Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 182 ggr
Micke_MM
1

Mamoli Victory scala 1:90

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Köpte den här modellen för 27 år sedan efter att ha byggt två enklare båtar och trodde att jag kunde bygga vad som helst ( totalt galet ) . Jag byggde en bra bit på skrovet se bilder.Nu plockade jag fram den igen och den är inte i bästa skick en del sprickor skeva lister hela akterpartiet är snett och vridet mm.men ska göra ett nytt försök och bygga den med det material jag har

bolin
0

Även i 1/90 är det ingen liten modell. Även med lite sprickor och skeva lister ser det ut att du fick till rimlig grund att arbeta vidare från innan modellen hamnade i malpåse. Lycka till!

Micke_MM
0

#1: Tack ! Har börjat lite med att ta bort det som går och gjort nytt , mycket spackel samt beställt en hel del nytt virke.

ubjs
0

Det är väl svårt att avgöra skevheter med bara bilder, kan ju vara svårt även om man ser bygget i verkligheten.
Men jag tänker att dom här gamla krigsfartygen var nog inga underverk i precision även som helt nybyggda och dom slets säkert ner rätt fort.
Snabbt skulle det byggas och ofta var det hnatverkare från olika länder som jobbade på bygget, precis som vilket modernt fuskhusbygge som helst. :)
Överhuvudtaget så tycker jag att den här typen av modellbåtar oftast ser alldeles för fina ut för att vara en realistisk modell av verkligheten.

Det låter som du är på rätt väg men fixa inte till för mycket bara. Lite skevheter, sprickor och skador ser bara bra ut, tycker i alla fall jag.

(kom att tänka på att det vore kul att bygga ett skepp efter ett riktigt sjöslag, med allvarliga skador, lite bränder etc. Jag har en Vasa-byggsats från Billings boats som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av, kanske ….)

Micke_MM
0

Hej ! Det låter som en rolig ide tror aldrig jag sett något sådant med en träbåt

bolin
0

#3: När jag läste dina tankar om presentation av modeller kom jag att tänka på denna video om patinering av skeppsmodeller från en nutida mästare.

Micke_MM
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Har haft några dagar med lite framsteg, rätat upp aktern så gått det går, slipat och spacklat , osäker på hur mycket jag ska slipa .
Funderar på om man ska betsa de trärena delarna av valnöt.

Lyckades även böja delar till bogsprötet