Revell Limflaska
Min Revell limflaska hade blivit tillställd i pipen varför jag var tvungen att nypa av en bit, då slutade den fungera, efter probande med ett uträtat gem fann jag att det var stopp i den, åtminstone föreföll det så, så jag skruvade av kapsylen och fann att den var vänstergängad inte högergängad som vanligt. Från andra hållet var det ett litet hål så jag petade i det med en nål varvid en liten metallpinne som tydligen fastnat där tittade ut ur pipen. Någon som vet hur denna pinne är tänkt att fungera?

Flaskan

Detaljstudie av pinnen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

En närmare studie av pinnen visade att den var ett rör, ena änden hade blivit hopklämd, antagligen när jag nöp av pipen, men jag lyckades öppna den med skruvstycket och tryckte in den i sin hållare längst ner i pipen, tydligen är dess syfte att begränsa limflödet som vart ganska stort när den var frånvarande. Märklig konstruktion!

#1: Skönt att det löste sig! Fungerar det som det ska nu?

Jodå, men jag undrar om man inte skall ha en hatt på den eller begränsar röret luftväxlingen så att det inte behövs? man skulle nästan ha en manual till den här flaskan!
Intressant flaska minst sagt. Snygga glasspinnar också. 

Ja man måste äta mycket glass om man skall bli modellbyggare, lite får man ju offra också
Använder också det limmet, tycker att det är himla bra, utom när man får stopp 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

När jag får stopp i min pip tar jag en tändare och snabbt värmer den, var försiktig bara för det kan spruta ut lim som anntänds av lågan men det är nog det enda sättet att få igång pipen på igen. Jag gör nu oxå som du, har en nål som propp, men ibland blir det stopp iallafall.
Sven-Åke
Jag har några stycken sådana flaskor och rensar med en kardel. (En av de tunna tvinnade trådarna som finns i vanliga elkablar)
Sådana är ca 0.06mm - 0.25 mm tjocka och går igenom det mesta.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#8 Använder också den tekniken. Fick ju en del över sen jag av misstag råkade kapa sladden till häcksaxen
Fast det går ju att använda till annat också, vajrar å sånt tex.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Brukar dra ur pippen och lägga den i en flaska med etylacetat som löser upp limmet i röret. sen är det bara att trycka tillbaka den igen.
Jan "NASA" Berglund
"den här är en annan, en Airfix"

Jag har ett gammalt elektriskt motstånd som har perfekt tjocklek på "tassarna". Bara att köra in i pipen och rensa rent!

#10: eftersom limmet består av två plaster upplösta i lacknafta så borde väl lacknafta funka lika bra?

Jag brukar fila en ståltråd tills den e lagom smal sen kan jag rensa pipen när det blir stopp förutom det är den där lim flaskan väldigt bra tycker jag :)