Elektronisk frigolitsåg
Någon som kör med elektronisk frigolitsåg när ni bygger dion? Jag är sugen på en och alternativet står mellan att beställa en eller att tillverka en själv.
Frigolitskäraren kan man ju i princip bygga genom att dra en metalltråd mellan ett batteris olika poler men jag vet inte om jag skulle orka få till det på ett riktigt bra sätt. Dessutom skulle jag ju egentligen föredra att ha en nätansluten skärare, och då blir det hela lite krångligare - transformatorer och liknande så att man slipper bränna av tråden konstant.
Jag hittade en HOT WIRE CUTTER 220V för ungefär 400:- och om den är bra är det ju värt pengarna, eller?
Någon som har idéer kring alternativ här? Jag är alltså inne på att kapa frigolit med hjälp av en upphettad tråd, istället för med kniv och såg som jag tycker skräpar alldeles för mycket.

Skall titta runt lite och se vad som finns!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
När jag byggde windsurfingbräda för många år sedan använde jag mig av kanthaltråd och ett batteri kopplat till en 11A batteriladdare.
Skärverktyget var byggt som en pibåge av en segellatta och ovannämnda motståndstråd.
Om jag hade ytterligare resistans för att reglera strömmen genom tråden har jag glömt. Det finns isåfall effektmotstånd att köpa på t.ex. Elfa, Bejoken, Farnell
Jag använde mig av en ljusblå styrofoam som inte tog åt sig vatten. Kan ha hetat bonocell kanske?
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Jag har byggt åtskilliga frigolitsågar genom åren alla var försedda med motståndstråd, eftersom jag har en bakgrund som elektronikreparatör någonstans i den grå forntiden har jag ingen brist på transformatorer så att man kan ställa in en lämplig ström, jag har en liten hembyggd låda som kan ställa in vilken spänning som helst med jag bara prövar mig fram till en inställning som skär bra, finns det inte någon billig sån låda på Clas Ohlson? Att kapa med kniv är uteslutet, det blir ett väldigt besvär med statiska plastsmulor
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#1 Hittat något? 
#2 Har du byggs windsurfingbräda? Riktigt coolt ju. Inte helt bestämt mig om jag ska köpa en "färdigbyggd" eller bygga en själv. Saken är ju den att jag kan bygga rätt många egna för samma pengar. Samtidigt kanske den köpte håller längre, vad vet jag…
#3 Helt klart är sågande och skärande uteslutet. Det är ström-slicing jag är inne på. Jag får lov att ta en titt på Claes Ohlson.

#4 Inget som är billigare!
Stefan - Modellbyggare
#5 Kunde tänka mig det. Lite lustigt egentligen att en så enkel konstruktion ska behöva vara så dyr. Fast den kanske är rätt stabil…

jag använder en värmetråds- skärare från Games Workshop för ungefär halva priset. finn i välsorterade Warhammer-butiker, har haft den några år nu, funkar bra, men slår inte den slipade kockkniven inte ;) se upp för frigolitångorna bara…giftiga
//"omtänksamma Thomas"
#4.2 Det var för länge sedan då tyngdkraften inte tog lika hårt på mig.
Byggd 1987 och laminerad med epoxi/glasfiber. 290 lång och 60 bred som en slalombräda skulle vara då. Det jobbigaste var att gröpa ur dubbelkonkaven och att få till en vettig bottenform. Den höll till 1990 då jag hoppade sönder mastfotskassetten.
Köpte istället en CLS custom slalombräda som jag har kvar fortfarande.
Dock den sjunker numera när jag ställer mig på den.
Undrar om inte vattnets bärighet är sämre nuförtiden ? 
Som tur är har jag även en gammal tävlingskossa som duger gott. Byggd i kolfiber och delvis ihålig är den i stort sett lika snabb. Endast lite otympligare att hantera.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus