Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1336 ggr
starhawk
0

Sea Vixen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi piloten till Sea Vixen, navigatöreren sitter i "kolhålet" och syns därför inte (han är i själva verket inte ens med i satsen). Den prickiga grejen till vänster om piloten är en Pave Penny laserdesignator skala 1/48 förfärdigad av en överbliven ALQ-87 störkapsel storlek 1/72

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=3f82e78b-45c0-4551-8bef-92988a1935bd&Filename=Vixen 1.jpg)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Ser lovande ut! Bra att kunna ta nytta av överblivna prylar.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

ser bra ut .

[Henke29]
0

Ja de där ser bra ut :)

lhilding
0

Ser ut som en bra början! Sea Vixen är en av mina absoluta favoriter. Är det Frogs/Revells/Novos/Eastern Express Sea Vixen?

Lars-Olof

Azgaron
0

Välkommen hit Lars-Olof! Kul med fler Halmstadbor här Glad

Vi träffades på biblioteket tillsammans med Torbjörn och de andra IPMSarna.

Azgaron

starhawk
0

#4: Det är Frogs i skala 1/72

lhilding
0

#5 Hej Azgaron! Kul att träffas virtuellt också!

#6 OK. Jag tror att det är samma som jag har, men i box från Revell.

ElLobo
0

Sea Vixen har visst även blivit en av mina favoriter. Därför ser jag fram emot fortsatta bygget.

gigabyte
0

Visste ej hur den såg ut ,så jag tog en titt  på Sea Vixen ,det är nästan så en lerplaskare blir sugen ,den stabben ser läcker ut ,ser fram mot bilder från ditt bygge !

giga

WildeSau
0

Mmm… Den här snyggingen, en D.3 med reg. G-CVIX såg jag fara runt på Biggin Hill förra året. 

Numera har den har fått en anständig Royal Navy-målning med märkning XP924/134.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#7: ja den här ligger också i en låda (till största delen, numera)

Limmade ihop stjärtbommar och vingar, varvid man upptäcker att den har två par vingar! Ett par för nedfällt läge och ett annat par för uppfällt. Det finns två uppsättningar för nosluckor också, en tredelad för nosställ ute och en i ett stycke för infällt ställ. Jag drar mig till minnes att jag har någon modell som har två helt separata upsättningar landställsluckor beroende på om man har infällt eller utfällt ställ, kommer inte ihåg vilken, praktiskt, det är ibland rätt krångligt att få dom på plats!

starhawk
0

#10: Var det någon gubbe i den där? D3 är annars målrobot-konverteringen som skulle vara fjärrstyrd, användes tack och lov aldrig i det syftet

WildeSau
0

Det kanske var tur att denna faktiskt blev ombyggd till drönare. Kanske den annars hade varit utom all räddning och ej luftvärdig längre.

Jag vet inte om någon utrustning för fjärrstyrning finns kvar eller om den återigen versionsmässigt motsvarar en FAW.2

starhawk
0

Ja det finns för närvarande tre som är flygdugliga, och Duxford har planer på att restaurera sin, men annars finns det flera stycken som är kompletta men ej flygugliga och dom bör ju gå att få fart på om någon bara tar sig an det

[Tunnan]
0

En mycket trevlig kärra, har dock ingen själv i modell….ÄnnuFlört

lhilding
0

#15 Om Du tänker skaffa en, så ligg lågt ett tag. Hannants/Xtrakit har en på gång. En del prylar strular lite på Frog/Revell, t.ex huven, som verkar vara gjord till någon annan modell, och området runt cockpit är Allmänt skumt. Observatörens huv är felvänd på ritningen. Raketkapslarna är inte heller någon höjdare, funderar just nu på om jag skall scratcha nya eller bygga den med Red Top eller Bullpup i stället… Men jag hade tänkt göra den med raketkapslar från början…

starhawk
0

16: Jag ser inget fel på huven, jag har ju sett två stycken Sea Vixen på Englandsresan och studerade dom rätt noga. Observatörens huv får du nog leta efter, Sea Vixen har ingen observatör utan bara en navigatör som sitter i "kolhålet" till höger om piloten. Raketkapslarna är en sorglig historia, dom har rätt form men hålen för raketerna saknas, endast en kon, lite retligt eftersom hålen är tydligt inritade på byggbeskrivningen,  jag hade ändå tänkt hänga på ett par Bullpup, men på extratankarnas plats, får se hur det blir. På byggbeskrivningens högerkant står det "Imported by H C Hannant Ltd Trafalgar House, Lowestoft, Suffolk, England"

lhilding
0

#17 1. Nja, jag menade inte att huven ser fel ut, det är en huv till Mk 2 som är helt OK, det jag menar är att den inte passar alls mot kroppen. Fästena runt om är lite knepiga också.

2. Jag menade navigatörens huv. Ovanför "kolboxen", till höger om pilotens huv, finns en lucka upptill i flygkroppen, där navigatören klev in och ut. Dessutom sköts han ut uppåt genom den luckan. På mk 1 var luckan av metall. På senare Mk 2 (+att de tidiga sedan moddades till denna standard) gjordes en förhöjning som dels gav mer plats för naviagatören, dels hade en glaslucka som var helt svartmålad. Detta för att naviagatören skulle kunna skjuta ut sig genom den om luckan fastnat. Det hände en del olyckor på Mk 1 när navigatören inte kom ut för att luckan fastnat.  På min modell finns en tidig lucka markerad i plasten på flygkroppen. Men de dekaler som levereras är till Mk 2 med förhöjd lucka. Den förhöjda luckan finns på gjutstammarna, men på min var den onumrerad (och när jag kollar ser jag att den saknades i bruklsanvisningen. Jämför man med ritningar skall den vändas tvärtom mot anvisningarna, och tom utan hänsyn till "styrpiggar och hål" i delarna. Man bör egentligen kolla att den individ man bygger hade den förhöjda luckan, men förr eller senare hade de flesta MK2 den.

Kan bara hålla med om att raketkapseln är trist, den är dessutom svår att få ihop rakt. Egentligen bars Bullpup bara på balkarna innanför bommen , och oftast den yttre av dessa om man skall se på bilder (tror det har med frigång från landningsstället att göra). De utanför bommarna var bara för tankar, fast en viss konstnärlig frihet kan man väl tillåta sig…  

Bra bilder finns förresten på

http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/seavixen/index.html

Xtrakits modell är inte ute ännu, står ännu som Future release 

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=XK72003

starhawk
0

#18: Jo den där "passringen" runt huven är ju lustig.

På min byggbeskrivning finns luckan till navigatören med och den var numrerad också (54) det finns två varianter att bygga i den här och den jag bygger har med luckan, efter närmare studier finner jag att den ena raketkapseln har antydningar till hål i fronten medans den andra är helt slät. Den variant jag bygger skall ha raketkapslarna på den inre balken och Red Top på den yttre men det blir nog fyra Red Top istället. Jag är en varm förespråkare för konstnärlig frihet, ialla fall när det gäller mina modeller, så det blir nog Bullpup på yttre balkarna

Azgaron
0

Om jag nån gång ska bygga en Sea Vixen vet jag vart jag ska vända mig om jag behöver information Glad

Azgaron

[Henke29]
0

Ja det här flygplanet får man nog allt ta och skaffa framöver :)
Ska bli kul att se hur den blir framöver här..

Azgaron
0

Ja, nångång förr eller senare får man väl göra det.

Azgaron

lhilding
0

Sea Vixen är något man måste ha i samlingen! Och fråga gärna - jag är nog mycket bättre på snack än på bygg… men jag kommer nog upp med några bilder om ett tag, får se när Vixen är klar… Har en Tornado F3 på byggbordet just nu, Vixen väntar bara på dekaler och hjul.

[Henke29]
0

Va är de för Tornardo F3
Va är de för märke ???

lhilding
0

#24 Revells Tornado F3 i 1/72. Verkar vara en bra modell.

LO

[Henke29]
0

OKej :)
Ska bli kul att se den om du lägger ut den här på Forumet framöver….

starhawk
0

Här har jag limmat ihop kroppshalvorna

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e3e127f4-4959-4346-8c89-53bf1410a07f&Filename=Vixen 2.jpg)

Passningen är ju inte strålande precis

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=49e69894-eb14-470b-80df-eaf79d72c523&Filename=Vixen 3.jpg)

gigabyte
0

MMM en del spacklande framför dig ser jag

Azgaron
0

Ja det ser ut att behövas. Roligare kan man ju ha.

Azgaron

[Henke29]
0

Ja Spackeljobb är inte kul :(
Men ett måste på vissa modeller som sakt..

Azgaron
0

Ja, dessvärre! Sen är ju frågan hur mycket? Inom vissa gränser kan man nog stå ut.

Azgaron

[Tunnan]
0

Vaaa…Gillar ni inte spackeljobbet???
Det är ju därför jag bygger modeller Flört
Sen hur modellen blir kan göra det samma, bara jag får spacklar.CoolSkrattande

Azgaron
0

Glad

starhawk
0

Förberedelse inför nästa spackling, är du avundsjuk tunnan?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=40fa6385-b0a2-4302-9fbc-35f4cd2cccb1&Filename=Vixen 4.jpg)

Du får komma hit och hjälpa till om du vill Glad

starhawk
0

En liten studie i spackling, bara för att glädja tunnan, var det inte pebben som undrade om vi bygger nåt? jo, den här

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e797267b-6704-43a5-94dd-6ce4b7a02eca&Filename=Vixen 5.jpg)

Det hela kompliceras lite av att det är ett par smala stallskenor alldeles invid skarven

gigabyte
0

MMM en med lite byggfrid i jule tid

pebben
0

hehe jo det var jag som undrade det! men räknas spackling som modellbygge hehe Räcka ut tungan sorry sitter också med slipdamm på fingrarna. och jag tycker nog den delen är så lagom kul!

smygit plan föresten! den vet jag inget om tyvärr så har du någon info om den så skriv gärna en rad eller nått!

//pebben

Azgaron
0

Sådär, de skarvarna ser ju att ha blivit bra!

Azgaron

[Tunnan]
0

#34, 35
ja det där ser ju riktigt roligt ut.Flört

starhawk
0

Ja du pebben räknas det här då? stjärtbommarna och stabbe ditlimmade efter att spacklet blivit nerslipat

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=29084f0f-9cea-4b6f-a15e-05a07ba0c733&Filename=Vixen 6.jpg)

Mer info om planet? läs ett par av dom tidigare inläggen i den här tråden, där står en del

Annars kan jag tala om att det är ett hangarfartygsbaserat attackplan (strike) från 60-70-talet ursprungligen byggt av de Havilland

starhawk
0

Sista spacklingen? förhoppningsvis i alla fall

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=8d82d76f-d7f7-42be-ab69-07bd3dd26d5d&Filename=Vixen 7.jpg)

Azgaron
0

Ja, det får man väl hoppas att det är. Alltid kul när man kommit så långt att man kan börja måla.

Azgaron

starhawk
0

Det vart sista spacklingen, inte helt perfekt men jag kännar att det får duga, men det gör inte att det är tid att börja måla, först skall alla spröt och vapen samt landställsluckor på, de sistnämnda är ju en fara, kom ihåg glipan på Vulcan, men jag hoppas det går bra, någon maskning behövs emellertid inte eftersom den här skall penselmålas till skillnad från Vulcan som skall sprayas.

starhawk
0

Bygget fortskrider här är landställsluckor och vapen ditlimmade som synes tillåter jag mig lite konstnärlig frihet genom att sätta Bullpup bomberna på dom yttersta balkarna, (dom som endast används för extratankar) nu är det bara två spröt och kabinhuven kvar sedan är den redo att MÅLAS!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=535e541a-c81d-4c2a-a85a-c0e837e982ce&Filename=Vixen 8.jpg)

starhawk
0

Nu är den färdig! nu skall bara limmet torka ordentligt sedan är det dags för MÅLA

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=eeca963d-c900-4329-a927-481100989846&Filename=Vixen 9.jpg)

Azgaron
0

Ska bli kul att se den målad!

Azgaron

lhilding
0

Har inte hunnit läsa på forumet på ett tag. Det ser ju jättesnyggt ut. Tycker Du fått till fogarna jättefint. Och det är ju spacklingen som skkiljer en riktig modellbyggare från en montör : )

Lars-Olof

Azgaron
0

Hehe, ja så kan man ju också uttrycka det! Glad

Azgaron

[Henke29]
0

De ska bli väldit kul att få se den när den börjar få färg på sig ;)
Bra bygge föresten :)

[Tunnan]
0

#47  Ja det är spacklingen som är grejen, det är det jag alltid sagt.Flört
Att får till en bra och jämn spackling är A och O för en modellbyggare och det tarvar en hel del övning.
Men tyvärr så räcker dit inte alltid med endast spackel, utan man får tar till plastarksbitar för att lägga igen stora glipor.
Så fick jag göra med min F4 Corsair, där undervingen hade en regäl glipa mot kroppen.
Ändå så är det en Hasegawamodell. Fundersam

starhawk
0

Jo det är en stor skillnad på olika tillverkare och batchar, en del passar ihop hur bra som helst medans andra är rena spackelprojekt.

Nu har jag gjort första strykningen och jag är rätt nöjd med kulören det är Gunship Grey samma som jag skall ha på Vulcans undersida och kanske på Nautilus, hmmm jag måste nog köpa fler burkar

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=d0d692e3-57c7-4351-b97a-619b1711de5b&Filename=Vixen 10.jpg)

[Henke29]
0

Den kommer se grym ut :)

lhilding
0

Börjar verkligen se snyggt ut. Blir spännande att se hur Du skall montera den. Jag skulle hellre vilja bygga med infällda hjul, då ser man planets linjer, men jag saknar Airfix gamla ställ från 70-talet.

starhawk
0

Den skall hängas upp på väggen, som vanligt. Jag har ett gammalt Airfix ställ, men det är ockuperat av Blue Steel roboten och skall så förbli, nångång skall jag sätta dit dekalerna på den så att den blir färdig också

starhawk
0

Hittade en notering om vapenlasten:

On four inboard wing pylons: four Firestreak or Red Top air-to-air missiles; on outer pylons 1000 Ib bombs, Bullpup air-to-surface missiles or eqv. load

Så jag antar att mitt tilltag att sätta Bullpupar på yttre vapenbalkarna var helt korrekt!

lhilding
0

Jaha, där lärde man sig något ; )

starhawk
0

Sådär då är översidan i princip färdigmålad (den skall klarlackas också) så nu övergår jag till undersidan

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=6ad2ec29-f32f-4dbc-aa8d-eaf75fd1cf88&Filename=Vixen 11.jpg)

ElLobo
0

#57: Ser bra ut!

Azgaron
0

Jepp, ser bra ut! Ska bli kul att se hur den blir fädigmålad.

Azgaron

WildeSau
0

#57 Den ser grym ut. Nästan så att man blir sugen att börja på min egen Sea Vixen.

starhawk
0

Har dragit på första lagret av Insignia White, väldigt tunn färg, även om det är första strykningen. Så här i efterhand kan man konstatera att det nog hade varit bättre att starta med undersidan och dra på Tamiyas vita primer, nåja får fortsätta och se hur det går

starhawk
0

Så här ser undersidan ut just nu, jag är inte tillräckligt motiverad för att luta av den och börja om med primer, men till nästa gång kommer det definitivt att bli primer, mina erfarenheter av penselmålning med vit blank färg kan sammanfattas i två ord: inte goda!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=db58d521-1f56-4d33-807e-6c8987f4eda6&Filename=Vixen 12.jpg)

StefanW
0

#62 Att penselmåla blank vit är svårt, brukar få det bättre när jag använder airbrush!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#62: Ja, att penselmåla vitt utan att grunda först har jag gett upp med. Där om något, så längtar jag efter en spruta.

starhawk
0

Tja när man jämför Vulcan som är sprayad och Sea Vixen som är penselmålad så är det ju en klar skillnad, men skall man spraya flera kulörer så behövs det ju en hel del maskning, hur gör man det bäst?

StefanW
0

#65 Om det är större ytor som behöver täckas så använder jag maskeringsfilm.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#66: Maskeringsfilm är mig icke bekant, berätta mer!

StefanW
0

#67 Maskeringsfilm finns hos de flesta välsorterade hobbyhandlare och hos de som säljer konstnärsmaterial och airbrushbutiker.

Filmen är ofta på rulle och är lätthäftande (så att inte underliggande färg följer med när man tar bort den!)

Skall man göra "kurviga" linjer så går det att skära ut dem före. Skall jag t.ex. göra ett kamomönster på vingen, så brukar jag ordna en kopia på målings beskrivningen i rätt skala och lägger den under en glas skiva, sedan lägger jag filmen på glaset och skär sedan efter mönstret (pilligt och kräver övning och skarpa rakblad) och lyfter sedan över det till modellen.

Skall man göra "skarpa" kanter på mönstret så fördrar jag vanlig maskeringstejp från t.ex. Tamiya och sedan lägger jag film på de ytor som inte skall ha färg. Små ytor täcker jag hellre med Maskol. Det gäller att få tätt, så att det inte kryper in färg under maskeringen.

Se exempel på: Mallteknik

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

lhilding
0

Uppriktigt sagt, är det inte lite väl våldsamt att luta av och spraya? Av bilden att döma ser det inte så illa ut. Skulle det inte kunna funka med lite slipning med fint slippapper och sedan ytterligare ett eller två lager med pensel? (Fast det kan vara svårt att se på bilden, och jag håller med om att vit färg och pensel inte är en lysande kombination,  det kan vara bökigt nog med spruta också)

Lars-Olof

Azgaron
0

Vitt är som sagt extra bökigt att få snyggt med pensel. På min Meteor har jag nog fem (minst) tunna lager (så tunna att jag fick rinningar). Med spruta har jag i stort endast provat på min F-16XL men där var ju plasten vit så den hjälpte väl till lite antar jag.

Azgaron

starhawk
0

#68: Jag har idag varit på Harambee, Kreatima (Beckers), Svanströms och Wentzels ingen hade maskerningsfilm, Matton skall ha det enligt sin websida, men butiken var stängd i två dagar beroende på inventering! Imorgon skall jag kolla Högdalens järnaffär, en kombinerad järn och färgaffär, annars får det väl bli Matton när dom är färdiga med sin inventering

#69: Jo, det är därför jag inte vill göra det. Jag är inne på fjärde lagret nu och jag behöver bara jämföra med Blue Steelen, det är en definitiv skillnad, men det duger på håll antar jag, i fortsättningen kommer det att bli Tamiya primer eller kanske spray. Översidan är emellertid helt okey ytterligare ett skäl mot att luta av den

lhilding
0

Många säger att Parafilm är bra. Skall gå att töja över ojäma ytor. Har inte provat själv ännu, det finns hos en del labhandlare på nätet:

http://zenit.bai.nu/default.asp?sPage=/_/product/default.asp?lProductId=11605&

http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=2&gID=822&filter=P

starhawk
0

Det låter inte riktigt som om det är ett alternativ till maskningsfilm

starhawk
0

Nu är den färdigmålad, ja förutom huvinramningen alltså, men den skall vara matt medans resten skall blanklackas så det får vänta, nu skall färgen torka och sedan blir det dekaler följt av klarlackning

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=ddf0c317-cafa-4b9a-8b44-fc436b07ae26&Filename=Vixen 13.jpg)

Lägg märke till den svartmålade rutan till navigatörens "kolhål" namnat är rätt målande, eller hur?

ElLobo
0

#74: Jag tycker det ser snyggt ut!

ElLobo
0

Cover picture

Dagens bild på framsidan till IPMS Stockholms Magazine.

Azgaron
0

Hehe, så passande!

Azgaron

ElLobo
0

#77: Hmm, jag undrar om de inte tjuvkikar på Modellbygge iFokusFlört

Azgaron
0

Ja, man vet ju aldrig! Glad

Azgaron

starhawk
0

#78: Nä det är inte samma version som jag bygger!

Nu är den i alla fall färdig så här kommer några bilder på resultatet:

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=4587d475-0902-4877-ac71-7b8a0478bf7b&Filename=Vixen 14.jpg)

Ovansidan lackad och klar

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=4998f764-5698-418d-a164-cd731b8c03e4&Filename=Vixen 15.jpg)

Så här ser det ut på undersidan när det inte finns plats på sidorna

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=47ec0bf4-1970-4f12-816f-85dd77f70a5e&Filename=Vixen 16.jpg)

Så här ser sidan ut

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=64714e94-0280-49a4-b9ed-3a784c0a1aec&Filename=Vixen 17.jpg)

Och här en närstudie av nospartiet med sin noseart

Sven-Erik
0

#80. Blev jäkligt snyggt! Glad

StefanW
0

#80 Den blev fin!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#80: Mycket snygg!

[Henke29]
0

Ja den blev kanonfin :)

lhilding
0

Ser jättebra ut! Måste säga att undersidan också ser jättebra ut, inga synliga problem med det vita!

gigabyte
0

snyggt starhawk !!!

[Tunnan]
0

Mycke snygg Vixen starhawk.
Full port. Glad

Azgaron
0

Instämmer med övriga, mycket snyggt!

Azgaron

starhawk
0

Tja på bild blev den inte så pjåkig, det är det nära perspektivet som stör mig, då ser man skavankerna, men nu har jag hängt upp den på väggen så det blir på avstånd i fortsättningen

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.