Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterfigurspelwarhammerflames-of-warthe-lord
Läst 1093 ggr
madland_se
0

Chaos Dreadnought (WH40K)

Nästa projekt blir en Chaos Dreadnought. För kanske tio år sedan köpte jag på mig en Dreadnought tillhörande ett annat chapter (faktion, lag eller så) än det jag just nu håller på att sammanställa en fulltalig armé av. Den tänkte jag nu återuppliva.

Vad jag nu ser fram emot är planeringen av konverteringen, det måste nog nästan vara klart från början på den här modellen. Därefter byggandet - vilket denna gång är en baggis med relativt få delar - samt målandet som är det roliga. Vädringen kommer nog att bli en oerhört viktig del av mitt Dreadnought-bygge och likaså basplattan om jag bestämmer mig för att använda en sådan.

För er som inte är inbitna i figurspel använder man alltså basplattor till att få figurer och annat att stå stadigt. Det jag kommer att bygga härnäst är på gränsen; den står tillräckligt stadigt utan basplatta - men en platta skulle i rätt utförande tillägna modellen sann dioramakänsla.

Jag hittade på YouTube en slående 3D-animation över hur en Dreadnought "känns". Min kommer dock inte vara utseendemässigt likadan till fullo, med videon ger ändå viss fördjupning i vad jag nu pysslar med.

Håll till godo: Warhammer 40k Dreadnaught

StefanW
0

Det var några goa filmer, skall ta och visa dem för grabben.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Tufft videoklipp! Ska bli kul att se din dreadnaugth!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

madland_se
0

#1 Ja för tusan, det är ju ingen dum idé. Det är ju känslan i det man bygger man försöker framhäva. Barns fantasi är dessutom mindre restriktiv och kombinerar man det med fina idéfilmer och bilder kan det ju inte bli annat än bra.

#2 Yes, tänkte gå lös på den ikväll igen. Jag har limmat en del och tänkte göra klart den biten, sedan grundmåla och börja måla lite smått. Bilder kommer.

[Henke29]
0

Ja de ska bli kul att få se den :)
Just nu kikar ppå väldit mycke på olika Warhammer sidor…

madland_se
0

#4 Det är en bra start tycker jag, ju mer man vet dessto lättare är det ju att finna det man kan känna igen sig i. Jag tror att man ska vara lite grand åt det hållet i tänket som faktionen man väljer, då blir det lättare att leva sig in i spelet. Å andra sidan räcker det om man tycker att ett chapter är coolt för att hålla intresselampan lysande.

MatteV
0

#3 Jo brukar du limma ihop dom innan du målar å så? För det är så att när jag försöker med det så brukar jag få väldiga problm att måla dom.

madland_se
0

#6 Lite olika faktiskt. Space Marinen jag gjorde senast målade jag var del för sig, likaså med Chaos Rhinon. Defilern däremot byggde jag ihop så att den var i kanske fem delar vilka jag målade och sedan sammafogade till målresultat. Jag tror att det är lättast att limma en del i efterhand. Saker som man vet kommer ligga jäkligt trångt till att måla fint väntar jag med att limma ihop tills det är målat. Man behöver ju inte göra det svårt för sig. :)