På byggbordet: Leopard/Leoparder
Tänkte starta en tråd om Leopard stridsvagnar där tanken är att bygga de flesta varianterna av iallafall Leopard 2, utbudet av Leopard 1 i skalan 1/72 är mycket begränsat, jag har en Leopard 1 från Italeri i vitrinskåpet som jag byggde för länge sedan och har försökt hitta en till byggsats från Italeri men utan framgång. Leopard 2 började att byggas i början av 70-talet och den första fick betäckningen A1 och den modernaste som rullar idag har A8, Leopard 2 har ett eldrör på 120mm och Leopard 1 hade 105mm, rent utseendemässigt så har Leopard 2 inte ändrats sådär jättemycket förutom från A5 och framåt, den fick då ett sluttande pansar på tornet, men trots detta tänker jag grotta ner mig i den här stridsvagnen och bygga mig de olika versionerna som jag får tag i. I dagsläget har jag dessa Leopard 2:or i stashen. Jag bygger helst i 1/72 men kanske det kan bli en byggd i 1/35.
- Redigerat 2025-11-09 21:10 av BornToGlue
Nu är dom befintliga handledarna på tornet ett minne blott, jag fick spackla och slipa lite efter borttagningen. Sen har jag grundmålat chassit och det fick bli en röd primer då min grå primer är slut. Nu ska de nya handledarna till tornet monteras dit på sina 4 platser. För övrigt så finns det en uppsjö med referensmaterial till Leopard 2 A4 så det är inga som helst problem 👍
- Redigerat 2025-11-12 15:47 av BornToGlue
ÅRETS JULKLAPP - VUXENLEKSAKER alltså leksaker för vuxna, är utsedd till Årets julklapp 2025 av researchföretaget HUI.
Så nu kan du och alla som älskar att bygga fortsätta med den älskade bobbyn!
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#6: Är det roliga timmen? 😆🤣
- Redigerat 2025-11-13 13:23 av BornToGlue
#6 Kalle, nu förstår jag vad du menade 👍 Jag trodde du menade "andra" vuxenleksaker 🫣 men nu läste jag vad som blev årets julklapp, jag tycker årets julklapp låter toppen 😊
#8: När de gick ut med nyheten igår torsdag (13 nov) på förmiddagen så var det naturligtvis något som både radio- och TV-stationer snappade upp och omgående var ute och intervjuade folk på stan om. Och jag tror att 99% uppfattade vuxenleksaker som du gjorde i ditt första inlägg.
Syftet med att just välja leksaker för vuxna har du säkert läst vid det här laget. Att bara sitta och glo på tv eller en dator- alt mobilskärm misstänker forskarna idag kan göra att den mänskliga hjärnan kan "somna in" i förtid. Medans att aktivera hjärnan med ren "praktisk lek" istället kan aktivera hjärnan på ett helt annat sätt.
Sedan har det ingen betydelse om man lägger pussel, bygger modeller eller aktiverar sig med bil- eller tågjärnvägar typ som "Stig Helmer" gör.
Själv var jag väldigt engagerad i att både bygga både fina modeller av bilar liksom att leka och bygga ut min Märklin tågbana. Men tyvärr lade jag ner detta iom att jag skaffade familj. Men jag har faktiskt allt kvar - nerpackat!
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#9: Jag är ganska säker på att forskarna har rätt i det dom säger, sen det här med modelljärnväg har jag länge sneglat på, jag tittar ofta på filmer på Youtube som visar helt fantastiska anläggningar och det ser så otroligt vackert ut med belysning mm. Kanske längre fram i livet att jag fördjupar mig i modellrallar världen, en hobby gör livet så mycket roligare då man kan gå in i sin bubbla för en stund.
Leopardbygget rullar på vidare och de nya handledarna sitter nu på tornet och nu är också allt grundmålat, jag får slipa lite mer såg jag runt ett par fästen till handledarna bara så kan jag sedan gå vidare med målningen.
Nu har första av dom 3 färgerna lagts på, färgerna som jag har/kommer att använda till kamouflaget är Vallejo Air och den här gröna färgen har koden 71.303, på den första bilden ser ni förebilden som är en tyskmärkt Leopard 2 A4 och som är tillverkad i Leopardernas hemland Tyskland. Leopard 2 började tillverkas på allvar i början av 90talet och är syskon med den Västtyska Leopard 1:an, nu ska vagnen få torka över natten och nya tag imorgon 👍
Kul och intressant byggtråd!
Kommer följa byggtråden din med stort nöje…😃
Mvh / Janne
#16: Vad kul att läsa Janne! Tackar så mycket!🙏
Då är Leopard 2 A4 klar! Jag får byta korsen på tornet senare när jag fått hem de bättre dekalerna som jag beställt då den vita bakgrunden på korsen är osammanhängande. Banden på en riktig Leopard 2 är tillverkade i metall och som har svarta gummiplattor på sig, på banden i byggsatsen så fanns inte de här plattorna då banden endast var släta men på Revells byggsats så finns plattorna med, detta gjorde att det blev svårt att få banden likt förebilden så att säga. Men trots detta så var det här bygget riktigt roligt och trevligt 🙂 Näst på tur är Leopard 2 A5 🐆
- Redigerat 2025-11-19 18:26 av BornToGlue
Bygget av Leopard 2 A5 har nu startat, den första prototypen av A5 rullade ut till dagens ljus första gången 1990. Det är också av A5 vagnen som Sverige gjort sina 122:or av, det är 22 olika länder som har den här Leopard 2 A5 stridsvagnen i sina försvar. Sverige började testa A5:an år 1993 tillsammans med franska Leclerc och den amerikanska stridsvagnen Abrams men valet föll på Leopard, jag kommer skriva mer om 122:an längre fram. Byggsatsen från Revell ser fin ut med mer detaljer och bättre hjul och band än Hasegawas A4, med andra ord så finns det fina förutsättningar till att få ihop en fin modell av den här byggsatsen.
Som sagt, gillar verkligen temabyggen…😃
Skaffade för ett tag sedan den här modellen, en Panther KF51 från Vespid Models som är tänkt som ersättare till Leoparden.
Mvh / Janne
- Redigerat 2025-11-20 22:11 av JaGa
#21: Se där! Ok, jag visste inte att Leoparden hade en ersättare på gång, intressant måste jag säga och den ser riktigt häftig ut, jag gillar eldröret extra mycket 👍 Då är det den som kommer att ersätta stridsvagn 123 längre fram troligen 🤔 Leopard 2 A8 är den som man ska göra den nya stridsvagnen 123 av och som ska vara färdiglevererad 2036 tror jag att jag läste. Vespid har jag hört gör fantastiska byggsatser med eldrör i metall och det följer med PE också, nu gjorde du mig sugen på att shoppa Janne 😆 Tack för infon om Panther KF51 och att Vespid har den som byggsats 🙂👍
Tornet på A5:an är nu klart, jag borrade upp eldröret då det var helgjutet, jag postar också foton på min byggda Leopard 1 från Italeri (1/72) som jag byggde för länge sedan i Italiensk kostym, jag såg det finns ett exemplar av den på ebay nu där säljaren tyvärr bor i USA, den skulle landa på 450:- plus tullavgift för att få hem den 🤔
- Redigerat 2025-11-21 01:10 av BornToGlue
Leopar 2A5KWS tror jag inte är en serievagn. Kanske någon sorts prototyp?
Den saknar skjutluckan över föraren utan Revell har använt delar från sin gamla 2A4 till denna modell så den kommer skilja sig mer från en 2A6 än den borde göra. Har för mig att den största skillnaden mellan 2A5 och 2A6 är kanonen och sidokjolarna.
#23: Hej Björn. Vad bra du skrev det så det blir rätt, Revell har också en till Leopard 2 A5 i 1/72 som jag lägger upp här i inlägget, då kanske den är mer korrekt än KWS vagnen 🤔 Tack för förtydliganden 👍🙂
Tornet har fått lite färg på sig samt det undre chassit, kvällen har också ägnats till att få det övre chassit klart för primer. Imorgon ska jag måla banden 🎨
Jag öppnade kartongen till nästa Leopard 2:a som är Leopard 2 A6, byggsatsen är från 2011 och den är ännu finare i detaljeringen än A5:an som är från1996, dekalerna ser mycket bättre ut och det gör också hjulen som har en avgränsning mot fälg och membranet mot banden. A5:an ligger just nu på tork och är snart redo för målning av kamouflaget.
- Redigerat 2025-11-23 17:21 av BornToGlue
#25: Jag tror att den nyare 2A5 är grunden till övriga moderanre Leopard 2 från Revell. Jag har byggt Strv 122 och Leopard 2A6 men aldrig lyckats få dom helt färdiga. Köpte även deras Leopard 2A7V för att bygga en till Strv 122. Den lådan innehöll massor av delar från olika Leopard satser. Det här blir över när jag bygger en Strv 122. Revells 2A5KWS bygger på en av Matchbox sista modeller 2A4 och är som du upptäckt inte så detaljerad som man kunde önska. Förurom hjulen som du sa så saknar den ett luftgaller på höger sida och en del luckor.
Nu har det kommit en del Leopard 2 från nya tillverkare som lär vara riktigt fina men inget för mig då jag ville bygga svenskt.
- Redigerat 2025-11-24 00:14 av Orso
#26: Ok, där ser man. Intressant information angående KWS vagnen måste jag skriva Björn. Jag har sett att tornet till en A4 är med på gjutstammen i KWS byggsatsen, tack för infon 👍 Ja det finns mängder av Leopard 2:or såg jag från bla Border Models och även Vespid Models osv, jag är också riktigt sugen på att bygga en Leopard 2 på en dragbil, såg Takom har en sådan bla. Jag var in på din sida och kikade Björn och fick se många fina modeller 😍
Bygget av A5:an rullar på och det som är kvar att göra på den är vädring och 2 antenner, detaljmålningen gjorde jag igår kväll och dekalerna är också på sina platser förutom de tyska korsen som jag har beställt.
Då är min Leopard 2 A5 vagn klar, kanske i dammigaste laget. Jag körde egenblandad wash med Abteilung 502, korsen på tornet kommer på sina platser när jag fått hem dom. Nästa Leopard 2:a är en A6 där byggsatsen från Revell såg jättefin ut med en hel del detaljer jämfört med denna från samma tillverkare 👌
Jag tycker att Revells A6 är som natt och dag jämfört med deras A5 men den har ju några fler år på nacken också såklart, 1996 jämfört med 2011 vilket är 15 år. Den här byggsatsen har fler gjutstammar och betydligt fler delar, banden ser fantastiskt fina ut och är tunnare med fler detaljer, banden ska man tydligen värma för att få dom runt drev och hjul, detta för att sedan limma ihop ändarna med varandra då det inte finns några bandlänkar med byggsatsen.
Grunden till den gamla är Matchox 2A4 från 1994.
Banden är det värsta med den nya. Att försöka böja dom runt drivhjulen var inte det lättaste utan några gick av. Har byggt fyra st. nyare Revell nu.
#30: Ok, ja jag bävar för momentet när banden ska böjas 🫣 Det är samtidigt intressant att få bygga de här byggsatserna med varierande detaljrikedom, Hasegawas A4 byggdes fort då det inte var så många delar men det är rätt skoj att samla på sig en flock Leoparder, jag beställde ytterligare en A4 igår från Academy och den ska få en 🇹🇷 kostym för att få en lite annorlunda Leopard i samlingen 🙂
Ikväll är det hjul och drev som gäller 🫡
Academy. Den blev jag tvungen att kolla upp. Du kommer känna igen dig när du bugger den. Det verkar som det är Matchbox/Revell från början, d.v.s. grunden till 2A% KWS byggsatsen.
På tal om Leopard 1 så har Revell haft en Leopard 1A5 som är ganska fin. Den har även getts ut i en sats tillsammans med en Biber broläggare
#32: Tackar för mycket intressant information 👍 Ok då blir det en repris på KWS bygget med andra ord. Jag måste självklart kolla upp ditt tips angående Leopard 1:an 🙂 och Biber broläggaren. Jag hittade några mycket intressanta bilder på en turkisk Leopard 2 A4 med ett annorlunda kamouflage som jag tänkte kopiera till den jag har beställt, svarta hörn på chassit med 3-4 gröna ränder och något brunt parti men inget kamouflage på tornet.
- Redigerat 2025-11-27 22:38 av BornToGlue
Intressant camo. Själv bygde jag en svensk av en Dragon 2A4. Måste försöka få klar min danska 2A5 snart för att komplettera min nordiska Leopadsamling..
#35: Jag kikade på dina Leoparder 2:or Björn och jag gillade verkligen det jag såg👍 Kamouflagenäten ser riktigt bra och realistiska ut, det är aldrig fel med en samling av 🐆 sen måste jag kika mer på dina Leopard 1:or också.
Jag blev nyss klar med tornet på A6:an 🤟 och det var en hel del komponenter som skulle limmas dit. Nu ska jag på med primer på det undre chassit och på banden, fortsättning följer 🙂
Det fungerade över förväntan bra att böja banden med hjälp av frugans hårtork 😃 Jag hade inte några större förhoppningar av att få på banden med att först värma dem så dom inte gick av när jag böjde dem, det är dock riktigt trångt för banden upp mot chassit men det kommer inte synas när kjolarna kommit på. Det är bara lite förbättringar som behövs göras med det som är kvar på den här sidan innan jag börjar med nästa sida och band 🤟 Det är som med allt, det är kul när det går bra 👍
Hur många timmar ca tar de ifrån start till klart dig? Riktigt häftigt. Alltid velat bygga modeller men ha ingen yta för det än. Pappa satte alltid ihop modell bilar när jag va ung o jag fick under inga omständigheter röra någonting 🤣
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#40: Hej!🙂 Skoj att du frågar, beroende på bygglust och hur många delar byggsatsen har så tar det mig mellan 20 till 30 timmar ungefär, iallafall om jag ligger i och har längre sittningar vid byggbordet. Den första Leoparden jag byggde och målade i den här byggtråden låg nog där runt 20 timmar, men det var inte så många delar i den byggsatsen heller. Jag tror mig inte ha varit så här produktiv någon gång tidigare faktiskt, jag har också just nu ganska mycket tid som jag kan spendera i hobbyrummet. Ja jag förstår din pappa då jag känner igen mig själv i honom 😆 När jag var en liten grabb så tyckte jag om att spränga mina byggda modeller 💥🫣 och det skulle absolut inte komma på frågan idag 🤣 När jag är klar med en modell så sätter jag den i min samling i vitrinskåpet 😊 Utmaningen är att få ihop alla plastbitar som finns i kartongen till byggsatsen på bästa sätt och att måla dom så att plasten ser ut som tex pansar som i det här fallet 🙂 Tack för visat intresse 🙏🙂
- Redigerat 2025-12-01 23:30 av BornToGlue
#41: tack för du visar upp dina byggen och att du har börjat samla dom istället för att spränga dom i slutet! 🤣 Hur stor samling har du? Är det enbart stridsvagnar eller byter du till annat oxå?
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#42: Tackar så mycket 🙏 Ja, ibland bygger jag flygplan och helikoptrar också när jag känner att jag behöver variation och det har även blivit en och annan bil 🚗 I min samling har jag uppskattningsvis ett 100-tal modeller i nuläget, det är ganska intressant att titta på mina första modeller och jämföra dom med mina senaste, man ser en betydande förbättringskurva i min utveckling som modellbyggare så det är kul att se hur jag har utvecklats genom åren 🙂 Att jag gärna bygger militärt bottnar i att jag är mycket intresserad av militärhistoria 🧐 Jag tycker verkligen att du ska bygga dig någon modell i framtiden 👍Jag kan för min egen del skriva att en kreativ hobby gör mitt välbefinnande gott iallafall 🙂 Det finns också en jättestor organisation som heter models for heroes som hjälper krigsveteraner som lider av PTSD att må bättre, detta då själva skapandet blir en bra terapi för dem. Den här organisationen får in byggsatser genom donationer från olika modellbyggare runt om i världen 🙂 (modelsforheroes.org.uk)
Nu är jag klar med kamouflaget på min A6:a och nu ska det målas detaljer 👍
- Redigerat 2025-12-03 11:39 av BornToGlue
Jasså det låter som modellbyggar världen ändå är rätt stor. Ett hundratals,då har du ändå legat i🙂👍Ja jag ser fram emot att börja så fort platsen tillåter. Vad spännande för då är den alldeles strax klar?
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#44: Ja precis, igår blev jag klar med detaljmålningen och dekaler sattes dit också 🙂 så snart är min tredje Leopard 2:a klar.
Nästa Leopard får bli den med turkisk kostym då den landade i brevlådan idag 🤟 Först tänkte jag bygga den svenska versionen av Leopard 2 som heter stridsvagn 122 men det får bli en Leopard 2 A4 igen istället.
Men du har ett visst intresse för de modellerna som du bygger utöver att bygga dom? Om du förstår vad jag menar
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Om du vill bygga en Strv 121/Leopard 2A4 i framtiden så finns tips om saker att ändra här:
https://www.ipmsstockholm.se/home/strv-121-in-detail/
https://www.sphf.se/svenskt-pansar/bygga-strv-121/
#46: När jag som i det här fallet valde att bygga Leoparder var det för att jag är intresserad av Leopard stridsvagnar då vi i Sverige har sådana i vårt försvar, det är alltid skoj att samla på sig mer kunskap om saker man är intresserad av så jag tänkte att varför inte starta en stor byggtråd om just 🐆 Jag läser på nätet om historien bakom de modeller som jag bygger och om hur dessa byggdes och hur dessa har utvecklats sedan starten. Så svaret på din fråga är ja👍 Jag söker också efter fotoreferenser på nätet för att få den modell jag bygger så lik förebilden som möjligt. Jag bygger också gärna modeller som har sina förebilder från andra världskriget som tex den amerikanska klassiska stridsvagnen Sherman osv, detta då mitt intresse för militärhistoria är stort. Jag skulle nog inte köpa mig en byggsats där modellen är ointressant för mig, men det har hänt att jag köpt byggsatser bara för att själva modellen tilltalar mig rent estetiskt också 🙂
#47: Ja vad bra Björn 🙂 Stort TACK för tipset 🙏 Det blir snart en svensk Leopard på byggbordet 👍
Här är bilder på min Leopard 2 A5, det är några detaljer som skiljer A5:an och A6:an som tex: längden på eldrör och korgarna på tornen mm. Anledningen till att jag inte använt bogseringsvajrarna på min A4:a och A5:a är för att dessa var för grova i mitt tycke. De vajrar som följde med i byggsatsen till A6:an var betydligt finare och tunnare 👍
- Redigerat 2025-12-06 15:25 av BornToGlue
#51: mkt fina!
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#52: Tackar så jättemycket! 🙏😃
Här går det framåt med stormsteg. Tror nästan att jag får lust att ta tag i mina påbörjade Leoparder när jag ser detta. Måste få färdigt min rälsbuss först.
Jo det är den gamla Matchboxmodellen. Jag tror inte att den har svenska dekaler däremot finns svenska gula siffror hos https://byggsvenskt.nu/dekaler/fordon-bilar-etc-2/reg-nummer
Ser att texten på den etiketten är fel. Stridsvagn 122 går inte att bygga från den satsen.
Revell hade en Strv 122 men den är utgången nu. Deras Leopard 2A7V innehåller dom flesta delarna som behövs till Strv 122. Pipan är ju för lång men borde gå att kapa till rätt längd sedan får man improvisera med rökkastarna på tornet men dom syns knappt under kåpan så det går ganska bra. Jag köpte en metallpipa till mitt bygge men det var bara för att jag behövde ett på pipor till Centurion så jag passade på att köpa en till Leon också.
Mitt pågående STRV 122bygge: https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=13668
- Redigerat 2025-12-07 14:05 av Orso

Titta vad du ställt till med. Mitt bord översvämmas av leoparder. Jag visste inte att dom var flockdjur.
#57: Hoppsan! 😆 Underbart att se Björn! 😃 Nej jag visste inte heller att 🐆 var flockdjur, riktigt kul att se som sagt var, du har en stor flock snart Björn 👍 Jag gillar din maskeringsteknik, den måste jag testa själv. Välkommen till tråden Björn 🙂
#56: Okej 👍 Tack för mycket nyttig och intressant information 🙂 Jag behöver köpa mig en A7:a för någon sådan har jag inte.
Jag har precis börjat med min turkiska Leopard 2 A4 och på dekalarket så finns även tyska och spanska dekaler med, och som Björn skrev i ett tidigare inlägg så känner jag igen delarna i byggsatsen från mina tidigare Leoparder. Jag tog dom tyska dekalerna från det här dekalarket till min A5:a.
- Redigerat 2025-12-08 13:04 av BornToGlue
Såg att Norges första Leopard 2A8 har rullat ut från fabrik
Apropå maskeringen.
Jag har ritat upp mönstret i datorn och skrivit ut det i rätt storlek i två exemplar.
Av någon anledning har jag börjad med att måla hela vagnen mörkgrön. Jag brukar börja med den ljusaste färgen men jag tror att den här gången beror det på att chassiet och hjulen skulle vara mörkgrönt.
Jag börjar med att skära ut fälten som ska vara mörkgröna från ritningen och använder detta som mall för att skära ut det i maskeringstejp. Eftersom resten av fälten sitter kvar i en "ram" blir det lättare att få maskeringen på rätt plats genom att använda ramen för att positionera tejpbitarna. Sedan kommer jag att lägga på det ljusgröna.
Kommer senare upprepa det hela med den andra utskriften för att maskera av det ljusgröna.
Använder Tamiyas maskeringstejp till detta. Har probat att skära maskerna i vinyl som man använder till masker för flygplanshuvar men det fungerar dåligt på en pansarvagn. Det är för mycket knölar och bulor för att få vinylmaskerna att fästa.
Ursäkta att jag trånger mig in i din byggtråd med detta
#60: Där ser man, måste läsa om detta och läsa om vad som skiljer A8:an mot sina äldre syskon 🙂
#61: Ja precis, så har jag också börjat med målningen då hjulen har varit i en ljusare grön. du har gjort ett riktigt ambitiöst jobb med maskeringsmomentet. Jag ska så småningom bygga en svensk 122:a men även en 121:a såklart 👍 då blir det en hel del maskering med splinterkamouflaget 🫣 Jag tycker verkligen att det är riktigt trevligt att du är med och skriver i tråden Björn så det är bara skoj 😃
Jag såg i beskrivningen till byggsatsen att det är ytterligare 2 varianter av Leoparder med, en turkisk i ett mer vanligare kamouflage men även en Schweizisk 🐆 också 🙂
Intressant. En schwizisk har jag varit sugen på länge. med deras jätteljuddämpare. Har för mig att torntaket är annorlunda också.
Får leta rätt på mina nteckningar om den vagnen. Synd bara att det är den gamla Matchboxmodellen i satsen. Att få till luckorna och luftgallren i vagnssidorna är inget jag ser fram emot att fixa igen, men kanske kan vara värt besväret när man äntligen får dekaler till den.
#57:
😂🤣😅
Mvh / Janne
#63: Det finns visst en sann Leopardfantast i dig Björn 👍vilket är skoj 🙂 Jag hittade ett par bilder som visar en 🇨🇭 Leopard 2 A4 och som du Björn skrev har ett annat torn, vidare hittade jag en artillerivagn (panzerhaubitze 2000🤔) med ljuddämpare av modell större 😯 Den här typen av ljuddämpare används när man övar på ett skjutfält nära bebyggelse i Tyskland.
- Redigerat 2025-12-08 20:34 av BornToGlue
Det verka ha varit ett förslag till uppgradering som inte antogs av Schweiz:
https://forum.warthunder.com/t/ruag-leopard-2a4-upgrade/15935
Jag är inte så förtjust I revells 2A4 och efresom Dragons byggsats är svå att få tag i har jag blivit nyfiken på Trumpeters modell:
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235126592-172nd-scale-oob-german-leopard-2a4-mbt/
Banden är ju lättbyggda :)
#70: Ok, ja banden är ju lättsammare då man inte behöver värma dom, nu blev jag nyfiken på Trumpeters 🐆😆 Jag kollade på ebay och såg det finns en Dragon A4 men med frakt och tullavgift landar på ca 600:- det finns även en A6 som är lite billigare. Tack för länkarna 👍
Super Hobby tar 198:- för Trumpetaren lite skillnad mot Leksaker.se som vill ha 479:- Får leta vidare efter bra priser. Behöver ju även en Academy för dekalerna.
Såg just nu min svenska 2A4 som står i mörkret på bordet bara upplyst av monitorn. Den ser ganska grym ut i det ljuset. Blev ännu mer sugen på att få klart min flock.
Det skulle vara kul om det fanns dekaler till en Grekisk 2A6HEL. Jag gillar kamouflaget på den. Tror att Trumpeter har haft en 2A6EX som kan var en bra urgångspunkt för den.
https://armoredwarfare.com/sites/aw.my.com/files/u183517/leopard_2a6hel.jpg
Vill du ha en riktigt annorlunda Leopard kanske denna Holländska 2A6 kan vara något.
https://tinyurl.com/2cxe4cwr
#72,#73
Ja den grekiska såg mycket intressant ut 👍 Den holländska A6:an var lite väl
mycket "annorlunda" för min egen del 😆 Jag har också sett att vissa säljare tar REJÄLT betalt där andra är betydligt billigare, men att det lönar sig att köpa byggsatser utanför Sveriges gränser säger en hel del om hur vridet det är. Om du vill kan jag skicka dig dekalerna som blev över när jag byggt denna? Jag kommer att använda 2 tyska kors och 2 mindre turkiska flaggmärken och 2 turkiska registreringsskyltar men resten är kvar, dvs polska, 2 större turkiska flaggmärken, spanska, och schweiziska.
Jag har nu målat tornet på den turkiska A4:an, jag såg att jag har missat lite slipning dock 🤫
- Redigerat 2025-12-10 17:40 av BornToGlue
Just nu är det montering av band som görs då jag målade klart dessa igår, färgerna som jag använt till just den här 🐆 är Tamiya xf-69 desert yellow, jag grundade med Tamiyas primer först och sedan ett lager med grått innan xf-69 som är vagnens huvudfärg lades på, jag gjorde detta då jag ville ha en shade 👥️ som ger mer liv i färgen 🎨
- Redigerat 2025-12-12 18:30 av BornToGlue
Då är min turkiska Leopard 2 A4 klar och med den är 4 Leoparder byggda, det blir fler längre fram och jag ska köpa mig en Leopard 2 A7. Jag tyckte mycket om den här byggsatsen från Academy 👍 Den här gången tog jag det lugnare med vädringen 🤟 Jag är mycket förtjust i ökenvagnar då dessa är ganska tacksamma att jobba med när det gäller nyanser och kontraster 🙂
- Redigerat 2025-12-14 16:34 av BornToGlue
Jag tänkte om lite, medans jag väntar på min beställda A7:a så kör jag igång med en 🇸🇪🐆🤟 I grunden är det en Leopard 2 A5 men som har gjorts om en hel del för att passa bättre in i klimatet i Sverige, jag tänker bygga en stridsvagn 122B som bla har ett förstärkt minskydd i form av en extra pansarplåt i golvet. Den här byggsatsen gjordes av Revell 2011 och den skiljer sig en hel del från tidigare Leoparderna A5 och A6, som på A6:an så kommer jag behöva frugans hårtork igen vilket blir en utmaning men det är bara att gilla läget 👍 Jag tittade också på om jag har färgerna hemma till kamouflaget till denna vilket jag har, förebilden till mitt bygge är en stridsvagn 122B från P4 i Skövde. Så jag kör på vidare, man kan aldrig ha för många 🐆😊 i sin samling, jag fick ta fram borren också för att göra några extra hål i chassit 🫡
- Redigerat 2025-12-18 21:16 av BornToGlue
Du får säkert klar din Strv 122 före mig trots att jag fått på första lagret färg.
Det tar lite tid att skära till maskerna till tre vagnar.
#32: Apropå Revell Leo1. Såg att den finns tillgänglig här: https://www.modellhobby.se/sv/tanks/73448-revell-leopard-1a5-biber-revell03307.html
#80: Tack Björn 🙂 Den är nu beställd 👍
Tråden fortsätter i: På byggbordet: Leopard/Leoparder del 2
- Redigerat 2025-12-21 16:25 av BornToGlue