+ - med med resin modeller
Har sneglat lite på resin modeller Kit undrar lite om dom vad är bra och dåligt eller är det precis som med olika modell märken att vissa e bra och vissa sämre
sen undrar jag lite läste någonstans att man skulle inte andas in tex slip damm från resin efter som det är giftigt är det så ??

Det varierar väl kan jag tro, min första behövde bara putsas lite grann, och sen limmade man ihop den, den andra hade rejäla ingöt som jag fick såga bort, och det blir en hel del sliparbete på delarna, fast kvaliteten är god såvitt jag kan se
Jo, resin dammet lär vara mycket hälsovådligt så man bör ha antingen mask eller våtslipa, jag tänker hålla mig till det senare alternativet med min TSR-2.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Slipdammet är inte bra att inandas, jag vet inte vilka besvär man får men jag kan tänka mig att luftvägarna blir bra irriterade.
Sedan är det mycke torrpassning som gäller, för resinet kan endast limmas ihop med Cyanoacrylatlim (Tveksam stavning) och då går det inte att efterjustera lika bra.
Snabblim heter det också.
Var det gäller olika tillverkare så kan jag inte så mycke om det, har inte byggt heka resinsatser utan endast converteringskits.

#1 #2 ok tack då vet jag lite mer om det :)

#2: Inte helt korrekt tunnan, man kan använda epoxi-lim också mitt första projekt är helt limmat med epoxi, som ju dessutom har fördelen att fylla ut lite om det behövs, min TSR-2:a kommer också att epoxi-limmas
Jaha, där ser man, där lärde jag mig nått åxå.
Ja jag talade bara av den lilla erfarenheten jag har av resin.
Epoxy har jag aldrig testat, borde kanske göra det
Tack starhawk

#3: Var så god tunnan!
Föredrar epoxy fast jag skulle nog använda snabblim till mina piloter, jag har en hel hög i skala 1/48 och 1/72 som skall ha på en arm eller nåt liknande, lite pilligt att använda epoxy till det
Om man våtslipar så ska man helst lägga slippappret i en försluten påse och slänga det innan det är torrt.
/Martin.

#7: Jag tänkte använda en fil, hur gör man då? man skulle kunna använda nagelfilarna man jag litar inte på att det blir helt plant
Jag tror att du skulle kunna rengöra den med något rengöringsmedel noggrant under rinnnde vatten.
Men jag vet inte säkert.
Men du får väll prova.
/martin.

#9: Man kan kanske köra med en improviserad filkarda? har överskott av små borstar av stål och mässing