GB #130 Hyllmatrona 2026.
Initierar nu detta gruppbygge.
Gruppbyggets titel syftar på modeller som i olika stadier, från öppnade till i stort sett klara har blivit liggande och samlat damm.
Syftet är att vi ska ta tag i det och få en eller flera klara. Bli mer produktiva och peppa varandra.
Gruppbygget startar i denna stund och pågår till 24/12-26. Då vi sammanställer gruppbygget.
Bidrag postas här i tråden, såväl anmälan som framsteg och färdigställande. Gärna med lite förklarande och beskrivande text. Flera bidrag är tillåtna.
Och framförallt, ha kul.
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
- Redigerat 2026-01-23 09:44 av Janne Nilsson
Jag börjar själv med den här figuren som först påbörjades förra seklet.
Rickard Lejonhjärta, 120mm av Mike Blank.
Har pimpat den lite för att få mer detaljer. Sporrar, en måste fixas, svärdskida, dolk, pimpat hjälmen och hilt.
Letar effter sköld, arm och svärd.
Basen är gjord av Plastic Card, kork och Magic Sculpt.
Avser att måla Rickards heraldrik på tunika och sköld. I det här fallet den senare varianten med tre liggande lejon på rött.
Ska bli kul att följa Janne! Tänker vi att detta är en allmän tråd där vi kungör våra respektive hyllmatronor, för att sedan skapa egna, individuella byggtrådar? Eller är detta din egen byggtråd för ditt projekt? 🙂
Jag tycker nog att det är roligare med en allmän tråd. Men är öppen för egna trådar om det insisteras.
Om jag inte hittar armen med skölden får det bli lite som Monte Python.
-Its just a scratch, Ive had worse!
https://www.youtube.com/watch?v=ZmInkxbvlCs
- Redigerat 2026-01-23 21:56 av Janne Nilsson
Har hittat skölden. Gjorde ny rem till den då den gamla kändes som den kunde gå sönder. Gjorde en ny sporre. Spacklade lite mer och la till snören för justering av ringbrynja. Så nu redo för primer.
Basen behövde spacklas och slipas den också.
Hittade en heraldrik för Rickard som inspiration.
#5: Underbart arbete med detaljerna och vad bra du hittade skölden 👍 Det här blir riktigt intressant att få följa Janne 🙂 Vilken typ av färger kommer du att använda?
Tack!
Sköld blir i rött med lejon i gult. Rickards vapen vid tillfället.
Särk blir röd utan heraldrik. Hjälm lika så men sliten med metall där färg skavts av.
Brynja läggs i mörkbrunt men sen skuggor mörkt och highlights i mörkt silver.
Byxor tan, skor rödbrunt läder.
Bas blir sandaktig med sandsten i bakgrunden. Det ska vara vid stormningen av Jaffa 1192. Det sista slaget under tredje korståget.
Jag startar (återstartar?) min hyllmatrona. En dansk Leopard 2A5 i 1/72.

I år är det 20 år sedan jag började konvertera en Leopard 2a5KWS till en dansk maskin.

Fast bygget av denna byggsats började några år tidigare än så. Jag hade börjat bygga om den till en svensk Strv 122. Det förstärkta torntaket och även fronten var klar men jag blev inte nöjd med tornet så 2006 köpte jag en Leopard 2A6 från Dragon för att börja om med en bättre byggsats.
Jag ändrade då inriktning på detta bygge till att bli en dansk maskin istället.
Hade då en 1/35 Strv 122 och kunde konstatera att tornet inte alls var fel men att det är fel till ett danskt bygge så ett nytt torn plockades fram istället.

Däremot var fronten som kändes OK fel så där blev det till att bygga om

Av någon anledning har jag rivit bort detaljerna jag gjorde på tornförlängningen så det är väl där jag får börja vid omstarten av bygget.
- Redigerat 2026-02-21 02:07 av Orso
Jag hittade en post i ett forum där jag nämner att jag höll på med en Strv 122 konvertering och det var i december 2002 men jag vet inte hur länge jag hållit på med den då.
Ambiöst, det är mycket Plastic card på den där.

Var tvungen att dölja all plasticard med lite färg.

Beslutade mig för att börja om med bakdelen av tornet. Rev bort det jag hade byggt och använder delar från Leopard 2A7V satsen som grund istället.

Den gamla modellens torn är för låg där bak så 0,4 mm plasticard har lagts till.

En låda har byggts ovanpå tornet och delarna från 2A7V modellen sitter på plats där bak.

Det börjar närma sig slutet av bygget.

Blir tvungen att gjuta massor av vinterbandplattor.
Knådsilikonet är bra att ha för mindre jobb.
Blue Stuff/Instant Mold är sådär.
Är lite nyfiken på denna, någon som har provat?
https://www.greenstuffworld.com/en/flexi-mold/4059-flexi-mold-reusable-molding-material.html

Jag har funderat på att prova det. Kan vara lättare att täcka hela originalet med en flytande massa.
Jag struntade i bandplattorna på tornet. Dimensionerna verkar vara lite fel på den här gamla modellen så dom skulle inte fått plats. Men nu har jag detaljerat klart.

Tornet målat men behöver en omgång till. Snart har jag Leopard 2 från alla Nordiska länderna.
- Redigerat 2026-03-09 11:16 av Orso
Himla fint arbete! 😍

Då var den sista av dom nordiska Leopard 2 färdig.

Plockar fram nästa hyllvärmare.

Lägger ingen tid på detaljer som inte kommer att synas. Motorn ser lite naken ut.

Gör det enklast möjligt med inredningen. Enfärgat.

Eftersom jag bygger en lågprisvariant av bilen kommer inte lika mycket krom behövas.

Dekalarket har inte texten på taket så jag skar ut masker och målade det och för att få samma kulör på bakluckans text målade jag det också istället för att använda dekalen.

Färdig.
Modellbygge i fokus verkar mer eller mindre dött numera så jag är nog också färdig här.
#20: Fin kärra Björn👍 Vore riktigt tråkigt om du lämnar forumet då jag verkligen uppskattar det du postar här, jag håller med om att det är dålig aktivitet här.
Flitigast i tråden, Björn.
Hur är det med dekalark för amerikanska polisbilar? Tänker mest på tidiga 50-talare och 60-talare?
Det går att få tag på i USA men det blir dyrt med tullen.
Jag har köpt en del från Virago Hobby men just nu verkar han bara ha Chicago i lager: https://viragoshop.shopsolutions.se/index.php?route=product/product&product_id=9647&search=police&description=true
Kanske du kan hitta något på open.
Tyckte jag hörde att Anders inte skulle dyka upp?
Men tack för länken.