämte kanonen, ett nav till ett av hjulen, samt hjulet längst bak på ena sidan.. sen är det rökkastare men de går att göra av gjutstam..

1:35 är en gångbar skala men delarna är lite knepiga, hur stor del av navet till hjulet fattas? om det bara är yttre delen så kan man göra en liter form genom att trycka ett helt nav mot modell-lera och fylla med epoxy-lim, lyktor, kulsputa och Kanon är värre knappast något som det finns extradelar på men det saknade bakhjulet kan du eventuellt göra med modell-lera metoden, du kan göra utsidorna men mellandelen får du försöka snickra till själv. En del byggen här på forumet har pipor i metall, har du tur så kanske någon har en plastpipa som blivit över, min Sherman har totalt sett fyra pipor till kanonen och en massa annat extrojoks men det är ju en annan modell de…
tack starhawk för tipset med leran och epoxylimmet…ska testa det..som tur är är det bara den lilla centrum-delen i navet som fattas..sedan får jag se om jag kan trixa till bakhjulet på samma sätt
..lykta kan nog lösa sig så småningom, kulspruta hittade jag i en liten "gömma" iofs en mg36 men jag tror inte det gör något…då det är ju ett "renoveringsobjekt"
Jepp
De ska bli verkligen kul att se när du börjar bygga sen och visa i nån tråd framöver 
Är de mest Tyska stridsvagnar de blir eller ???
ja Henke
det har mest blivit tyskar..sen ett par amerikanare också fast av nyare modell… men huvuddelen av mina byggen är tyskar..likaså med figurerna..beror väl på att utbudet har kännts större på nåt vis
Hej Patrick!
Hittade själv det här formidabla forumet mer eller mindre av e slump för några månader sedan, och man blir verkligen "fast" i detta inspirerande sällskap! Det är precis som när man spelar ett instrument (jag har lirat klarinett sen mer än 30 år). Visst kan man sitta ensam på sin kammare och blåsa, men hur kul är det? Det är en enorm skillnad att få dela sin hobby med andra likasinnade. Man får massor av inspiration och så är det ju kul att presentera lite av vad man själv åstadkommer också.
Så -varmt välkommen till detta sammanklistrade gäng!!
MvhPontus (själv återfallsbyggare)
Tack Pontus
ja detta verkar ju vara hur bra som helst..och just som du skriver likasinnade..för att för min del så är det ingen i min omgivning som som är intresserad av denna hobby..de flesta prövade mest nån bil eller ett plan i tonåren..
tänkte böja på det jag inhandlade igår.. men jag började lite försiktigt med en enkel och lite billigare först…måste ju säga att det märktes att det var länge sedan man höll på
darrigt och fumligt och bara efter en liten stund var jag tvungen att resa på mig..totalt "otränad"
Se där :)
Ser ju bra ut
Lycka till me fortsättningen
inget avancerat precis men det var precis lagom att börja med :)
kan inte fatta att man blivit så darrhänt.. är det att man är otränad? ..eller kanske åldern?..

De är nog åldern 
Man darrar oxå lite när man målar..
Har du byggt diorama nått ????

Ja åldern tar ut sin rätt, jag brukar fixa ett stöd till handleden (sidan på bygglådan t ex) man blir betydligt stadigare på handen då
# 40
# 41
då var det som jag trodde haha…
jo jag fick hålla mig på bordet när jag målade..å då fick jag ont i nacken..att jag inte tänkte på att lägga nåt på bordet så jag fick upp armarna istället…jag var väl för sugen på att måla
.. tack för tipset..
# 40 jag har testat lite diorama byggen men det blev inte så många och dom blev inget bra heller..tycker väl att mina ideer var hyfsade men då det var när man var yngre så hade man inte kunskap om material osv..sen hade man väl inte tålamod heller för den delen..det skulle vara resultat på en gång annars kvittade det
så det blev mest att jag byggde modellerna..
Ja bygga modeller är kul 
har aldrig provat på att bygga nått diorama än..
Men skulle va kul att få testa på det framöver..
Kan alltid hitta lite gipsplattor mm som finns här då min pappa är en snickare..

Det enda diorama jag byggt var på en frigolitskiva det försvann i något sammanhang jag minns inte hur eller var
#37 Ser ut som en bra början, tycker jag!
Azgaron

Välkommen till forumet Patrick! Är själv en återfallsbyggare som denna gången troligen fastnat permanent i modellhobbyn.
#21 Utsökt val av modeller och färger du köpt!
tack greenhorn..
ja nu verkar det vara allvar igen för min del :)..gäller bara sluta darra på handen
ja tamiya färgerna är nya för mig..har bara målat med humbrol tidigare..men de verkar vara smidiga..

#47 I mina unga dagar målade jag också alltid med Humbrol. Men vid återfallet nu så använder jag mig mest av akrylfärger. Humbrolen tas fram bara vid enstaka tillfällen. Jag föredrar Tamiyas och Vallejos färger.
Är själv lite darrhänt och darrar ännu värre när man försöker koncentrera sig på en pyttedetalj när det ska målas. Själv löser jag det genom att se till att objektet står stadigt eller sitter fast så man kan måla med "dubbelhandsfattning". Funkar prima!
Hejsan och varmt välkommen hit patrik!
jag är också en återfalls förbrytare och känner mer än väl igen det du beskriver men fick mitt återfall för ca 10 år sedan och har väl bättrat på självförtroendet lite i alla fall!
tamiyas panzerIII byggde jag med för ett tag sedan finns en tråd här någonstans en fin lite modell med fin fin passform!
om du inte har bråttom så skicka ett pm om vad du saknar för delar dekaler till tiger har jag i alla fall och även bakhjul fast från en late version men bättre än inget
//pebben

Stefan - Modellbyggare
jajamänsan en av mina gammla synder! tackar för det stefan!
//panzer pebben 
#49 Tack pebben .. ja nu känns det som att det kommer att bli roligt att hålla på igen … det var väl roligt innan också iofs men då var det nog mer tiden som fattades… och det var en fin PIII du visar i din tråd
#50 tack Stefan för länken… där går det minsann finna inspiration 
Annars har det inte blivit nåt målat idag…har fixat en hörna där jag kan sitta med byggandet istället… det var inte så uppskattat att jag satt i köket
….