Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 153 ggr
per´s
0

Koppar

Jag behöver råd av er som kan och vet… Funderar på att ”leka” med kopparvariant till delar av skrovet på min trä båtmodell (skala 1/30). Det finns koppartape alt tunn kopparplåt att köpa. Vilken tjocklek rekommenderar ni? Om koppartape/folie används, så är det förklistrat på baksidan, håller det verkligen på sikt? Undrar Per.

[Lennart A]
0

Frågan är hur du skall fästa kopparplåt för att få det snyggt ? Och möjligen att tape kan bli för mjuk? Vet ej. Kan du inte försöka måla en imitation av koppar i stället ?

• Redigerat 2025-02-03 17:34 av [Lennart A]
per´s
0

#1: Tack för ditt svar. Går i tron att det vore snyggt med koppar struktur med nit simulering? I varje fall på delar av sargen. Funnit foton på nätet, där det ser väldigt bra ut.

[Lennart A]
0

Väl bekomme. Jo onekligen skulle det bli snyggt. Jag tänkte närmast på nitningen i den skalan. Men det kan ju gå kanske. Lycka till i vilket fall med ditt projekt.

Micke R.
0

Finns koppar plattor med nitspår med lim i modell affärer,eller ebay mm, eller så kan man använda en nitmärkare ( rivet marker)med ett hjul med tänder ( heter det så ?)
H.Micke Screenshot_20250204_205918_eBay.jpg

• Redigerat 2025-02-04 20:07 av Micke R.
per´s
0

Oj tack för ditt svar! Det ska absolut undersökas! Spännande!

bolin
0

Jag har själv inte byggt någon modell med kopparförhytt skrov. Men jag har läst en hel del diskussioner och byggloggar, framförallt på modelshipworld.com. Jag har sett exempel både på koppartejp och individuellt limmade plattor (med CA-lim) som ser bra ut.

En diskussion som jag läst flera gånger är om nitar faktiskt skulle synas i modellskalan. Troligen inte, men många verkar lägga till dem ändå, kanske för att det ser visuellt mer spännande ut i modellen.

per´s
0

#6: Tack för ditt svar. Ska prova med kopparplattor tror jag, 0.5 mm tjocka. Iom det slipper jag undan förklistrad tape, vilket jag inte litar på. Per hälsning