Lincoln -28: lousy fit...
Hej modelmaniacs!
Passform? Vad är det? Uppenbarligen ett okänt begrepp för MPC:s gjutarnissar. Visade sig först att "torpedväggen" mellan motorrum och kupé inte direkt har samma rundning upptill som karossen. Nåväl, lite glipor får man väl stå ut med. Men att få ihop övre karossdelen med den nedre, svarta sen… Det blev ju minst ett par milimeters glapp utmed sidorna vid första försöken. Visade sig att bitarna utmed kupens insida (dvs med dörrklädseln mm) nedtill tog i den förhöjning som finns mitt på själva bottenplattan och utgör golvet i bakre kupén. Alltså var jag tvungen att med skalpellen försiktigt, försiktigt scratcha bort någon millimeter nedtill på dessa dörrpanelbitar helst utan att komma åt själva karossen som de sitter limmade emot -tååålamodsprövande. Sen visade det sig i alla fall att uttagen i karossen för bakre hjulhus/skärmar är någon mm för låg så det gick ändå inte riktigt att få ner övre karossdelen mot bottenplattan. Nu åkte stora gummisnoddarna fram! Fick helt enkelt tvinga ned övre karossen mot bottendelen, livrädd att få lim ut över den svarta lacken på skärmar etc. Nu har den legat över natt i sin "tvångströja" och det verkar ha gått vägen -bitarna sitter ihop utan gummisnoddar! Lite bättringsmålning kommer behövas här o var, tex på det vinröda där snoddarna gjort skavmärken. Huva vilken pärs…

Här kanske man anar den taskiga passformen -detta är alltså före limning.
Inte kul när det inte passar, speciellt inte när man gjort ett så snyggt jobb som du har gjort! Tur att det höll iaf.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ja, har man osis kan ju hela plasten deformeras vid omild behandling, men den här verkar rätt så kraftig. Nu måste jag iväg till jobbet -tänk om man kunde få ägna sig åt byggandet på heltid…
Ja det hade allt varit nått!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Det är ett fint bygge, trots dålig passform ,hoppas att du slipper mera fadäser på ditt bygge !

Det påminner mig om en Corvette jag pulade ihop, chassit var både vridet och skevt, men jag lyckades få ihop den i alla fall
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Man håller sig för skratt, när man tvingas använda våld för att få det att passa. Har själv hållit på med värme och tvingat bitarna till den form de borde ha!
Fint bygge är det i alla fall! Håller tummarna för dig!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Ja, detta är ett verkligen fint bygge! Jag börjar bli sugen på att bygga en trettiotalare själv när jag ser bilderna. 
Tycker att det var modigt gjort av dig att våga tvinga bitarna på plats!!
? Hoppas som alla andra att du slipper fler pass-problem! Fint bygge, den vill vi se mer av! Håller tummarna: Pentti.

Mycket tjusig