Biltema färg
Har mest använt mig av tamiyas sprayburkar men testade att rubba upp en gammal modell målad med biltemas färg och den blev riktigt blank. så nu har jag använt biltemas hobbysrprayfärger på två modeller med fint resultat, frågan kommer här: hur lång tid brukar det ta för den att gasa ur så att man kan polera upp den?

Hmmm…..!?
Jag har nog låtit mina biltemalacker varit en vecka eller kanske två. Fast jag har hittills bara använt klarlacken som slutprodukt och deras mattvita som primer/bas. Ett aber med klarlacken är att den gulnar så den straffar ut sig själv på vita lackeringar, i övrigt är den väl ok.
Niclas
Tänkte spraya lite Biltema färg på ett kommande projekt och blev lite nyfiken bara, dels om det är en dålig idé och dels vad ni pratar om när ni skriver "gasa ur" och "polera upp den"
Blir deras klarlack gul??
Man vill ju veta i förväg så man inte snålar på fel ställe :)
/Hylsan

#2: Jag har hört flera säga att klarlacken gulnar, men har inte prövat den själv. Däremot har jag använt deras primer med gott resultat. Ska införskaffa deras mattvita nästa gång jag har vägarna förbi en butik.

Tjenixen!
Angående den gulnande klarlacken så är det så att all klarlack på petroleumbas gulnar. Vill man vara säker på små sådana förändringar så ska man köra med akryl eller lackfärger istället.
Bilden här nedan visar hur vit bilen var innan klarlack, just denna blev klarlackad med Plastic Paddings alkydklarlack men den beter sig precis likadant som Biltemas klarlack på sprayburk.
Följ denna länk för färdigbilder med gulnad klarlack istället för en kritvit bil som den var från början.
Niclas