eBay-bojkott
eBay har med sin nye chef i spetsen gått ut med att det nu ska bli ändringar på den "loppmarknad" som han inte vill vara en del av!
Bl a ska avgifterna vid försäljning ökas ännu mer, det ska inte vara möjligt att lämna neutrala eller negativa omdömen och lite andra saker. Chefen för eBay har gått ut och sagt att han inte bryr sig så mycket om annat än att tjäna pengar på säljare och köpare som tydligen inte är speciellt mycket värda för honom.
Azgaron har tipsat om att det på ett flertal olika modellbyggarforum (och det sprider sig för varje dag) nu går ut uppmaningar till byggare om en bojkott av eBay-företagen åtminstone under tiden 18-25 februari men gärna ännu längre.
Detta medför en bojkott av alla eBay-företag, alltså även PayPal (som nu ska kunna hålla kvar köparnas pengar i 21 dagar för att tjäna ränta) och Tradera!
Målet med bojkotten är att göra eBay medvetna om att utan säljare har de ingen marknad, och därmed får de inga som helst inkomster. Och som Azgaron säger "Tycker inte att de ska kunna behandla oss hur som helst och bara betrakta oss som nått slags skit som bara duger att tjäna pengar på".
Jag och StefanW har full sympati för tanken att göra något och en bojkott verkar mer än motiverad!
Vi (från Modellbygge iFokus sida) uppmanar er emellertid inte att på något sätt aktivt delta i bojkotten, utan det är istället något ni själva får ta ställning till!
Vi har i alla fall nu informerat om vad som diskuteras på andra forum.
www.youtube.com/watch?v=23TomS5--nQ&feature=related " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Youtube
Väl skrivet, ElLobo!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#1: Tack!

Jag har läst att det är flera företag som har nätbutiker på eBay, nu tar och lägger ner eller flyttar den verksamheten eftersom det med den nya avgiftshöjningen kommer att bli omöjligt för dem att sälja något.
Amazon.com hade vid senaste mätningen gått förbi eBay vad gäller försäljning.
Hallå där
Va tråkit me Ebay tycker jag..
Men ja tänker inte gynna Ebay mer..

Fasiken också, jag har ett bud som går ut den 22 det är nästan så att man hoppas att någon bjuder över!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ja, det är ju lite trist utveckling tycker jag, annars är ju både ebay och tradera bra idéer som kunde vara både säljare och köpare till gagn.
Hoppas att bojkotten känns tillräckligt för att de ska inse att vi inte bara är "noise"!
Nä, man kanske skulle ta och titta närmare på Amazon.com men sen återstår ju betalningsalternativen ifall man skippar PayPal.
Azgaron

Ja, PayPal har ju varit ett mycket smidigt sätt att skicka pengar mellan köpare och säljare. Det kanske bara återstår ren kortbetalning, men då försvinner ju alla "tillfällighetsobjekt" eftersom det förmodligen bara blir företag kvar då.
Man kan ju göra banköverföringar iaf inom europa/EU med BIC/IBAN men tydligen är det olika avgifter beroende på vilken bank man anlitar. Det kostade mig 10:- att skicka till en snubbe i England, men hos honom hade de dragit 2 pund av de fyra jag skickat 
I och med att det är så många som använder PP så tycker man ju att de borde tjäna tillräckligt mycket pengar, likaså evilbay, utan att behöva höja några avgifter.
Azgaron

Ja, inom EU går ju rätt smidigt, men det finns ju en del länder som inte är medlemmar där, Norge t ex. Då blir det genast mycket dyrare. Jag har för mig att det kostade 150 kr när jag betalade TommiN:s Richelieu … 
Usch å fy! Ja det var minsann inte billigt! Det är väl just vid såna tillällen PP är till sin fördel då de inte på långa vägar har så höga avgifter. Sen hur mycket de tar ut av ebaysäljare vet jag inte. Nån som har provat Bidpay?
Azgaron

#10: Inte jag ännu, men nu får man väl börja titta på sådana alternativ.

Fast jag läste precis att Bidpay numera har lagt ned verksamheten. De slog igen vid årsskiftet!
Så var det med den möjligheten! 
Typiskt!
Azgaron
Känner igen det, men har inte heller provat!
Azgaron

Jag tycker att en bojkott mot dessa företag är en bra ide! Man börjar bli trött på att endast betraktas som en jäkla mjölkkossa av företag! Synd bara att Tradera ingår i Ebay. Tycker att det är roligt att handla där! Men, man får väl hålla sig ett tag.
Jaha då stänger jag ned alla mina auktioner på tradera nu.
För till sånna skitskallar vill man ju inte bidra med några pengar.
Förbaskat åxå, detta som var så bra innan.
Hur kan en människa blir sån???
Åååååhhh, jag blir så arg när jag tänke på´t 
tycker det är dyrt att sälja på tradera som det är nu! inte auktions priset utan att dom ska ha provision på det lilla man ev tjänar!
sedan är det så här att det finns personer som under lång tid sitter och blåser folk utan att dom gör ett smack! själv blev jag avstängd jag vägrade att betala en räkning som var felaktig då dom drog in en auktion och sedan krävde betalt för den. men vi satt och skickade e-mail till verandra så jag trodde vi kunnde komma överäns men inte då! till råga på eländet stängde dom mitt konto typ nån timme innan flera auktioner gick ut! det drabbade inte mig speciellt men jag tycker synd om budgivarna!
tänk er själva ni sätter er och ska se om ni gorde nått klipp och allt är borta!? det är rättvisa det! se till att oskyldiga drabas! men att strunta i att skicka grejor eller skicka tomma lådor är helt ok!? så en bojkott har jag inga större problem med men tycker det är tråkigt då det faktiskt finns många bra handlare där typ ztriker och keksab osv
//pebben

Har blivt varnad för "ztriker" av en modellbyggarvän och han skrev följande till mej:
Har haft jordens strul med denna säljare. Det som händer är att efter auktionsvinst, beställer han varan från Hong Kong (typ Lucky). Ber er vänta 3-4 veckor och säger inget förräns efter betalning. Varan uppges dock i auktionen finnas redo för omedelbar avsändning. Vill ni ha modellerna snabbt så glöm denna kille. Nick : Ztriker Jag fick dock mina pengar tillbaka.
Sen är det upp till var och en att bedöma om ni vill handla. Får väl hoppas att någon har haft bättre erfarenhet av säljaren.
Jan "NASA" Berglund
"den här är en annan, en Airfix"
#19 när jag hanlade av honom oå fick jag den efter ca 2 dagar

#19 och 20: Jag fick följande besked av honom:
jag skickar modellen från min kontakt i Hong-Kong. Detta pga att hålla nere priserna på en rimlig nivå.
Leveransen tar mellan 12-16 arbetsdagar.

Har själv haft strul med eBay. Jag vann en auktion av en säljare som jag efteråt anade bjöd på sina egna auktioner för att trissa upp priset. Han hade ett annat konto med nästan samma namn (smart va). Jag tipsade eBay om detta och dom bekräftade det genom att kolla hans ip-adress. MEN dom krävde ändå att jag skulle betala auktionen och var skyldig att göra så enligt amerikansk konsumentlag. Dom hävdade nämligen att någon annan person i hans hem kunde ha ett eget konto och att det därmed inte gick att bevisa att säljaren hade två egna konton…öhh. Jag svarade (ska inte återge exakta orden pga minderåriga kan läsa detta forum, ha ha) men jag berättade i lite bryska ordalag att amerikansk lag inte gäller mig pga jag bor i sverige och önskade dom lycka till om dom ville stämma mig. Därefter avslutade jag mitt medlemskap i både eBay och PayPal. Dock är jag tillsvidare medlem hos Tradera, men börjar dom med liknande policy som eBay har dom tappat en medlem till.

#22. Sannerligen bedrövligt! Man ska inte behöva ta allt från stormogulerna. Vi som konsumenter har mer makt än vi tror! Det gäller bara att visa dem, vilka som betalar deras välmående liv. Bojkotta!
Har nu köpt från Lukymodels en tamia puma för 26 dollar i svedaliska kr 156 inkfrakt ,så en T34 från dragon för 34 usdollar gånger 6 204 kr ink frakt samma byggsats som zinker går som start bud 275

En liten knuff uppåt i listan! 
Ja, nu är det ju dags!
Azgaron
Jepp, jag har stoppat alla mina auktioner på tradera nu, förutom dom som är bud laggda på.
Nån ordning får det väl vara på storgubbarna
Men som sagt, inga säljare-inga köpare…inga köpare-inga pengar till ägaren

#28. Grattis! Vilket trevligt inköp!

#28 NicePrice!
Intressant modell!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Grattis till köpet Raldor ,men är det inte lite lurigt att köpa från kina på ebay? ,eller är jag lite fördomsfull nu, vad har ni för erf av köp där i från ?

#31: Ja min Isherman kom ju från Kina, visserligen var det förmedlat via Ztriker men paketet kom raka spåret från Hongkong och det var väl packat och kom ju rekommenderat så att det inte skulle komma bort på vägen, så jag är nöjd

#31 Jag var lite fundersam själv först. Men jag tänkte jag skulle testa. Första köpet var några figurer i 1/35 från Shanghai. Jag använde Pay-Pal och hade inga problem. Det tog ca 3 veckor innan figurerna kom. M40 kom från Anhui Province i Kina (vart det nu ligger) och tog 2 veckor. Inte heller här var det några problem.
I bägge fallen är det handlare som lägger grejerna. I det första fallet misstänker jag starkt att det rör sig om kopior. Men figurerna som jag fick var av högsta kvalitet.
Bägge inköpen gjordes innan det blev tal om bojkott.

Tja, jag la ett bud innan jag visste om bojkotten, och nu vann jag, väldigt billigt i och för sig