Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 1251 ggr
starhawk
0

Tiger I Early production

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja eftersom alla andra bygger Tigrar så sätter väl jag igång med min också, den här plockade jag girigt upp på Bovington Camp tanksmuseum i somras

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=9a16e03e-1467-43c3-9655-f606c9bc2f41&Filename=Tiger 1.jpg)

Svängarmarna och bottenluckorna är på plats

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e816e817-e3a5-466a-a649-2246879cf140&Filename=Tiger 2.jpg)

Jag har inte nämnt något gruppbygge eftersom jag bygger när jag känner för det, det kan alltså ta tid

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
0

Så du är också i pansarträsket?
Ska bli trevligt att följa även detta bygget.
Ja jag köpte min första tanks nu i Fredags, får se när man ta itu me den.Glad

Sven-Erik
0

Välkommen i pansar-gänget! Verkar vara en fin Tiger du köpt!
Bygg du när lusten faller på och ha så kul! Skrattande

[Henke29]
0

En sånn har ja bjudit på nu :)
Tradera..
Ska bli kul att se sen när du kommer framåt :)

starhawk
0

#2: Välkommen i pansargänget! Blir man det när man bygger en stridsvagn på forumet? Annars så är jag ingen nybörjare på pansarfronten, här är min samling (dom som fortfarande är kvar)

Det är en del som inte finns kvar, bl a två Shermans och den största, en radiostyrd Leopard i skala 1/16 sålde jag i somras på Tradera

Sven-Erik
0

#4. Där ser man! Hade inte en aning om att du vadat i lerträsket tidigare. Finfina pansarvagnar du byggt!

[Tunnan]
0

Ja dom var ju riktigt fina
Vad jag vet så har du bara byggt flyplan här på forumet så jag visste inte att du även bygger pansar.
Men jag har ju inte varit med här så länge så jag har ju inte sett allt.

Azgaron
0

Ser ju ut som en trevlig Tigerbyggsats!

Nä, jag har hittils bara sett plan och SF så pansaret var en nyhet! De såg ju fina ut Starhawk!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Nåja jag har ju byggt två rymdskepp och en ubåt här på forumet, till tidigare synder hör även bilar och båtar, för att inte tala om figurer, jag har en rikhaltig samling från mina dagar som rollspelare, både som Gamemaster och spelare, men det är ju lite tveksamt om dom räknas, det är ju nästan bara målande, liksom stridsvagnarna i skala 1/300, även där har jag en rikhaltig samling

starhawk
0

Hjulupphängning, hmm fast den var visst rätt skön, ända tills den träffade den ryska vintern

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e93fa73a-2973-49e1-b907-6a05c4d83c2b&Filename=Tiger 3.jpg)

gigabyte
0

Lycka till med din tiger ,fina stridsvangnar du har starhawk, kul att se att du har lite träskgener i dig ;o)

Azgaron
0

Ser bra ut Starhawk!

Hade bestämt för mig att jag skrev ett svar tidigare, men jag måste ha missat att skicka det eller nått Förvånad

Vad var du Gamemaster i? Själv har jag en byrålåda med det mesta i från D&D till Paranoia och TMNT. Fast numera bara ligger det där och skräpar.

Azgaron

starhawk
0

#11: Jag var Gamemaster i Space Opera, jodå det står en del grejor i bokhyllan och skräpar

[Henke29]
0

Nu hänger ja inte redit me men va är Gamemaster ??
De verkar som nått spel typ ???

starhawk
0

#13: En Gamemaster sköter världen som spelarna agerar i i ett rollspel.

Nu är hela hjulupphängningen på plats, det gick ju rätt smidigt!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e1a83e7c-1110-414a-9a9b-babbcbd189c7&Filename=Tiger 4.jpg)

[Henke29]
0

Aha okej då vet ja :)

Ser bra ut de där Starhwak :)

Azgaron
0

#12 Space Opera är inget jag känner igen, men å andra sidan finns/fanns det ju en hel drös olika rollspel.

#14 Sådär, båda sidor på plats! Målar du gummit sen?

Azgaron

starhawk
0

#16: Space Opera var ett mer vällfyllt system som fick det mer kända Traveller att likna ett skelett

Nja, jag vet inte, tror jag drar på grundfärgen först sen blir det gummit, så länge alla hjulen snurrar är det lättare att måla gummit, men först skall torsionsstavarna dit. Det är lite löjligt eftersom dom inte syns på den färdiga modellen men jag tänker ändå sätta dit dom, dom kanske ger stadga åt bottenplattan Skrattande

Azgaron
0

Låter väldigt intressant! Lite synd att man inte spelar längre, för det hade varit kul att kolla lite närmre på.

Jo, jag menade ju efter grundfärgen, fast ibland glömmer jag att vara tillräckligt tydlig. Jo det är ju en fördel att hjulen kan snurra.

Kul detalj med torionsstavarna, fast de inte syns som sagt. Kungstigern jag sålde hade fungerande fjädring.

Azgaron

starhawk
0

Jo det var kul på den tiden! men det gäller ju att få ihop ett gäng

Jo när hjulen snurrar är det ju enklare att måla gummit och få ett snyggt resultat

Den tidigare nämnda Leoparden i skala 1/16 hade givetvis också fungerande torsionsfjädring, knepigt system det där

Azgaron
0

Jo, så sant,man får ju vara några stycken, annars blir det ju inte så kul.

Ett tips jag fått, är att göra som vid en wash. På ett enkelt sätt får man innerkanten mot fälgen målad utan att riskera att måla över.

Jo, det kan jag ju tänka mig att den hade. I och med att den var radiostyrd så fyller det ju en funktion också. HAr för maig att man kunde ha motorer till kungstigern ocskå.

Azgaron

starhawk
0

Jag hade vissa funderingar på att köpa Tamiyas Tiger I för radiostyrning, du vet den med rekylerande kanon, autentiskt motorljud och allt, men det hade innebärt en ny radiostyrningsutrustning för den krävde minst fyra kanaler och så var den väldigt dyyyyr, och eftersom jag ändå inte använde den radiostyrning jag då hade fick det vara

Azgaron
0

Jo, det hade nog varit kul, men det kostar ju en slant som sagt! Speciellt om det behövs ny utrustning också.

Azgaron

starhawk
0

Nu har torsionsfjädringen kommit på plats, det är nästan lite synd att den inte kommer att synas på den färdiga modellen

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e47a6150-ad2f-42ac-8dd5-be2c72e0418d&Filename=Tiger 5.jpg)