Lincoln 1928 still going...
Hej på nya året allihopa!
Tänkte jag måste bidra med något till detta forum igen, så att ni inte tror att jag för evigt förlorats i de täta lim- och förtunningsångorna… Bygget av MPC:s Lincoln 1928 går sakta men ganska säkert framåt. Att det går långsamt beror delvi på att jag inte kan göra några spray- och sprutlackjobb hemma, utan är hänvisad till arbetsplatsen för sådana moment. Och nu har man ju fått hålla sig hemma hos frugan och katterna, hälsat på släkt och vänner m.m under helgerna. Så på byggfronten har det mest blivit en del småfix med tex interiören osv. Denna satsen hade väldigt rikligt med "gjutskägg" runt i stort sett alla delar, så allt måste finputsas o slipas innan målning -det tar sin lilla tid! En liten kuriös detalj: jag har ju läst om att vissa byggare använder sk "flocking" (dvs textilfibrer/pulver) för att få litet struktur på tex golvmattor etc i öppna bilar. Nu har ju inte jag tillgång till sådan extravaganza, så jag bestämde mig för att improvisera. Tänkte att golvet i passagerarutrymmet på denna bil kunde ha varit täckt med något ganska grovt material som tex nåt slags kokosfibermatta e.dyl. Vad kunde likna detta? Jo, det fick bli…kaffepulver! Om det blev bra? Ja, det får väl var o en bedöma, men det luktar i alla fall hemtrevligt! Bifogar en bild på hur det ser ut. Nästa moment måste nästan bli karosslackering. Har fått "permisson" hemifrån fredag f-m (jag har alltså tagit semester mellan nyår-trettonhelg) för att kunna åka till jobbet och utföra denna delikata detalj på icke arbetstid (kan ju bli lite känsligt att hålla på och spreja och ha sig på arbetstid -det är ju om inte annat svårt att dölja lukten…). MvH Pontus.
[
](../ShowFile.aspx?BinaryId=fd24adaf-8d0f-4b0d-b0cd-a32be1f7bf92&Filename=Lincoln 1928 interiörtest.jpg "Öppna länk i nytt fönster")

#0. Jättefint bygge! Jag tycker att kaffet ser bra ut. Luktar säkert bättre än syntetmaterial också! Vad snyggt du har fått till sätena. Har du torrborstat med ljus färg mot det svarta eller?
Ja, nog finns det plats för kafferep i denna väl tilltagna "kärra"! Apropå sätena så är de faktiskt bara målade två gånger med Humbrols vanliga mattsvarta ovanpå en ljusgrå Tamiya sprayprimer (men det råkar vara en gammal bra Humbrolburk där det verkligen blir matt). Sedan har jag bara gnidit litet med dels fingrarna (blir ju litet blankt av det lilla fett man alltid har där) och dels gnuggat lite med tops där det skall vara litet mera blankslitet. Inga konstigheter således. Tyvärr är det ju så att Humbrols mattsvarta inte alltid blir speciellt matt nuförtiden. I vissa burkar har den knappt gått att skilja från den svarta "satin" dvs sidenmatta… Den gamla burken är guld värd, så länge det ännu går att utvinna något. Här är en till bild, där karossens passform testas. Mvh Pontus

Ser mycket bra ut, och kaffedoft är väl inte fel!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ja den bilen ser väldit fin ut :)

#0, #2: Väldigt snyggt!
snyggt bygge

#0, 2 Mycket snyggt!
Stefan - Modellbyggare