Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 1041 ggr
Svake
0

En åt gången.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte skrivit så mycket  här på senare tid, varit upptagen man, men dags att visa vad jag håller på med. Jo jag kom att tänka på att jag inte gjorde en enda 72 skala Starfighter färdig förra året, dags att reparera det misstaget med att ta upp ett objekt som legat och dratt sig för länge. En F-104S i special målning ska det bliva, med Tauro  dekaler. Satte dit glasdelarna igår kväll så nu är det nära målningen. Inga konstigeter där, kropp och vingar gråa, fena och vingtankar svarta, lätt som en plätt, men jag vet att f-n lurar bakom hörnet vad gäller mig och målning, men skam den som ger sig. Så här ser den ut idag. Har en F-104C och en F-104G på gång oxå, ska bli klara eftersom, bara den här nu blir klar någon gång. Så alla andra objekt får ligga och surna till, nöden har ingen lag om man nu ska ha klart någonting. Men stoppa inköpen kommer aldrig på frågan, man är väll normal, eller?

Sven-Åke

Azgaron
0

Tjusigt, Sven-Åke! Jag får en bestämd känsla av att du gillar F-104or! Glad Jag har ett gäng bilder bla på en Kanadensisk kärra om det kan vara av intresse?!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

PonCar
0

Intressant plan det där. Fattar inte hur det kunde flyga egentligen -vingarna är ju obefintliga! Måste ha varit som att försöka manövrera en missil…FundersamPOntus

StefanW
0

#0 Kul att höra ifrån dig! Är nyfiken på vad det blir av denna Starfighter! Och vad gäller inköpen så är du helt normal!

Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ser lika bra ut som vanligt!  stoppa inköpen kommer ju inte på frågan! själv ser jag dom som pensions sparande! Flört

//pebben

Svake
0

Tack Azgaron men bilder har jag allt för många. F-104an var inte förlåtande, den krävde full konsentration hele tiden, det var som att köra en F1 i full fart hela tiden, enligt italienska piloter. Dom små läckra vingarna gör skapelsen, en unik konstruktion. Planet var en intersepter, man fruktade dom ryska snabba bombplanen på 50 talet och måste ha ett motvapen. Planet hade en kort tid i frontlinjen, var med under Kuba krisen och senare i Vietnam som eskortplan för radarplan som flög nära kusten, inga NV plan gick upp när dom var med. Senare gjorde dom tjänst som bombplan, flög från Udorn i Thailand till Nordvietnam, gjorde mycket bra ifrån sig med mycket god precision. Detta är i korta drag deras USA historia. Uppgraderad gjorde sedan tjänst in på 2000talet, men det är en annan historia.

[Tunnan]
0

Ja Starfighten är grymt häftigt plan, och det var som du säger inte lättfluget utan den slåg piloten på fingrarna direkt om han gjorde nått misstag.
Klart respektingivande är det också.Glad

ElLobo
0

Ett myckert läckert plan, Starfightern!

[Henke29]
0

Snyft har ingen modell av detta vackra plan Gråter

ElLobo
0

#8: Inte över … Flört

[Henke29]
0

Hehe nej de kanske blir nån i Liden om dom har nån på Lager Skrattande

starhawk
0

Starfightern har med viss rätt kallats en "bevingad missil".

Till historien hör att åtskilliga tyska plan störtade, det visade sig att Lockheed hade överdrivit lastkapaciteten för att få ordern, med katastrofala resultat!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Svake
0

Så var det en hel del målat, som stort fattas bara det vita under radomen och glasfiberplattan på ryggåsen. Sedan kommer det trixiga att få dit alla små plastglas, fyra bak och två på luftintagen, brukar snäppa iväg, dom är ju pyttesmå. Dekalerna är en historia för sig, nationalitets märkena är ok men bara två  finns med på arket, ska vara sex stycken. Arket kommer från Tauro Decals i Italien, dom har inte sett kärran helt syns det. Dom ger oxå ut flera dekalark med massor av, jag kallar dom NM, men då är dom tyvär för stora. De enda som jag skule kunna använda hör till en AV-8B Harrier, de har den rätta storleken. Men som sagt vänner är bra att ha och jag har en i Milano och i hans byggclub finns en som tillverkar dekaler, snacka om tur, och han har lovat att gör sex NM åt mig + att förse mig med dekalerna till 999 Starfightern, i 72 skala, röd med vit fena och grann häst på, så det ser ljust ut. Skit bara med alla Tauro dekaler man trodde på, men ok är man inte så skitnoga så duger dom nog. Dom ska vara ca 4.2 och Tauros är ca 5.3, på ett så litet plan som F-104 märks det, om man vet om det. 

Sven-Åke

StefanW
0

#12 Det går framåt! Dekaler är ett ämne som man kan säga mycket om! Det vore något att kunna skriva ut egna dekaler, har själv en önskelista på dekaler som inte finns…än…om de någonsin dyker upp!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ser bra ut Sven-Åke!

Kul att höra att det löser sig med dekalerna!

Azgaron

[Henke29]
0

Ser jättebra ut Skrattande

ElLobo
0

#12: Snyggt bygge Sven-Åke!

Svake
0

Så var undersidan på radomen och antennpanelen på ryggåsen målade, det rör på sig.

Sven-Åke

[Henke29]
0

Ser bra ut Svake Skrattande

Azgaron
0

Ser fint ut Sven-Åke! Kul när det går framåt!

Azgaron

gigabyte
0

En snygg sak ,fina smala linjer ,förstår att den ,som jag har läst här, inte var förlåtande vid pilotmisstag , hur som helst, så har du gjort ett snyggt jobb svake!!!

Svake
0

Tack för alla vackra ord, bygget har en hel del kvar men vilar ett par dagar. Jo så ska den förhoppningsvis se ut när den är klar.

Sven-Åke

Svake
0

Vill inte verka tjatig med min Starfighter men har satt dit alla lampglas i kroppen och tog lite macro bilder, test med kameran. Dessa små delar är svåra att handskas med men jag tappade bara bort en som jag till min glädje återfann. Det gäller att ha good syn eller som jag förstorningsglas och läsglasögon, ala Clas Olsson, en massa flyt och goda nerver. Fick borra upp hålen eftersom delarna är så små så att de är inte till att styra, det gick bra.

Sven-Åke

Svake
0

åsså nästa.

Svake
0

åsså det sista för nu

Azgaron
0

Ser bra ut, men pilligt värre!

Azgaron

TommiN
0

Det verkar pilligt Svake,men det är det väl värtGlad

[Tunnan]
0

Gäller att vara stadig på handen där. Glad

Svake
0

Det rullar på, har kommit en bit på vägen idag, kul när man börjar se en helhet.

Sven-Åke

gigabyte
0

Snyggt svake, fina linjer o fint målad.

WildeSau
0

#28 Snygg kärra.

#12 Hur har det gått med dekalerna?
Kollade igenom dekalerna som följde med min Revell Eurofighter.
Även den från 4° Stormo och där följer det med nationalitets- beteckningar ca 4mm i diameter.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

#28 Artar sig fint, Sven-Åke!

#30 Inte vidare värst stora precis!

Azgaron

[Orso]
0

Jag har aldrig byggt någon Starfighter men jag blir sugen när jag ser din. Den ser bra ut.
Kan du rekommendera en lättbyggd i 1/72. Det har varit lite väl mycket kapa och montera ihop igen på sista tiden så man skulle behöva något mera lättbyggt som omväxling.

Men jag förstår inte rubriken: En åt gången. Kan man bygga så?
Själv bygger jag på åtta Fokker Triplan. 
Varför?
Jag hade inte fler hemma.

Orso

StefanW
0

#32.2 Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Svake
0

Trevligt att ni gillar min F-104, jo det ska komma sådana dekaler från Italien, kan ta lite tid men det ger sig. Jo har man över 20 modeller på gång så blir det varken hackat eller malet, hade till slut ingen aning var vissa modellers delar eller dekaler låg någonstans, det blev liksom för jobbigt att inte ha koll på vad man håller på med och att se halvfärdiga objekt överallt. Jo ESCI hade en fin byggsats i 72 skala som nyutgivits av Italeri, AMT gav oxå ut den men den är svårare att få tag i men den är mera värd att få tag i för den har en Martin Baker stol för tyska och italienska Starfighters + lite annat. Revell och Monogram gav ut en oxå, har sina fel men blir en fin modell med lite pyssel. Har man Starfightern som favorit att bygga så har man ett par varianter att välja mellan, en massa länder flög den, massor av dekaler, finns i alla skalor utan 24 skalan, det är väll bara att hoppas på Trumpeter, hehe.

Sven-Åke

[Henke29]
0

Ja den är verkligen fin din Starfighter :)
Kommer nog att satsa på en Italeri framöver..
Skulle oxå vilja bygga en Starfighter..

Svake
0

Så fick jag äntligen dit några dekaler.

Sven-Åke

Azgaron
0

Sedär, det blev ju snyggt!

Azgaron

[Henke29]
0

Mycke fin tycker jag :)

Henke

[Tunnan]
0

En läcker 104a Svake

starhawk
0

Om du målar det där i rumpan på den gul-vit så blir det en bra bild Glad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus