Modellbygge för dom mindre
Ser ju redit rolit ut Tunnan 
Bra me tillväxt till modellhobbyn oxå..
Får väll kanske hjälpa till nästa ggr då ja ser att ni har mycke att göra..

#4 Ja all hjälp är välkommet
Det var 10st småbyggare ikväll och 2st till anmälde sitt intresse ikväll också.
# 5 Jo vi har startat en hobby/Pysselverksamhet i vår församling i Gullabo/Torsås där det bla lagas mat, spelas innerbandy och pingis, pyssel.
Och så har vi nu för dom lite äldre grabbarna och tjejerna också för den delen startat en modellbyggargrupp.
Och intresset var mycke större än vad vi hade hoppats på.
Första träffen så var vi 3st som byggde, nu nästa gång är vi kanske 10-12st.
Så det växer i ett rasande tempo.

#6 Är det tillsamans med kyrkans unga eller dyligt?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja det är nått liknande, fast vi är en frikyrka (Pingst)
Ja, man hade att göra (puh), jag fick hjälpa till lite här å lite där. Fast jag tycker intresset för flyg verkar lite lågt, mest bilar som gäller. Amerikanska muskelbilar och rallybil (typ Mitsubishi, Peugeot å Citroën).
Jaa, mycke pyssel blev det.

Påminner mig om när jag var sju år och bodde i Trollhättan. I grannskapet fanns det en frikyrka där en eldsjäl som hette Lage samlade ihop traktens slynglar och hade modellbyggarkvällar. Jag minns att modeller, lim och färg osv var gratis. Byggsatser med krigstema var bannlysta men för övrigt fick vi bygga vad vi ville. Det var väl där som mitt intresse för modellbygge väcktes.
Ser mycket trevligt ut! Man får väl hoppas att nån av dem blir mer permanent smittad.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Det är roligt att se att modellbyggandet har en framtid.
Johnny
#11 Samma där jag bodde på 70-80-talet.
Också där en frikyrka (Korskyrkan med okänd livsåskådning) som stod för byggaktiviteterna.
Det fanns väl ett Allmänt förbud ett tag i Sverige mot s.k "krigsleksaker", men flygplan och bilar fick vi bygga.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#14 Så sant angående "krigsleksakerna", man blir lite full i skratt när man tänker tillbaka den perioden under 70-talet. Det fanns dock en leksaksaffär i centrala Trollhättan (minns ej namnet) som sålde Dinky-tanks och Airfix-soldater "under disk". Deras urval byggsatser med militärflyg såldes visserligen "öppet" men alla tyska flygplan hade på kartongen fått hakkorsen och balkkorsen överstrukna med svart tuschpenna. He he, det var tider det! 

Jag känner en familj som på den tiden inte köpte vapenleksaker till sina barn, ända till äldsta grabben hade varit duktig hos tandläkaren och därför fick en summa att köpa en leksak "vilken han ville" utan ett ögonblicks tvekan utropade grabben att han ville ha en "pitol"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ja jag tycker att det kul att dom något yngre killarna vill bygga lite.
Och några av dom bygger även hemma på fritiden iaf
Vi tillåter allt utom stridsvagna i vår bygggrupp.
Modellerna får max kostar 200kr/st

#0-3: Trevliga bilder! Deltagarna verkar ha mycket trevligt och ni verkar ha det svettigt! 
Jo det var allt lite svettigt, och tills nästa gång så har ytterligare 2st anmält sitt intresse för att bygga modeller.
Klart trevligt det här.
Åsså säger de att barn bara glor på teve och spelar dataspel!
Azgaron
Ja det gäller ju deffenetivt inte alla ungdommar inte
Och tur är väl det!
Azgaron
Mycket fint initiativ detta med modellbyggargrupper för unga! När jag var isådär i 10 - 12 årsåldern (mitten -70-talet) var vi några grabbar i Mariefred som startade en egen "modellbyggarklubb". Det något överambitiösa namnet var (jag minns det som igår…) "M.P.M.K" och kan ni gissa vad det stod för? Jo, "Motor Proffsens Modell Klubb"! Jodå, vi dreglade över ärvda Colorod och Wheels och byggde mest roddar o funnycars. Oftast brydde vi oss inte om målning, i alla fall inte av karosserna, men jag minns att man satte en ära i vem som åstadkom det mest färgglada underredet. Massor med Humbrol metallicfärger, blått, rött, guld, grönt. Vi ordnade faktiskt en ehgen utställning i morsans målarateljé på vår bakgård och blev faktiskt omskrivna i lokalblaskan! Sen var vi ännu malligare "motorproffs" och satte dubbla smattror på hojarna.
Det våra föräldrar oroade sig mest för minns jag var inte de eventuella militärbyggsatser vi alternerade med mellan Funnycarsen, utan det var LIMMET som var den stora boven. Tydligen var nån aktuell debatt på TV (?) om sniffning o dyl och hur GIFTIGA dessa modellimmer var och att unga riskerade BESTÅENDE HJÄRNSKADOR. Hugaligen. Märkligt att man är såpass vid sina sinnens fulla bruk som man är…
Ja, det var tider det. Kul att ta del av era gamla modellminnen.
Pontus
Jotack! Den limdebatten orsakade att farsan minnsan kommit på varför jag hade så dåliga betyg, och förbjöd mig att bygga modeller! Jag fortsatte i smyg! N.Nu..Nu.nu…h-har d-d-d-det inte h-h-hämmat m-m-mig p-på nnnnått vis!
Azgaron

Fanns ingen modellbyggarklubb i mina trakter när jag var grabb, modellbyggarintresset väcktes av min far som byggde lite, jag passerade snabbt honom i erfarenhet och fyllde mitt rum med modeller under protester från främst min mor "du skall ju få plats själv också" vem bryr sig om sådana petitesser?
He He ..precis
Tycker mig känna igen det där snacket.
Bara man tar sig fram till datorn, byggbordet och sängen så är det grönt. 
Precis som Starhawk har jag mina första modellbyggarminnen dels från morfar som byggde små leksaker, modellfartyg m.m i sitt speciellt doftande källarhobbyrum (helig mark) samt från min egen farsa, som om jag inte minns fel pulade ihop ett par riktigt maffiga bilbyggsatser (men har inget minne av att han målade nån av dem) -jag tror det ena var en Jaguar SS och den andra en Mercedes SSK. De måste ha varit i skala 1:18 eller liknande (eller var det bara jag som var mindre då?) Tänk om de hade sparats till eftervärlden…
Pontus

Min farsa byggde mest flyg, dom sista han byggde efter ett låååångt uppehåll var en samling Tunnan-Gripen som han visserligen målade lite grann men bara ett tunt lager så det blev inget vidare, had dog i Torsdags och när jag kollade i lägenheten så fanns dom inte kvar, han slängde alltför mycket grejor den sista tiden…
Tråkigt starhawk, jag beklagar sorgen. 
Ja de var tråkigit att höra Starhawk 
Tråkigt att höra, Starhawk!
Azgaron

Jag beklagar! Tråkigt att höra.

Tack för deltagandet, det är alltid svårt när en förälder går bort, även om det var väntat