Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 954 ggr
gigabyte
0

färg problem

Jag har problen med Vallerjofärg  den pärlar sig ,flyter åvan på ,liksom slår i frånsig ,har bara spätt ut den med vanligt vatten, vad kan jag blanda i den så att den flyter ut bättre ,har testat vid sidan om med samma dåliga res  så det är inte plasten på modellen som är fet eller så,

StefanW
0

Lägg i en liten droppe diskmedel, så försvinner ytspänningen.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

Ok skall försöka med det stefan, o tack för tipset .

starhawk
0

Efter åtskilliga problem med Vallejos färger har jag helt slutat med dom!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

gigabyte
0

funkade inte med diskmedel ,samma usla res ,tog lite av tamiyas färg o prövade på samma yta var inga problem där så det är  vallejofärgen som trilskas .skall gå i från vallejos färg .

classeman
0

Om det inte hjälper med diskmedel skulle jag föreslå att du grundar med någon annan färg som nyper lite bättre.

gigabyte
0

tack för tipsen! Har grundat med humbrol  mattsvart , funkade  fint ,skall pröva att lägga en vatten baserad  i morgon kväll så får vi se hur det går .

Monster-Mad
0

Jag hade oxå lite bekymmer med vallejos färg innan jag grundade med "färgensombrukaranvändastillattmålawarhammergubbaroannat" då funka det jätte bra.

Jag tror jag ska testa med tamaiyas färg när jag fått igång kompressor till airbrushen

Sven-Erik
0

#7. Vilket bra namn på en färg! Skrattande

madland_se
0

Sån färg har jag gott om. Cool

Azgaron
0

Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

jag har nu grundat med "färgensombrukaranvändastillattmålawarhammergubbaroannat funkar fint fint

StefanW
0

#11 Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

vallejo funkar någorlunda  bra, om jag inte tar kranvatten, utan tar sk t vatten (vatten till batteri o ångstrykjärn ) vår vatten är sk hårt vatten,skall ta iTsprit åxå  nästa gång jag målar ,skall vara bra enl hobbybokhandlen .

Monster-Mad
0

Det finns vallejo thinner att köpa så sliper du blanda…. o så slipper jag testa Cool

madland_se
0

Finns en rejäl behållare batterivatten till alla truckarna på mitt jobb - men jag har hittils inte haft nytta av att tappa av något för hemmabruk. Förresten, man ska inte dricka det vattnet för då kan man dö. Tydligen läcker det igenom de inre organen eller något sådant.

Greenhorn
0

#15 Batterivatten är vanligt destillerat vatten. Man trillar inte av pinn om man dricker sådant vatten, såvida man inte försöker ha det som enda näringskällan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Destillerat_vatten

madland_se
0

Oh, där lärde jag mig faktiskt något. Inte för att jag kanske egentligen lade särskilt stor vikt på saken såsom jag skrev den men jag trodde att det låg något i det. Att det bara var en vandringssägen rätade ut många frågetecken för mig. Tack Grönis.

kurre-93
0

jag har problem med min klarlack från humbroll den krakelerar och blir skit!! e det någon som har tipps på någon BRA klarlack till airbrush??

starhawk
0

Jag har inte prövat att spraya den men Tamiyas klarlack är bra när jag använt den hittills, inga tendenser till gulning, trots att den är väldigt gammal

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

AlliN
0

#18 Har du testat tamyias klarlack på burk ,har själv inte testat.Vad har du för sorts färg in under klarlacken,men värt att testa.

[Tunnan]
0

Jag kör med Microscales lacker, funkar bra tycker jag
Sedan funka Johnsons Golvpolish utmärkt bra, men det ska vara den blåa flaskan.
Den är halvmatt.

gigabyte
0

Har fått nya råd från hobbybokhandlen ang vallerjo skall blanda den med en droppe T röd och späda ut det mycket  ca 70/30 skall testa i morgon så får vi se om jag lyckas ,Har inhandlat tamiya färg åxå för den funkar fint för mig, plus oljebaserad .så här är det både hängslen o livrem ;o)