Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1623 ggr
starhawk
0

Auktion?

När man startar en auktion så skall väl utgångsbudet vara rätt lågt, nu såg jag "min" Tiger I (den jag bygger just nu, bl a) för 275:-, jag köpte den ny över disk för 280:- Förvånad då frågar man sig om det är en auktion eller helt enkelt försäljning av nya prylar med förhoppning att priset skall drivas upp Penga mun

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
0

Tja, utgångspriset är väl många gånger en fråga om vad säljaren önskar få betalt. Ett lågt utgångspris gör ju att varan kanske stiger raskt i pris, men trots allt kanske inte kommer upp i önskat saluvärde.

Tittar man sedan på budgivning av modeller, så är det många gånger så att väldigt många köpare är "lata" och inte ids göra en sökning för att kolla priser utan av bekvämlighet budar på en auktionssajt.

Och så är det ju den gamla sanningen om tillgång och efterfrågan som styr i mångt och mycket.

ElLobo
0

Några intressanta priser på auktionssajter (hämtade från ScaleRacers Forum):

Tradera

Volkswagen Bubbla i oöppnad förpackning

Volkswagen Bubbla i oöppnad förpackning

Högsta bud: 465 kr
Utropspris: 200 kr

ElLobo
0

Tradera

AMT , 1959 CHRYSLER IMPERIAL

AMT , 1959 CHRYSLER IMPERIAL

Högsta bud: 641 kr
Utropspris: 220 kr

ElLobo
0

eBay USA

1969 Dodge Coronet Convertible Model In Box - PROMO

Winning bid: US $2,125.00

Azgaron
0

Jösses! Det är ju inte klokt ju!

Det är ju alltid en risk att ha ett lågt startbud. Med lite otur kanske man bara får ett bud, men sen har det ju hänt att vissa auktioner dragit iväg rent sanslöst, som de här ovan.

Som i det exemplet du nämner skulle jag hellre betala för den över disk. Ärligast borde ju vara ifall säljaren satte ett rimligt köp nu pris eller satte den i direktauktionerna om priset ligger så nära marknadspriset.

Jag tycker att det är konstigt att folk inte tar sig tid att kolla lite innan de bjuder, fast man vet ju inte, de kanske inte vet var de ska kolla. Inte så lätt kanske om man ska köpa nått som man inte känner till ordentligt. Man kanske vill ge bort det i present tex.

Sen finns det otroligt fräcka säljare också som snubben som satt ut en vanlig mungiga som man normalt kan hitta billigt på muséer och marknader. Han ville ha 300:-!!! Det är vad en proffsgjord mungiga kostar ungefär.

Ibland om man har tur, kan man ju komma undan med en krona eller en cent! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

Ja, letar man efter och köper man en sak som present, så är det inte alltid lätt att veta var man ska söka efter bra priser, men det finns ju sökmotorer som man kan ta hjälp av.

När man ser en del auktioner så vet man inte vem som är dummast; en säljare som har ett startbud på en begagnad sak som är högre än nypriset i en affär, eller den köpare som faktiskt lägger ett bud på den saken … Fundersam

Azgaron
0

Hehe, nä det kan man ju fråga sig! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Jag har sett DVD:er på Tradera med utgångspris över vad Ginza tar för dem, man undrar vad köparen tänker på, man får väl kolla först

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Ante018
0

1:bilarna som visas här i tråden är sålda till ngn som inte har en aning om vad dom står i eller som har en lika bil i 1/1,där av klippet för säljaren…..

Har märkt att folk inte kollar vad en vara kostar ny,ett ex: en ny snowcap till Volvo 740 kostar på Volvo ca:130kr,en beg på tardera kan gå på över 300kr,jag tippar på att man som köpare lätt kan dras med i budgivningen när man sitter hemma och fantiserarPenga mun