Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1123 ggr
pebben
0

TIGER I

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

henke undrade om tiger var en bra tank? och med tanke på hur det har diskuterats fram och tillbaka tänkte jag att det kunde få en egen tråd!

siffrorna gäller tigerI early!

beväpning 88mm kwk 36 L/56 kanon
2x7.92 mg34
längd 8.45m brädd 3,7m höjd 2,93m
fart ca 38 km på väg
vikt 56 ton
motor 12 cyl maybach på 650 hk
tank 534 lit
räckvid 140km (väg)
besättning 5 man
ammo föråd 92 granater,  dock var det vanligt att när dom gick i strid så tog dom med lite extra och la där det gick!
pansar ja det är ju olika på varje del på vagnen men i fronten var det 100mm

men hadde tigern några tänder att bita med? tja med en pg 40 ska den klara av 110mm på 2000m  och mot en sådan eldstyrka hadde dom allierade inget att sätta emot dom hadde heller ingen tank som klarade att penitrera 1oomm pansar!  (detta gäller när tigern kom)

men den hadde ju lite nackdelar också mekaniska problem var inte ovanliga tornet svängde långsamt vikten medförde problem även brädden den kunde inte transpoteras på järnväg utan att man bytte larvband och med tanke på att ett band vägde ca 1 ton så var det nog ett skojigt jobb!  det var också en svårtillvärkad och dyr vagn att tillvärka och det fanns alldrig tillräckligt många av dom.

sedan kan man diskutera för och emot i evighet  men när tiger dok upp i öknen -42 då sprang engelsmännen

//pebben 

Azgaron
0

Ja, Tigern var nog en ganska formidabel motståndare! Kul att du plockat fram lite fakta pebben!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Tja det var några engelsmän som inte sprang, dom bemannade en sexpundig anti-tank kanon, dom lät den passera sen sköt dom ett skott som träffade i tornkransen och spärrade tornet besättningen valde att överge vagnen och engelsmännen hade därmed sin första Tiger att studera

Men i spelsammanhang är Tigern bland det bästa som finns, nackdelarna är ju svåra att lägga in utom torn-rotationen och hastigheten förstås, fast jag har besegrat åtskilliga med hjälp av Hellcat, sätter man in tre mot en Tiger så får man alltid en i rumpan på den!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

pebben
0

jo vagn nr 131 som finns än i dag i museum i england i renoverat och körbart skick! och utvärderingen ledde fram till firefly och black prince och senare då comet  det 2 första hop plock inget ont om firefly men den kunnde inte mäta sig med tigern den kunnde slå ut en tiger men tigern kunnde plocka den på längre avstånd har faktiskt varit i en firefly och man får nästan panik i tornet det är väldigt trångt och nu är jag smal men den var nog helt nödvändig om inte annat för moralens skull  det var ju allt i tankväg dom hadde  när sedan cometen kom fanns det inte så mycket kvar av tiger förbanden har inte lyckats hitta nått om nått möte mellan dom äns! det innebär ju inte att det inte hännde iofs

( att engelsmännen sprang har jag tagit från en intervju med en engelsman från ökenråtterna )

//pebben

pebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kisse i sandlädan! Glad

//pebben

Sven-Erik
0

#4. hehe…fin kisse! Fot i munnnen

gigabyte
0

Kamelen ser ut att lägga ett asgarv ,ser för kul ut ,han tänker vilken ful kamel hane o vilken hårigdolme

Sven-Erik
0

#6. Hahaa! Skrattande

[Henke29]
0

Tackar för infon Pebben Skrattande

De var mycke bra info du fått fram..
Hmm de kan bli en Tiger i Mariestad hoss Christer vi får se hehe

pebben
0

jo du det finns några på hyllan där!

//pebben

[Henke29]
0

Tamiya Dragon

Antar ja ???

pebben
0

ja tror att det fanns nån afv kvar också senast jag var där men både tamiya och dragon fanns ialla fall

//pebben

[Henke29]
0

Afv va är de för märke ???
Har sett dom på Tradera men aldrig vågat lägga nått bud på dom..

pebben
0

#12 kolla på tommins tiger bygge det är en afv det finns även ett av mina gammla byggen här nånstanns både tiger late och 251/4  själv tycker jag att afv gör bra grejor och så är dom lite billigare än både tamiya och dml

//pebben

[Henke29]
0

Aha de får ja kika på då Skrattande