Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 188 ggr
Orso
2

Strv 103A

strv103b_100.JPG
Efter att ha avslutat en Strv 103B och två Strv 103C fick jag för mig att köpa en modell till.

strv103a_01.JPG
Mot bättre vetande försöker jag konvertera den till en Strv 103A trots dåligt med information och bilder på den versionen.

strv103a_02.JPG
Jag börjar med att slipa ner sidorna så att dom blir plana eftersom den inte hade flytutrustning.

strv103a_03.JPG
Förstärkningsplåtar bak måste också bort. Det kommer bli en del gissningar och improvisation under bygget. Får se om det blir någon vagn i slutänden.

Orso
0

strv103a_04.JPG
Varför jag slipar ner sidorna är för att ramen för flytbälgen måste bort. Problemet är att plasten blir så tunn att man måste fylla upp med ny.

strv103a_05.JPG
Hittade en bild på en vagn från ett datorspel. Jag misstror sånt lite men den konfirmerar mina gissningar så jag fortsätter på bygget.

Orso
0

strv103a_06.JPG
Nästan klar fram

strv103a_07.JPG
strv103a_08.JPG
och grundformen är på plats bak.

BornToGlue
0

#2: Fantastiskt fint jobb du gör med plastic card, använder du dig av några nitar? Finns det isf att få tag i om man skulle behöva i den där lilla skalan?

Orso
0

strv103a_09.JPG
När jag till slut förstod att frontpansaret inte var trappstegsformat utan hade en kanal lyckades jag få till fronten OK.

strv103a_10.JPG
Dags att börja titta på luftintagen.

BornToGlue
0

#4: Tack för tipsen Björn 🙂

Orso
0

När jag var nere i källaren och rotade hittade jag min gamla S-tank från Tamiya.
Hade jag hittat den innan jag började på denna hade allt varit mycet lättare att förstå om hur den såg ut.

Janne Nilsson
0

Finns det så dåligt med information om den?

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Orso
0

Just A-varianten har varit svår att hitta information om. Dom uppgraderades väl till B så ingen fins kvar. Ett par av förserievagnarna verkar finnas kvar och hjälper en del men det är saker som skiljer på dom.

Orso
0

strv103a_11.JPG
Skulle lägga till luckor i fronten men upptäckte att mitt bygge hade fått fel vinklar så luckan gick inte dit. Bara att börja om.

strv103a_12.jpg
Utgår från luckan denna gång.

• Redigerat 2026-04-06 16:54 av Orso
Orso
0

strv103a_13.JPG
strv103a_14.JPG
Efter ombyggnaden så fick jag dit alltihop.

BornToGlue
0

#11: Dina konverteringar är inspirerande Björn 🙂 Vart beställer du dina plastic card delar? Själv har jag ytterst lite av det hemma.

Orso
0

Jag handlar hos MJ Hobbyexperten. Jag har gångavstånd dit så det är praktiskt.

Orso
0

strv103a_15.JPG
Hade jag hittat min gamla 1/48 S-tank tidigare hade allt blivit enklare. Det mesta i fronten hade gått att använda istället för att bygga upp samma saker som jag slipade bort.

strv103a_16.JPG
strv103a_17.JPG
strv103a_18.JPG
Men nu är den till slut färdig.

strv103a_19.JPG
strv103a_20.JPG
Så nu har jag A,B och C versionerna av Strv 103. Tror inte att jag sett en A byggd tidigare.