Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2048 ggr
IKV91
0

Foto etch

Hej!

Vilka vertyg rekomenderar ni som har erfarenhet av jobba med foto etch? Jag har läst vad som finns på på hobbybokhandeln.se. Behöver man både Tamiyas tång och en etch mate för att hantera "normala" foto etch delar ingående i ex Dragons olika byggmodeller.

IKV91

Sven-Erik
0

#0. Visst går det att pilla med foto-etsen utan dessa verktyg, men jag skulle inte rekomendera det. Jag har försökt nu på några modeller (Dragon pansar) att vika runt vassa bordskanter, tänger osv. men det blir inte så bra! Jag har själv tvekat att köpa den dyra Etsh-mate, men jag kommer att göra det så fort kassan tillåter. Dessa detaljer är allt för små att hantera annars!

Azgaron
0

Nä, det är ju lite pilligt och blir gärna som det inte ska. Det finns ju några lite billigare varianter, men jag vet inte hur stor skillnaden är. Ska nog också investera i nått sånt själv innan jag fortsätter med min 262a.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

pebben
0

tamiya tången är ett verktyg som jag skall skaffa ialla fall dyr men bra! etsh mate får dock vänta (snor dyr!) men ska man hålla på med dom minsta ets grejorna är den nog nässtan nödvändig. men till dom hanterbara går det ändå  men det beror ju på vad som finns i plånboken har du råd så köp den för den underlättar nog hur mycket som helst!

//pebben

Sven-Erik
0

#2. Vad är det för en 262:a? Skala? Jag är själv supersugen på en sådan och skulle gärna vilja ha tips på någon fin byggsats!

Sven-Erik
0

#3. Pebben! Jag har länge undrat, men vad är det din Avatar föreställer?? Ser ut som en kyckling med lösnäsa! Snälla, stilla min nyfikenhet! Fot i munnnen

Azgaron
0

Det är Revells gamla nattjaktplan i 1/32. Jag fick ets till både in och utsida till a-versionen, samt fina hjul från MasterCasters. Har ju börjat lite smått, men där är mycket kvar att göra och som jag skrev nån annanstans så är Eduards beskrivningar lite kryptiska ibland och förklarar inte allt. Där ska göras två bitar i plast som cockpitbotten ska formas runt. Nån mall eller nått sånt hade varit bra. Trumpeter har väl kommit ut med en fin 262a tror jag, men den kostar väl en vacker slant.

Azgaron

pebben
0

kyckling med lösnäsa?!!!!! du ska få för kyckling du! Räcka ut tungan det är faktiskt en ekorre! som prydde sidan på en tysk E-boot

// pebben

Sven-Erik
0

#6. Tack Azgaron! 1:32 är en maffig skala! Nu blir jag lite avis!
Har du köpt den på Tradera?

ElLobo
0

#5:> kyckling med lösnäsa!

Va?! Vänta du bara!

//ElLobo, friend of the mighty SuperSquirrel

Sven-Erik
0

Oj! Jag tror att jag trampade på en mina här….Det var inte mening att trampa på någons känslor…Fot i munnnen

Proosen
0

Rebellen i Solna har ett lite billigare etsverktyg från Sram tools, det kostar 295:- och här finns det en bild på det, hoppas jag.

Niclas

Edit:

Hittade två verktyg till ett litet, 5cm för 175:- och ett större, 10cm för 325:-

ElLobo
0

#10: Det skulle du ha tänkt på INNAN SuperSquirrel krossar dina pansarkolosser! Flört

Sven-Erik
0

#11. Tack proosen! Det kanske kan vara ett vettigt alternativ!?

#12. *Ahhhhh!!* Hälsa den där super-kaninen att jag inte menade något illa!! Skrattande

ElLobo
0

#13: Nä, nu … ! Nu ska blodet flyta!!! Skrikandes 

Må dina framtida flygfän försvinna i de dimmiga bergens IFM-landskap! *a-tvä-a-tvä-a-tvä*

Flört

Proosen
0

Jag lade till ett par andra verktyg i mitt inlägg här ovan.

Niclas

Sven-Erik
0

#14. Hehe! Värst vad känslorna svallar, bara jag nämner ett fjäderfä! Bäst att ni kan fäkta bra, här samlar jag ihop min arme av dammråttor och mattmonster till mot-attack!!!! Skrattande

#15. Har du provat någon av dessa Proosen? De ser ut att vara av aluminium, kanske lite klena??

ElLobo
0

#16-1: Skrattande

Sven-Erik
0

#17. Touche!

Azgaron
0

#8 Ja, det är en trevlig skala! Jo, jag hittade den på tradera nån gång förra året.

#11 Ja, det var ju lite behagligare pris och det nått sånt borde väl räcka antar jag.

Azgaron

Proosen
0

Har inte testat men jag tror som du att de två andra nog är lite klena till annat än mässingsets, kromnickel är nog för hårt för riktigt fina och raka veck.

Tror mera på det första verktyget i inlägget, ser lite stadigare ut. Fast själv tror jag att jag ska ha ett snack med CNC-avdelningen på skolan, få se vad det kan göra. Kanske kan vara ett bra övningsobjekt för fräsandet?

Niclas

IKV91
0

Hej!

Det blir någon form av verktyg. Personligen tycker att mängden foto ets ökar inom området stridsfordon. Mission models verktyg är dyra men har fina recensioner.

Roger

Elmis
0

Hej!

För mig och kanske flera som har sett hur fint detaljerat det kan bli med foto-ets, men inte vet hur man gör, hade det varit roligt om någon/några kunde starta upp en tråd med tips och ideér om det, en sorts "photo-etch for dummies". Som vanligt finns det säkert tusen sätt men man lär sig av andras erfarenheter och tar till sig det man tycker låter bra för en själv.

Anders