Rengöring av Airbrusch
Finns/ska/behövs det "specialmedel" för att rengöra Airbruschsprutan efter "färdig-användning" ?? Använder helst/mest vattenspädbara lacker men ibland även annat. Tar sprutan skada av thinner? Pentti.

Nej,beror på vad din spruta är gjord av.Mistänker att den är gjord av metall.
//AlliN
Visst är den i metall,men hur går det med packningar o tätningar?

vist ja förlåt tänkte inte på det
//AlliN

Vad jag har märkt så har inte mina packningar tagit skada än av thinner iallafall,men det kan nog vara att det tär lite på packningarna,men dom är det ju bara att byta ut sen när det behövs.

Om jag kör med akrylfärger så brukar jag köra igenom fönsterputs innan jag plockar isär den.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

En liten fråga,men finns något annat äm asiton som löser upp nagellack i en airbrusch?
//AlliN

#6 En fråga till våran professor, han har lackat med nagellack!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#6: Jag känner inte till något annat än aceton när det gäller nagellack. För mig är det inte något problem eftersom inga packningar berörs när jag gör ren min "airbrusch"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag brukar göra en "stor-röjning" av min spruta ungefär 1 gång/månad. Först kör jag igenom med fönsterputs, sedan plockar jag isär sprutan, noggran med att ta bort alla gummipackningar! När sprutan är isärplockad så lägger jag delarna i Mr Muscle ugnsrengöring ett par timmar, sedan är det bara att spola rent under kranen och sprutan är som ny!

Jag avslutar sprayandet med att spaya thinner sen är sprutan som ny!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag använder Humbrolfärger och kör igenom rikligt med thinner efter varje gång. Det funkar bra tycker jag. Får se i längden vad packningarna tycker. Jag såg något tips någonstans om att putsa med Häxans silverputs vilket skulle göra att färgen inte fick så bra fästa i sprutan. Har inte hunnit pröva det själv men tycker det låter som en bra idé värd att testa.

Håller med Starhawk o Elmis,efter varje användning spruta igenom thinner.