ICM ATZ-5-4320
Det får bli en avstickare från min 🐆 tråd och det blir den här tankbilen i 1/72 från ICM, det är första gången jag bygger något från ICM. Så här långt tycker jag det är en trivsam byggsats, det enda jag kan sakna är nummer på gjutstammarna så jag får bläddra ganska mycket i beskrivningen 🧐 Det var länge sedan jag byggde något i softskin så det är kul med något annat för en stund 🙂
Under byggets gång så har den här byggsatsen gått från trevlig till mindre trevlig, vissa saker beror till viss del på mig som att jag skulle ha limmat däcken med ett snällare lim, plasten smälte när jag limmade ihop däckhalvorna, men problem är till för att lösas så jag får fixa skarvarna med akryl helt enkelt, sen blev det lite spackling på tanken också.
Efter lite spackeljobb och slipande så är nu målningen igång, i beskrivningen stod det khaki drab så jag hittade en burk från Tamiya i färghyllan dvs xf-51. Räcket på tanken gick av på 3 ställen när jag skar ut det från gjutstammen så det är lite krokigt men dessa räcken fick sig nog en smäll ibland irl också 😊
Visserligen brukar man säga att för att måla ett sovjetiskt fordon så är det bara att plocka en slumpmässig grön och bilder på en parkering med massor av parkerade fordon visar en himla massa olika grönfärger men så är det ju bilden man själv har i huvudet. Jag tycker att du gör rätt när du målar om när du inte blir nöjd med färgvalet.
#7: Ok, ja jag tyckte det blev bättre 🙂
Jag har målat klart hytten och tanken nu, jag tycker om att jobba med skuggor och highlights så det får bli ett solblekt fordon 😊 De stora delarna sitter bara löst för det ska i med rutor i hytten också bla innan den limmas dit. I beskrivningen står det mått där tank och hytt mm ska sättas men dom måtten har inte varit korrekta, detta har gjort att jag fått flytta drivaxlarna till hjulen ett par gånger men nu ska det vara korrigerat 👍
Tjusigt. Fin modulering av det gröna 👍
#9: Tackar så mycket 🙂
Hur är plasten att jobba med. När jag ser första bilden får jag 70-tals feeling?
Som en Tamiyas Stuart och T-34.
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#11: Ja du ser rätt Janne, plasten är ganska mjuk och passformen till rutorna satte verkligen mitt tålamod på prov också 😆 Jag tror inte den här byggsatsen ger ICM rättvisa då jag tror kvaliteten är generellt bättre när det gäller deras andra byggsatser.
Deras nya modeller av gamla bilar ser fantastiska ut. Har en tidig MB liggande.
#13: Det låter bra det 👍
Dekalerna sprack direkt när jag skulle applicera dem 😪 förutom dekalerna på dörrarna och kofångaren framtill, jag såg ICM har en nyare utgåva av ATZ 5 4320 så kanske jag köper mig den längre fram. Det här var nog ett av de mest jobbigaste byggena jag hittills har haft att göra med 🥵 men som jag ändå fick i hamn, slutresultatet är dock en helt annan fråga 😊
Det där gick ju snabbt. Förstår att du inte har så mycket avstannat.
Vad tror du om att måla däcken i en varm, mörkt, mörkt matt grå nyans nästa gång?
Det funkar bra med vanligt matt svart som man har ca 10-15% flesh i.
Man kan även ha nästa bara matt svart på reservhjulet för att få kontrast.
- Redigerat 2026-01-14 20:11 av Janne Nilsson
#15: Det låter mycket intressant Janne 👍 Jag tar med mig det tipset till nästa gång så ska jag absolut testa det, tackar 🙂