Vinäger
Fick ett tips hos Hobbybokhandeln; enligt en tidnings artikel(någon form av "flyg"-magasin) kan man använda vinäger på samma sätt som dekalvätska,,,!? Någon som provat? undrar:Pentti.
Hallå igen
Vet ej om vinäger funkar vet en som provat med ättika och det funkat ,,,,han blandade den med vatten.
Putte

Det stämmer! En gammal huskur! 
(luktar du på en del dekalvätskor så känns doften igen!)
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Låter som om det var ättika han på Hobbybokhandeln förväxlat vinägern med, det var ju faktiskt ett engelskspråkigt magasin… Lätt hänt! Ska prova med ättika någon gång;är nyfiken på alla arbets-metoder
!!! Pentti.
# 2 Ja den doften känns igen direkt, speciellt ifrån Micro Set
Men vad vinner ni med dekalvätska ?
Bättre vidhäftning och Micro Sol gör dekalerna mjukare och på så sätt är det lättare att får dom följsamma.
För att krångla till det; frugan säger ( de e hon som har koll på skafferiet här hemma,,,
) att det finns ättika och ättiks-sprit,,,? vilket gäller ? någon som har en flaska hemma att kika på? Pentti.
#6 Aha och inte så många luftblåsor under dekalerna heller då .jag skall skaffa "sudentdär" o tack för svaret tunnan!
Ja har dom bägge Mirco Set och Mirco Sol men har inte använt dom än..
Men ska prova mig fram..
#7 Du får smaka dig fram !
Skojade bara har för mig att det var ättiksprit som han provade med blandat med vatten.
Henke akta dig när du använder micro set den röda för en del dekaler löser upp sig och blir skrynkliga rör dom inte då utan låt dom torka.
Micro Sol den blå är inte lika stark men en del dekaler blir mjuka så man får vara försiktig.
Har ett knep till som jag kan dela med mig av när det gäller dekaler varmt vatten på en trasa eller dyrligt gör att dekalerna formar sig bra ,,,tydligen skall det även gå att värma med hårblås på dom inte provat detta själv.
Putte
Tack för infon # 11
På väldigt väldigt tunna dekaler så behöver man inte Micro Sol (Den röda flaskan), dom är följsamma ändå
På Academys dekaler bör man undvika detta medel, enligt min erfarenhet.
På Tamiyas är det ett måste
#8 Nej inte om man är noga med att stryka eller rulla försiktigt med en tops ovanpå dekalen.
Medlet i sig tar inte bort ev luftbubblor utan dom får man pressa ut på nått sätt.
Jag kör oftast med tops
Är det riktigt tjocka dekaler så kan man stryka på Microsollet både innan och efter man lagt på dekalen.
(OBS) Detta är min metod, så här gör jag, andra kanske gör på andra sätt.
Ja mar får helt enkelt luska sig fram hur det funkar :)
Men nu har mycke info så man börjar våga använda dom..
Synd att dom ska bara står där till ingen nytta :)
# 11
Blandade ihop färgerna och namnen på Micro sol och set innan
Micro Sol den röda som Tunnan skrev är den starkare
Micro Set den blåa är inte lika stark och den jag använder mest.
# Vill du har hjälp på traven Henke?
Är det nån som har nån erfarenhet av Mr Mark dekalvätskor? Fick tipset att använda dem till Hasegawadeklerna, då dessa strulat lite för mig.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Har aldrig hört talas om detta märke.
verkar intressant.
Vem säljer dom ?

#7: Det finns något som heter Ren ättika, den håller 24%.
Ättiksprit är ju vattenskadad redan från början …
Använder du Ren ättika så blanda med omkring 50 % vatten.

#13: Tack för tipset har ett antal Academy i högen den enda jag byggt hittills gick dekalerna mitt itu på (jag fick ihop dom) Tamiya har jag bara byggt stridvagnar och dyligt av, och dom har ju inte så mycket dekaler, men jag har inte haft några problem med dom. Italieri är däremot ett aber, dom kräver verkligen Micro Sol
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#19 Tack för tipset/länken!
Såg just att Rebellen har också 
Azgaron

jag kör med Johnsons Golvpolish, funkar alldeles utmärkt för mig som "dekalvätska" och minimerar de oönskade fönstereffekterna. Thomas

#23: Men golvpolishen har du väl egentligen bara som "underlag" för dekalerna för att undvika silvering? Ättika, MicroSol, MicroSet, Decalfix m m används ju till stor del för att mjuka upp dekalerna för användning på rundade och krökta ytor.

ok, nu hänger jag med, ja jag har inte testat än med vinäger, kanske försöker med det framöver, fast har iofs inte haft probelm med styva dekaler.

#25: Nej, det där är lite olika. Vissa dekalfabrikat kräver något medel för att fungera, andra fabrikat blir det bara skräp av om man använder dekalvätska.
Ja det där är lite som spel på lotteri.
men man lär sig efter hand…förhoppningsvis 
Jo, fast det är ju inte så kul att upptäcka när man lagt ner en massa jobb på modellen och så skiter sig dekalerna. Hasegawas ska tydligen ner i varmt vatten för att släppa ordentligt och halst ha Gunzes dekalvätskor om några alls öht.
Azgaron

Här är ett skolexempel på vad jag använt mycket dekalvätskor på. Blank vit bas och sen på med massor av dekaler. Det enda som inte är dekal är det blå på fronspoilern som är målat, det blå på framskärmarna mot lyktorna är också dekal.
På med Set, dit med dekalen och grovtryck dit den. Snitta där det behövs och på med Sol. Låt det verkar och torka innan nästa omgång läggs på vid behov. Alltsammans är sen klarlackat med c:a 60 ml. metalizer sealer från Modelmaster och sedan uppolerat och vaxat. Tror det blev uppåt 40 lager lack från plasten och upp till sista lagret klarlack, det tog en stund kan man säga.
Niclas

#31: Ja, men mycket snyggt blev det!
# 31 Ja den blev mycke fin :)
Härlig Merca..
#31 jag har denna modell här med din blev väldigt snygg själv har jag inte börjat med min ännu.
Har dom andra 2 som finns med en silvrig med D2 sponsring och 1 svart med Warsteiner sponsring på .
Mycket dekaler men resultaten blir bra även om det tar många timmar.
Putte

Tackar!
Jag har en till likadan på gång, fast i rätt färg den här gången, på den här ovan körde jag med Modelmasters tolkning av den vita. Den var mycket riktigt vit där det ska vara en mera gråaktig nyans. Dessutom sabbade jag ena lyktglaset på den första så det ska inte upprepas på nästa.
Inredningen i den nya är klädd med kolfiberdekal, tyvärr tog den slut innan jag fick klart allt och dessutom en som inte är så lätt att få tag på. Men det ska väl bli mera framöver så den blir färdig någon gång.
Niclas
Hej igen
Hur är dessa kolfiber dekalark att jobba med funkar det på samma sätt som vanliga dekaler.
Är dom tunna eller tjocka och vilket märke skall man satsa på finns ju en uppsjö att välja på.
Finns ju även dom som är förtryckta osv
Putte

Jag har provat med Fujimis=skräp och de här ovan som kommer från F1-specialities och de är otroligt följsamma och tunna. Svara perfekt på Micro-set och -sol, de formar sig nästan efter vad som helst.
Annars är det som vilken dekal som helst att jobba med, finns massor av fabrikat som är mer eller mindre bra om man lyssnar på de som testat.
Niclas